آخرین اخبار

تعطیلی یک سالن و کارگردان جوانی که به مرز سکته رسیده است

09:03:44 1401/01/28


به گزارش ایسنا، نمایش «سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصراللهی از جمله آثاری است که از نیمه فروردین امسال در دومین نوبت اجرای خود روی صحنه است ولی از دیروز اجرای این نمایش تعطیل شده که البته این تعطیلی به دلیل مشکلاتی است که برای سالن اجرا رخ داده است.

گرچه مدیریت این سالن درباره دلیل این تعطیلی اظهار نظری نکرده، اما این زمزمه در میان اهالی تئاتر شنیده می‌شود که شهرداری دستور تعطیلی  این تئاتر را داده است.

در همین زمینه ماجرا را از سینا نصراللهی، کارگردان نمایش «سگ سورتمه» پیگیر شدیم و او به ایسنا می‌گوید: ساعت ۱۳ دیروز، از طرف سالن به ما خبر دادند که به دلیل پاره‌ای از مشکلات نمی‌توانیم نمایش را اجرا کنیم. اما قول دادند که این مشکلات در حال پیگیری است و تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا طی هفته آینده، این مسائل حل شود و ما بتوانیم اجرای خود را از سر بگیریم.

او درباره جزییات این ماجرا خبری ندارد اما از همراهی و همکاری مسئولان سالن سپند با گروه‌های نمایشی قدردانی می‌کند و می‌افزاید: مدیران این سالن، اعم از مدیریت و همینطور مدیر داخلی آن، نهایت همکاری را با ما داشتند . این سالن برخلاف بسیاری از سالن‌های خصوصی دیگر همکاری بسیار خوبی با گروه‌های نمایشی دارد اما متاسفانه گاه می‌بینیم نهادهایی که باید حامی فرهنگ و هنر باشند، نه تنها حمایت لازم را انجام نمی‌دهند بلکه گاهی هم مشکل‌سازی می‌کنند.

این کارگردان سپس به مشکلات فراوانی اشاره می‌کند که گروه‌های نمایشی برای اجراهای خود از سر می‌گذارنند و توضیح می‌دهد: به دلیل فاصله‌ای که میان دور اول و دوم اجراهای ما رخ داد، ناچار شدیم تمام بازیگران نمایش را عوض کنیم و بچه‌های تئاتر می‌دانند تغییر گروه بازیگران یعنی همه چیز را از نو آغاز کردن . ما با خون دل نمایش‌ خود را به صحنه رساندیم. با وام و قرض، هزینه‌های تولید کار را تامین کردیم به این امید که از محل فروش بلیت می‌توانیم قرض خود را پس بدهیم ولی حالا با این بلاتکلیفی، نمی‌دانیم چه کنیم و واقعا همه چیز روی هواست و خود من به مرز سکته رسیده‌ام.

نصراللهی اضافه می‌کند: اگر مشکل از ناحیه شهرداری است، ای کاش بیشتر با مجموعه‌های فرهنگی همراهی کنند. شرایط سالن تئاتر یا هر مکان فرهنگی دیگری با مکان‌های تجاری متفاوت است و ای کاش پیش از هر اقدامی، کمی درباره ساز و کار فعالیت آن مکان تحقیق شود. آن هم در مورد سالنی مانند سپند که مدیریتش کاملا رفتاری فرهنگی دارد و نگاهش کاسبکارانه نیست.

این دانش‌آموخته تئاتر با اشاره به استقبال تماشاگران از اجرای نمایشش ادامه می‌دهد: ما یک گروه دانشجویی هستیم که از صفر آغاز به کار کردیم، نه آقازاده‌ایم و نه پشتوانه مالی داریم و همه تلاش‌مان این بود که تئاتر به معنی واقعی آن را روی صحنه ببریم اما همین که اجرایمان رونق گرفت و تماشاگر از کار استقبال کرده بود، ناگهان با چنین وضعیتی رو به رو شدیم. همکاران تئاتری ما خوب می‌دانند وقتی اجرای نمایشی با وقفه رو به رو می‌شود، رسما باید از صفر تبلیغ کنیم و همه اینها هزینه‌های مضاعفی را به کار تحمیل می‌کند.

نصراللهی که پیش‌تر دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی بوده است، با یادآوری تاثیر آثار هنری در داخل و خارج از کشور می‌گوید: در شرایطی که ایران هراسی از سوی بسیاری از کشورها تبلیغ می‌شود، خلق آثار هنری بهترین راهی است که می‌توان این تصاویر جعلی را بی‌اثر کرد. تجربه شخص من در دعوت از گروه‌های خارجی برای شرکت در جشنواره تئاتر دانشگاهی نشان داد که وقتی از نزدیک با فرهنگ و کشور ما آشنا می‌شوند، تصاویر دروغینی که رسانه‌های بیگانه از کشور ما ساخته‌اند، چگونه رنگ می‌بازد و این تاثیر مثبتی است که هنرمندان می‌توانند ایجاد کنند و سیاستمداران توانایی این تاثیرگذاری را ندارند بنابراین ای کاش بیش از این فضای کار را برای گروه‌های هنری در شاخه‌های مختلف فراهم کنیم.

او که نمایش «سگ سورتمه» را به عنوان اثری اجتماعی روی صحنه برده است، ادامه می‌دهد: این نمایش در راستای سلامت خانواده اجرا می‌شود و به مسائل خانواده‌ها و مواردی مانند نحوه برخورد با اعضای معلول در خانواده می‌پردازد ولی مایه تاسف است که هیچ یک از نهادهای مرتبط با خانواده این نمایش را ندیده‌اند و هیچ حمایتی هم از آن صورت نگرفته. ولی اگر یک کار کم‌کیفیت شعارزده سفارشی اجرا می‌کردیم حتما مورد حمایت قرار می‌گرفتیم. با این همه خوشحالیم که تاثیر کارمان را بر تماشاگران خود می‌بینیم، اینکه این نمایش چگونه سبب شد خانمی از سقط جنین خود منصرف شود یا توانستیم با بخشی از عواید فروش آن مشکل درمان خانمی دیگر  را در بیمارستان حل کنیم. تاثیراتی که خیلی از مدیران با حقوق‌های نجومی نتوانستند ایجاد کنند.

سینا نصراللهی می‌گوید: به هر حال امیدوارم این مشکلات برطرف شود ولی آرزو می‌کنم هیچ گروهی در موقعیتی شبیه ما قرار نگیرد.

انتهای پیام

                                                                                           



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی