آخرین اخبار

از جشنواره‌ی سینما حقیقت چه خبر؟

09:09:24 1395/07/27


همزمان با دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، معاونت تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور استادان و هنرمندان صاحب‌نام، اقدام به برگزاری کارگاه‌های تخصصی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به تقل از روابط عمومی مرکز، مدرسان و هنرمندانی چون رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا اصلانی، دکتر بنی‌اردلان، جان فرانکو رُزی و ریچارد پتیگرو، کارگاه‌های پژوهشی دهمین دوره این جشنواره را مدیریت و برگزار خواهند کرد.

عناوین این کارگاه‌های تخصصی هم عبارتند از: واقعیت و خیال در فیلم مستند، مدیریت پروژه مستند، تصحیح رنگ و نور، دوربین شخصی. ضمن اینکه مثل سال گذشته، کارگاه «بازاریابی فیلم مستند» هم با همکاری شبکه مستند اروپا EDN برگزار خواهد شد.

گفتنی است شرایط ثبت‌نام متقاضیان شرکت در کارگاه‌های آموزشی سینماحقیقت، اواسط آبان‌ماه روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir اعلام خواهد شد.

رومن پولانسکی به سینماحقیقت می‌آید!

فیلم مستند بلند «رومن به روایت پولانسکی» ساخته «باربد رشیدیان» که مستندی درباره‌ی «رومن پولانسکی» فیلمساز بزرگ سینمای جهان است، متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

 این فیلم مستند از تصاویر آرشیوی مصاحبه معروف کلایو جیمز با رومن پولانسکی در دهه ۸۰ میلادی پس از انتشار کتاب اتوبیوگرافی وی بهره جسته و به بررسی رابطه‌ی نزدیک فیلم‌های او با زندگی‌ خصوصی و دیگر حقایق ناگفته‌اش می‌پردازد.

پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده مستند «رومن به روایت پولانسکی» باربد رشیدیان است. وجیهه رشیدیان (همکار پژوهش)، محسن عابدی (تدوینگر)، عباس محمدزاده (دستیار کارگردان) و مجید جمالی (عکاس)، این مستندساز مشهدی را در ساخت این فیلم مستند همراهی کردند.

رومن پولانسکی نویسنده، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده لهستانی‌الاصل، متولد سال ۱۹۳۳ (۸۳ ساله) در شهر پاریس است. وی در سال ۲۰۰۲ برای ساخت فیلم «پیانیست» برنده سه جایزه اسکار و نخل طلای بهترین فیلم از جشنواره کن فرانسه شد. پولانسکی برای فیلم‌های بچه رزماری (۱۹۶۸)، محله چینی‌ها (۱۹۷۴) و تس (۱۹۷۹) هم برنده جایزه اسکار شده است.

«ونوس در پوست خز» Venus in Fur (۲۰۱۴) آخرین فیلم این کارگردان صاحب‌سبک سینما است که برنده جایزه سزار شده است.

الهام چرخنده با مستند «شهید کاراپتیان» در سینماحقیقت

الهام چرخنده بازیگر سینمای ایران با فیلم مستند «ویگن کاراپتیان»، متقاضی شرکت در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است.

این فیلم مستند ۲۹ دقیقه‌ای روایتی از زندگی شهید «ویگن کاراپتیان» است که توسط مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است.

ویگن کاراپتیان (گاراپیدی)، سال ۱۳۴۴ در الیگودرز متولد شد و پس از طی تحصیلات متوسطه و دوره‌ی آموزشی در پادگان لویزان، به لشکر ۲۱ حمزه در دهلران و سپس موسیان منتقل شد. او دو ماه بعد از رزم در جبهه‌ها علیه دشمن بعثی، در فروردین ماه ۱۳۶۶ به هنگام دیده‌بانی در منطقه شرهانی بر اثر اصابت ترکش خمپاره شهید شد.

عوامل تولید این فیلم مستند کوتاه که برای اولین نمایش عمومی، تحویل دبیرخانه دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است، عبارتند از: نویسنده و پژوهشگر: سروش باقری؛ کارگردان: الهام چرخنده؛ تصویربردار: سامان مختاری؛ صدابردار و صداگذار: احمد افشار؛ تدوینگر: حامی علیداد؛ گوینده متن: زهرا شاهین‌فر؛ تهیه‌کننده: مهدی مطهر

الهام چرخنده متولد سال ۱۳۵۷ در شهر کاشان و فارغ‌التحصیل رشته سینما است. در کارنامه هنری او، بازیگری در فیلم‌های سینمایی عروسی مهتاب، جنایت و مکافات، شب یلدا، سوگند، دامنه‌های سفید، اسب‌ها همچنان می‌تازند و سریال‌های تلویزیونی من یک مستاجرم، دایره تردید، ششمین نفر، پروانه، آوای باران و آسمان من به چشم می‌خورد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی