آخرین اخبار

داستانی تکراری با بازی خوب مت دیمن نظر متفاوت منتقدان درباره جیسن بورن

18:01:14 1395/05/09


فرزاد مظفری: مت دیمن بازگشته تا باز هم مانند قبل عنان دنیای اکشن و پرماجرای «بورن» را خودش در دست بگیرد. او که در آخرین بار سال 2007 در فیلم «اولتیماتوم بورن» بازی کرده بود، در قسمت پیشین این فیلم با عنوان «میراث بورن» حضور نداشت. دیمن در فیلم جدید به پل گرینگرس کارگردان دو فیلم «برتری بورن» و «اولتیماتوم بورن» پیوسته است.

اکثر منتقدان کارگردانی پل گرینگرس را در قیاس با کارگردانی «میراث بورن» با بازی جرمی رنر بهتر می‌دانند. کارگردان «میراث بورن» تونی گیلروی بود. البته برخی از منتقدان هم هنوز دلیلی برای ساخت این فیلم نمی‌بینند. در این فیلم نیز کاراکتر دیمن همچنان در تلاش است تا گذشته‌اش را پیدا کند و حالا مجبور است با دنیای مدرن تطبیق پیدا کند.

نظر منتقدان سینمایی درباره فیلم تازه که «جیسن بورن» نام گرفته، بسیار متفاوت از یکدیگر است. برخی فیلم را پسندیده و ستوده‌اند و در عین حال برخی از دیدن آن ناامید شده‌اند. از نظر منتقدان وب‌سایت راتن‌تومیتوز فیلم «جیسن بورن» 57 درصد تازه یا به عبارتی یک گوجه‌فرنگی در حال فاسد شدن است. اگرچه در همین وب‌سایت که معیاری برای ارزش‌گذاری فیلم‌ها به شمار می‌رود 73 درصد تماشاگران فیلم را پسندیده‌اند.

در ادامه برای نمونه نظر تعدادی از منتقدان سینمایی درباره فیلم «جیسن بورن» را بررسی می‌کنیم.

از نظر تاد مک‌کارتی منتقد سینمایی نشریه هالیوودریپورتر پایان فیلم مایه ناامیدی و ضعیف است. البته از نظر او فیلم تا زمانی که در صحنه تعقیب و گریز با موتورسیکلت در لاس‌وگاس به اوج می‌رسد، خوب است اما اوج فیلم در این صحنه از نظر روایی غیرقابل‌قبول و از دید لجستیکی احمقانه است. البته او به فیلمنامه هم انتقاد دارد و به تک بعدی بودن کاراکترها اشاره می‌کند. او می‌نویسد: «در ورودی فیلم‌های پیشین بورن از نظر احساسی کاملاً تهی و نومید، اما مصمم بود تا انتهای هر چیز پیش برود. در آن‌ها همواره میزانی از احساس برای برقراری تعادل میان کارایی ماشین‌وار شخصیت و حافظۀ تهی او موجود بود. در فیلم جدید اما بورن علیرغم نشانه‌های خوشایند آسیب‌پذیری که با بالا رفتن سن کاراکتر معرفی شده‌اند، بیشتر ناموجود و ارتجاعی است که به ضعف فیلمنامه بازمی‌گردد نه به بازی مت دیمن که با گذشت سال‌ها بازیگر بهتری شده است.»

اریک کُن منتقد نشریه ایندی‌وایر نظر منفی تندی درباره فیلم دارد. او «جیسن بورن» را دنباله‌ای بی‌مصرف می‌خواند که فرصت را برای گفت چیزی تازه درباره دنیای پس از اسنودن از دست می‌دهد. او نوشت: «اندکی از مایه‌های کنایه‌آمیز سیاسی گرینگرس در به تصویر کشیدن ماموران پلیس فدرال به عنوان شیاطینی بی‌رحم موجود است، اما انگیزه‌های آن‌ها به همان اندازه ساختار فیلم ماشینی است.»

پیتر بردشاو منتقد سرشناس نشریه گاردین از بازی خوب دیمن در فیلم می‌گوید. البته او از پنج ستاره ممکن به فیلم سه ستاره می‌دهد. او در ستایش بازی دیمن نوشت: «مت دیمن در این نقش به بلوغ رسیده است. در برخی جهات بازی او در این نقش را به نقشی که در «مریخی» بازی کرد ترجیح می‌دهم.»

در این بین پیتر دیبرگ منتقد نشریه ورایتی فیلم را پسندیده است و در تحسین آن می‌نویسد: «از بسیاری جهات «جیسن بورن» مضطرب‌کننده‌ترین فیلم در این سری فیلم‌ها است. چنانچه فیلم توطئه‌های گسترده علیه مردم آمریکا را به شیوۀ خاص گرینگرس نشان می‌دهد. شیوه‌ای که به بهترین شکل ممکن با دورانی که نیروهای مخفی ویژه به ابزارهایی مانند ماهواره‌های جاسوسی و نرم‌افزارهای تشخیص چهره متکی هستند، مناسبت دارد.»

راجر ایبرت هم به فیلم انتقادات جدی دارد. او با اشاره به اینکه از هوادارن دو فیلم «اولتیماتوم بورن» و «برتری بورن» بوده است، نوشت: «با تماشای فیلم احساس کردم چیزی ایراد دارد. شاید دیالوگ‌های کم شخصیت بورن دلیل آن باشد یا شیوۀ فیلمبرداری و تدوین فیلم که بیش از اندازه هایپراکتیو است. فیلمنامه نیز پرسش‌های تکراری که در قسمت‌های قبل مطرح و پاسخ داده شده‌اند را باز تکرار می‌کند. «جیسن بورن» فیلمی است که تلاش می‌کنم دوست داشته باشم اما حقیقت این است که خودش اجازه نمی‌دهد.»

در این فیلم علاوه بر مت دیمن، شاهد نقش‌آفرینی ستارگانی چون تامی لی‌ جونز، جولیا استایلز، وینست کسل و آلیسیا ویکاندر هستیم.

فیلمنامه «جیسن بورن» را پل گرینگرس با همکاری کریستوفر رز با الهام از شخصیتی نوشتند که رابرت لادلوم به دنیا معرفی کرد. بری آکیورد فیلمبردار این اثر سینمایی است و تهیه‌کنندگان آن فرانک مارشال، جفری ام.وینر، بن اسمیت، مت دیمن، پل گرینگرس و گریگوری گودمن هستند. کمپانی یونیورسال حق پخش فیلم را در اختیار دارد.

57241



تله سینما

خبرآنلاین

عناوین تصادفی