آخرین اخبار

آنچه در مراسم سالانه منتقدان تئاتر گذشت

09:08:51 1395/06/06


به گزارش ایسنا، در این برنامه که شامگاه پنج‌شنبه 4 شهریور ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، صادق زیبا کلام- استاد علوم سیاسی- از جعفر والی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما تجلیل کرد.

زیبا کلام در سخنانی گفت: سررشته چندانی در کار هنر ندارم اما صحبت‌هایی که آقای والی در فیلمی که از ایشان پخش شد مطرح کرد، نشان می‌دهد که هنرمندی مانند ایشان حتی بهتر از یک استاد علوم سیاسی می‌تواند واقعیت‌های جامعه ایران را درسال‌های گذشته بیان کند.

او با تفکیک هنر حکومتی و غیرحکومتی به عنوان دو گروه هنری در هر جامعه‌ای اضافه کرد: هنر با ایدئولوژی سازگاری ندارد و در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند با ایدئولوژی کنار بیاید. وقتی ایدئولوژی از در وارد می‌شود هنر از پنجره بیرون می‌رود.

در ادامه با پخش موسیقی «هزار دستان»، جعفر والی روی صحنه رفت و زیبا کلام به احترام او زانو زد و دستش را بوسید و گفت: دست هنرمندی را می‌بوسم که بسیار صادقانه درباره «معمای شاه» صحبت کرد.

جعفر والی در کلیپی که برای بزرگداشت‌ش ساخته شده بود، ابراز عقیده کرد: بزرگترین اشتباه زندگی‌ام بازی در مجموعه «معمای شاه» بود زیرا جعل تاریخ است.

او در ادامه با اشاره به اینکه 65 سال پیش فعالیتش را در تئاتر آغاز کرده است، افزود: هنوز مرد تئاترم هرچند بسیار فراز و نشیب دیدیم اما هرگز شما مردم را فراموش نکردیم.

او اضافه کرد: وقتی نمایشی تمام می‌شود و تماشاگر با ذوق از آن استقبال می‌کند و سوال دارد یعنی یک گام به جلو رفته‌ایم و خوشحالم که نسل ما چند قدم در این راه برداشتند.

در ادامه اکبر عالمی از فریبرز گلبن-پیشکسوت تهیه کنندگی رادیو-  تجلیل کرد.

عالمی در سخنانی با تاکید بر جایگاه مهم نقد گفت: هنر بدون علم هنر نیست و کسی که می‌خواهد اثر هنری را تجزیه و تحلیل کند باید دانش لازم را داشته باشد.

او تئاتر را مقدس‌ترین هنر و مادر همه هنرها دانست و افزود: وای بر کسی که بدون تجربه تئاتر وارد عرصه هنرهای نمایشی شود و وای بر کسی که عادت نداشته باشد، در سبد رفتارهای اجتماعی‌اش جایی برای تماشای تئاتر بگذارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در یک جامعه استوار اگر هنر ترویج شود امکان ندارد آن جامعه به سمت انحطاط برود بنابراین به هنرمندان احترام بگذارید زیرا آن‌ها سرمایه‌های ما هستند نه معادن نفت و اورانیوم.

در ادامه مسعود فروتن از روح‌الله جعفری به عنوان پژوهشگر برتر سال تجلیل کرد.

جعفری نیز در سخنانش گفت: امروزه دیپلماسی فرهنگی مقامی بالاتر از دیپلماسی سیاسی دارد و با پژوهش است که می‌توانیم فرهنگ خود را سترگ کنیم.

همچنین غلامرضا کاظمی دینان -استاد ارتباطات- توسط لوریس چکنواریان تقدیر شد، کاظمی دینان که استاد ارتباطات و روابط عمومی است با ابراز خرسندی از برگزاری بزرگداشت‌اش در این برنامه گفت: به خودم می بالم که در جمع هنرمندان که فرهنگ‌ساز هستند تقدیر می‌شوم. هنرمندان هستند که جامعه را آگاه می‌کنند و باید قدر آن‌ها را بدانیم و جامعه‌ای که این کار را نکند روبه فنا است.

در بخش دیگری از این برنامه با حضور محمود دولت آبادی جوایز سه نمایش برگزیده سال اهدا شد، دولت آبادی در سخنان کوتاهی گفت: خراب کردن آسان است و درست کردن بسیار مشکل اما امیدوارم جوانان از عهده درست کردن ارزش‌هایی که خراب شده بربیایند و جانشینان درستی باشند، برای کسانی که از دست رفته‌اند.

در بخش پایانی مراسم، کارگردانان تئاتر علی اصغر دشتی، حمید پورآذری و امیرضا کوهستانی به دلیل توجه به تئاتر اجتماعی تقدیر شدند.

علی اصغر دشتی که سال گذشته پروژه «متاستاز» را برای حمایت از هم‌پایان بیماران مبتلا به سرطان اجرا کرده بود در سخنانی گفت: در کنار تعداد زیادی هم‌پا که در این پروژه همراه ما بودند، سه هم‌پا حضور داشتند که هر شب روی صحنه می‌رفتند. ما تلاش کردیم با اجرای این برنامه نشان دهیم کار نیک به جز وجه مادی وجه معنوی هم دارد. البته برای حمایت مالی از این پروژه سراغ آدم‌های مختلفی رفتم که نپذیرفتند و نهایت سراغ کسی رفتم که خودش دچار سرطان شده بود و بدون اینکه به بازده مالی نمایش فکر کند از ما حمایت کرد، آرش وفاداری که تهیه کنده نمایش ما شد.

در این برنامه دکتر علی رفیعی که جایزه اول را به دلیل اجرای نمایش «خاطرات و کابوس های جامه‌دار» گرفت، در سخنانی از وضعیت تسویه حساب با گروه اجرا کننده این نمایش گلایه کرد.

این برنامه با اجرای فرزاد حسنی و به انگیزه بزرگداشت روز خبرنگار برگزار شد و بعضی حاضران از اجرای فرزاد حسنی قدردانی کردند.

در این برنامه هنرمندانی همچون نصرالله وحدت، کتایون ریاحی، رضا بابک، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، پوری بنایی، احترام برومند، پانته‌آ پناهی‌ها و....حضور داشتند.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی