آخرین اخبار

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

09:04:10 1395/06/07


اجرای نمایش «همسایهی آقا» به «داوود رشیدی» تقدیم شد.

به گزارش ایسنا،اجرای جمعه شب،‌ پنجم مردادماه، نمایش «همسایه آقا» نوشته و کار «حسین کیانی» به داوود رشیدی تقدیم و با یک دقیقه سکوت به پایان رسید. پس از این اجرا همچنین یادداشت حسین کیانی توسط شهرام حقیقت دوست قرائت شد.

«هنرمندان پیروزشدگان بر خاموشی و فراموشی ابدی اند. دو دشمن بزرگ انساناند،‌ خاموشی و فراموشی و هنرمندان پهلوانان آوردگاه این دواند و پیروز و امیدبخش به نسل‌های بشری هم عصر خود که جاودانه شان می‌کنند به کیمیای هنر.

جناب داود رشیدی هرچند به ظاهر در برابر ما نیستید اما هنرتان هست،‌حضورتان هست و یادتان که دشمن هر خاموشی و فراموشی است.

گروه نمایش «همسایهی آقا» ضمن عرض تسلیت به خاطر درگذشت آن عزیز با اعلام یک دقیقه سکوت سرشار از احترام،‌ اجرای امشب را به روح بلند هنرمند فراموش نشدنی، داوود رشیدی،‌ تقدیم می‌کنند.

در نمایش «همسایهی آقا» که به نویسندگی، کارگردانی و طراحی «حسین کیانی» این شبها به روی صحنه میرود، هنرمندانی چون فریده سپاه منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان نسب، رویا میر علمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیررضا دلاوری، حمید حسینی، اشکان دلاوری و مهدی پاکدل به ایفای نقش میپردازند.

این نمایش هر روز به جز شنبهها تا ٢٢ شهریور، ساعت ٢١ در تیاتر باران به روی صحنه میرود.

جشنواره «یاری» با ادای احترام به عباس کیارستمی افتتاح می‌شود

شانزدهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی «یاری» سوئد با ادای احترام به عباس کیارستمی سینماگر فقید کشورمان افتتاح می‌شود.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جشنواره «یاری» که همه ساله درآمد حاصل از فروش بلیت فیلم‌های حاضر در جشنواره را برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست ایرانی صرف می‌کند، امسال با یک دقیقه سکوت به احترام عباس کیارستمی سینماگر فقید کشورمان افتتاح می‌شود. 
امسال شانزده فیلم کوتاه و سینمایی در این رویداد به نمایش گذاشته خواهند شد. در بخش فیلم‌های کوتاه: ری پلی ساخته شبنم قلی خانی، طبق عادت همیشگی ساخته محمد حمزه‌ای، نظریه یادگیری اجتماعی ساخته پوریا حیدری اوره، آهسته صدایم کن ساخته حسین مه آبادی، بشین عزیزم ساخته علی نظری، پنجره باز ساخته افشین رضایی، مرد نمکی ساخته سیدسجاد موسوی، پیانو ساخته امیرعلی علایی، سیاه ساخته حمیده معین فر و کودکان ابری ساخته رضا فهیمی حضور دارند.
همچنین در بخش فیلم‌های سینمایی: انارهای نارس ساخته مجیدرضا مصطفوی، زاپاس ساخته برزو نیک‌نژاد، خانه دختر ساخته شهرام شاه‌حسینی، ناهید ساخته آیدا پناهنده، فصل فراموشی فریبا ساخته عباس رافعی و چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ساخته وحید جلیلوند به نمایش درمی‌آیند.

ضمن اینکه علیرضا مجلل، رضا باقر و سعید شریفیان در کنار یک هیات سوئدی آثار منتخب جشنواره را داوری می‌کنند و در نهایت برگزیدگان خود را در بخش فیلم کوتاه و سینمایی معرفی خواهند کرد. 
پگاه آهنگرانی، پژمان بازغی، محمد شایسته و مهدی سلطانی مهمان‌های این دوره از جشنواره هستند.

شانزدهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی «یاری» به مدیریت شیدا شفیعی؛ با همکاری و حمایت خبری «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در روزهای ٢۴ و ٢٥ سپتامبر در دو شهر اپسالا و استکهلم سوئد برگزار می‌شود.

«فرشتگان آلوده صورت» در فرهنگسرای رسانه نقد و بررسی می‌شود

نمایش و نقد فیلم مستند «فرشتگان آلوده صورت» یکشنبه 7 شهریور ساعت 17:30 تا 20 در فرهنگسرای رسانه و شبکه­ های اجتماعی برگزار می ­شود.

فیلم مستند «فرشتگان آلوده صورت» به کارگردانی «آرزو برادران ابراهیمی» و با حضور دکتر «حمیدرضا صدر» کارشناس و منتقد فیلم  و «معصومه لطفی» مسئول انجمن سینمای شهرری، توسط کانون فیلم کوتاه فرهنگسرای رسانه و شبکه‎های اجتماعی، برگزار می شود.

این اثر درباره زنانی است که صورت خود را در آتش ­سوزی و سوانح از دست داده و در ادامه زندگی دچار مشکل شده­‌اند.

علاقمندان می­توانند جهت شرکت در این برنامه میتوانند یکشنبه 7 شهریور از ساعت 17:30 تا 20 به فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی به نشانی ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.

نمایش فیلم «پول» به کارگردانی روبر برسون در خانه هنرمندان ایران

فیلم سینمایی «پول» به کارگردانی روبر برسون در خانه هنرمندان ایران به نمایش در ‌می‌آید.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، فیلم سینمایی «پول» به کارگردانی روبر برسون دوشنبه 8 شهریور در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در ‌می‌آید.

پول (به فرانسوی: L'Argent) فیلمی درام به کارگردانی روبر برسون و محصول سال ۱۹۸۳ است که در کشور فرانسه تولید شده است. فیلم برداشت آزادانه‌ای از بخش اول رمان کوتاه کوپن جعلی لئو تولستوی است. «پول» آخرین فیلم روبر برسون بود. فیلم پول موفق شد

در جشنواره فیلم کن سال ۱۹۸۳، جایزه بهترین کارگردان را برای سازنده‌اش به ارمغان بیاورد. در همان سال، فیلم نوستالگیا به کارگردانی آندری تارکوفسکی هم برنده همین جایزه شد. فیلم پول در ۱۸ می ۱۹۸۳ در فرانسه منتشر شد. علاوه بر جشنواره کن، فیلم پول در جشنواره فیلم سزار سال ۱۹۸۳ هم نامزد دریافت جایزه بهترین صداگذاری شده بود.

فیلم سینمایی «پول» به کارگردانی روبر برسون دوشنبه 8 شهریور ساعت 17:30 در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش در ‌می‌آید.

نمایش دو فیلم مستند با موضوع نقاشی در سالن سینماحقیقت

عصر فردا (یکشنبه 7 شهریور 95) دو فیلم مستند با موضوع نقاشی و نقاشان، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمده و نقد و بررسی می‌شوند.

نقش خولی (مهدی خواجه‌حسینی) و سلطان محمد نقاش (وحید نامی‌حسینی) عنوان دو فیلم مستندی است که عصر فردا در سالن سینماحقیقت این «مرکز» روی پرده رفته و با حضور همایون امامی (مستندساز و منتقد میهمان) و ناصر صفاریان (کارشناس- مجری) نقد و بررسی خواهند شد.

مستند «نقش خولی» در مدت زمان 30 دقیقه، به بررسی سبک‌های ابداعی و فانتزی «خولی» استاد صادق تبریزی می‌پردازد و شیوه‌های پرداخت و نمایش شخصیت «خولی» در نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

«سلطان محمد نقاش» نیز مستندی درباره‌ی زندگی و آثار یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین نقاشان تاریخ هنر ایران است. سلطان محمد نقاش که بنیان‌گذار مکتب نگارگری تبریز دوم  است و در دوره اوج شکوفایی نگارگری صفویان در کتابخانه تبریز، مسبب تهیه شاهنامه شاه طهماسبی، خمسه نظامی و دیوان حافظ سام میرزا بوده است. مدت زمان این فیلم نیز 30 دقیقه است.

عموم علاقمندان جهت تماشای این دو فیلم‌ مستند و شرکت در جلسه نقد و بررسی آن می‌توانند از ساعت 17 عصر یکشنبه (7 شهریورماه) به سالن «سینماحقیقت» واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه نمایند. شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است.

فتحعلی بیگی: رشیدی چهره‌ای موثر و مطلوب بود

شب گذشته نمایش «انسانم آرزوست» در ساعت‌های 17 و 19:30 در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت و هر دو اجرا با ادای احترام عوامل نمایش و تماشاگران، به داود رشیدی تقدیم شد.

داود فتحعلی بیگی، داود رشیدی را از چهره‌های موثر و مطللوب عرصه تئاتر دانست و گفت: من در مجموعه تلویزیونی «گل بارون زده» با او همکار بودم. رشیدی تحصیلکرده تئاتر بود و آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت.

او افزود: افرادی مانند داود رشیدی برای هنر این سرزمین ارزشمند هستند و جایگزین ندارند، ای کاش تا زمانی که زنده هستند قدرشان را بدانیم.

فتحعلی بیگی فقدان هنرمند بزرگی چون داود رشیدی را به خانواده‌اش و جامعه هنری تسلیت گفت.

«انسانم آرزوست» تا 10 شهریور ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

هشتمین پاتوق میزبان 5 فیلم کوتاه

هشتمین پاتوق فیلم کوتاه "سینما آینده"دوشنبه این هفته با نمایش پنج فیلم کوتاه برگزار میشود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،هشتمین پاتوق فیلم کوتاه "سینما آینده" با نمایش فیلمهای تنازع به کارگردانی مسعود حاتمی،خاطرات مخدوش یک دریاچه به کارگردانی سید وحید حسینی نامی،آب یخ به کارگردانی جلال ساعد پناه ،یکی بود که یکی نبود به کارگردانی سلمان خورشیدی،نوسان به کارگردانی محسن جعفری و انظباط به کارگردانی کریستوف ام صابر محصول کشور سوئیس در پاتوق فیلم کوتاه دوشنبه 8 شهریور به نمایش گذاشته می شوند.

پاتوق فیلم کوتاه "سینما آینده دوشنبه‌های هر هفته از ساعت 18 الی 20 در سالن شماره 3 پردیس چارسو پذیرای عموم علاقمندان به فیلم کوتاه خواهد بود.

آمین خواهیم گفت" درفرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می‌شود

فیلم «آمین خواهیم گفت»به کارگردانی سامان سالور یکشنبه 7شهریورماه ساعت 18با حضورعوامل درفرهنگسرای ارسباران اکران ، نقد و بررسی می‌شود.

درخلاصه داستان فیلم « آمین خواهیم گفت »آمده است : پس از خرابی و تعمیر نشدن پل ایستگاه تنگ هفت، حسن که مسئول وسیله‌ای ابتدایی به نام گرگر است که می‌تواند مسافران و کالاها را از روی رودخانه عبور دهد، قدرت پیدا می‌کند. انتقال افراد مختلفی که قصد عبور از رودخانه را دارند در زندگی معمولی و تکراری حسن باعث بروز مسائلی می‌شود.

«آمین خواهیم گفت» چهارمین ساخته سامان سالور است که تاکنون فیلم‌هایی چون «ساکنین سرزمین سکوت»،«چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «ترانه تنهایی تهران»، «سیزده ۵۹» و «تمشک» را کارگردانی کرده است.

سامان سالور (نویسنده، کارگردان، تدوین و طراح صحنه)، ساسان سالور و امیر سیدزاده(تهیه کننده)، مسعود سلامی(مدیر فیلمبرداری)، بهزاد عبدی(موسیقی)، محبوبه غفاری(طراح لباس)، رسول سید عربی (طراح چهره پردازی)، حسن زاهدی (صدابردار)، حسین قورچیان(صداگذاری و میکس)، فرزاد حسنی، علیرضا مهران، آزاده زارعی، محمود نظرعلیان، میسا مولوی، حمید حبیبی‌فر، ساناز اسدی، محمد فصیحیعواملو بازیگران این فیلم هستند.

سامان سالور،ساسان سالور،علیرضا مهران،آزاده زارعی، حمید حبیبی فروجمعی دیگر از عواملفیلم،مهمانان چهارصد و دومین نشست باشگاه فیلم تهران هستند.‌

علاقمندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان‌، خیابان جلفا مراجعه کنند.

فیلم قضیه مامان سوری در راه مونترال 

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فیلم «قضیه‌ی مامان‌سوری»، این فیلم کوتاه در بخش "تمرکز بر سینمای جهان" جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال که یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌ها و همچنین تنها جشنواره رقابتی مورد تأیید FIAPF در آمریکای شمالی است به نمایش گذاشته خواهد شد.

«قضیه‌ی مامان‌سوری» که در سال ۹۴ تولید شده تلاش دارد تا با پرداختن به موقعیت اخلاقی خیالی‌ که بستر اجتماعی/تاریخی آن را استارت‌آپ نوپایی فراهم می‌آورد که کارش توزیع غذای خانه‌پز بین مشتری‌های تهرانی است، به نقد سیستم و مدیا بپردازد.

بنا بر این گزارش، این اثر ادای دینی است به عباس کیارستمی و «قضیه شکل اول، شکل دوم‌»اش که حسین هجرتی فیلم‌اش را وام‌دار آن می‌داند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «مامان‌سوری زن سالخورده‌ی تنهایی است که با پختن غذای خانگی برای چندتایی مشتری که از سایت "مامان‌پز" به او سفارش می‌دهند امرار معاش می‌کند. یک روز غذای مامان‌سوری خراب می‌شود و نمره‌ی منفی مشتری‌ها در ارزیابی پیامکیِ سایت او را از کار بیکار می‌کند. کارگردانی می‌خواهد با نشستن پای صحبت تعدادی از مشتری‌ها و به تصویر کشیدن تبعات تصمیم‌شان، از این قضیه فیلمی بسازد ...»

عوامل ساخت این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: حسین هجرتی، مشاور کارگردان: امیر اثباتی، مدیر فیلم‌برداری: ادیب سبحانی، تدوین: مریم نراقی، طراح صحنه: امیرحسین قدسی،  مدیر تولید: محمد یمینی، صدابردار: داریوش صادق‌پور، صداگذار: حسین مافی، اصلاح رنگ و نور: کامران سحرخیز، دستیار و برنامه‌ریز: امین خنکال، منشی صحنه: حمیرا نعمت‌الله، سرمایه‌گذار: Northlands International uab

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال از تاریخ ۲۵ اوت تا ۵ سپتامبر (۴ تا ۱۵ شهریور ماه) در شهر مونترال کانادا در حال برگزاری است.

انتهای پیام 



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی