آخرین اخبار

خبرهایی از جشنواره سینما حقیقت

09:00:44 1395/09/06


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در دهمین دوره این جشنواره که از ساعت ۹:۳۰ صبح یکشنبه هفته آینده (۱۴ آذرماه ۱۳۹۵) در هر پنج سالن پردیس سینمایی چارسو آغاز بکار می‌کند، در بخش مسابقه ملی ۷۴ فیلم، جایزه شهید آوینی ۲۲ فیلم، بزرگداشت سینمای مستند کرمان ۲۱ فیلم، خارج از مسابقه ۱۳ فیلم، بخش خرد و تجربه ۱۰ فیلم و مستند کارستان ۶ فیلم  روی پرده می‌رود.

فیلم‌های منتخب بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره نیز ۲۷ فیلم است. در بخش نمایش‌های ویژه ۷ فیلم، روزگار ما ۷ فیلم، مستند پرتره ۶ فیلم، مرور فیلم‌های مستند جشنواره CPH دانمارک ۵ فیلم و چشم‌انداز سینمای مستند ایتالیا نیز ۵ فیلم به نمایش درمی‌آید.

فیلم‌های بخش «مسابقه ملی» و «مسابقه بین‌الملل» دو نوبت نمایش در سالن‌های مختلف پردیس سینمایی چارسو دارند. کارگاه‌های تخصصی سینماحقیقت هم از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶:۳۰ بعدازظهر در سالن شماره دو چارسو برگزار می‌شود.

بازار فیلم مستند هم در طی سه روز (۱۶ تا ۱۸ آذرماه) در محوطه طبقه ششم چارسو برپا خواهد شد.

******

فیلم مستند «به کجا می‌رویم» ساخته‌ی رضا مجلسی یکی از آثار راه یافته به بخش «مسابقه ملی» مستندهای کوتاه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است.

 این فیلم مستند نگاهی زیست‌محیطی به معضل دفع انواع پسماندها و تبعات ناشی از آن در زندگی انسان‌ها و آینده‌ی جامعه بشری دارد.

پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و گوینده این فیلم رضا مجلسی است. مجتبی کوهکن (تصویربردار)، محمد زارعی (صدابردار، صداگذار و تدوینگر)، فرزاد فخرایی (دستیار کارگردان و عکاس) و محمدرضا مجلسی (مدیر تولید و تهیه‌کننده) نیز از دیگر عوامل تولید این اثر مستند هستند.

«به کجا می‌رویم» به مدت زمان ۱۷ دقیقه، محصول شرکت سینمایی «راش فیلم» است. رضا مجلسی متولد سال ۱۳۴۶ در شهر رشت است. در کارنامه‌ی فیلمسازی او مجموعه‌ی مستند عروسی اقوام، این سخن آبی است، چرخ گردون، و قصه مرا پایانی نیست، بی‌بی‌تاب، و... به چشم می‌خورد.

*******

آرش لاهوتی که با مستند «آبی کم‌رنگ» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و هفتمین جایزه شهید آوینی حضور دارد، این فیلم را مستندی متفاوت از آثار تولید شده درباره‌ی جانبازان دانست و گفت: تمرکز اصلی فیلم بر چهار شخصیت اصلی قصه است و زندگی اجتماعی این افراد در داخل آسایشگاه به تصویر کشیده می‌شود.

این مستندساز اظهار کرد: در مستند «آبی کم‌رنگ» به بیان زندگی چهار جانباز اعصاب و روان در یکی از بیمارستان‌های روان‌پزشکی تهران می‌پردازیم. این جانبازان که در جنگ تحمیلی ایران و عراق مجروح شده‌اند، سال‌های بسیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی درباره‌ی مدت زمان ساخت این مستند توضیح داد: برای ورود به بیمارستان و کسب اجازه فیلمبرداری هشت ماه زمان صرف شد و در نهایت به تیم سه نفره‌ای شامل فیلمبردار، صدابردار و من اجازه ورود و فیلمبرداری دادند. در نهایت از مرحله تحقیق و پژوهش که همزمان با دریافت مجوز انجام می‌شد تا مونتاژ نهایی فیلم، یک سال و هشت ماه زمان طی شد.

کارگردان مستند «راننده و روباه» با تاکید بر این که پروسه طولانی را برای پیدا کردن کاراکترها طی کرده و با مشاورانی در این باره مشورت کرده است، خاطرنشان کرد: من به دنبال شخصیت‌هایی بودم که جذابیت شکل‌دهی به فیلم را داشته باشند و در نهایت به این افراد رسیدم.

این کارگردان در پایان، پیرامون همزمانی جایزه شهید آوینی با جشنواره سینماحقیقت گفت: این همزمانی باعث دیده شدن بیشتر فیلم‌های بخش شهید آوینی می‌شود، چرا که جشنواره سینماحقیقت ویترین یک سال سینمای مستند کشور است.

******

در بخش «بزرگداشت سینمای مستند کرمان» دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ۲۱ فیلم مستند از ساخته‌های مستندسازان پیشکسوت و موفق کرمانی به نمایش درمی‌آید.

 فیلم‌های مستند «جشن سده» و «پیری‌ سُوز چکچکو» از جمله آثار استاد «منوچهر عسگری‌نسب» است که در بخش «بزرگداشت سینمای مستند کرمان» روی پرده می‌روند. سایر آثار منتخب این بخش هم به شرح ذیل هستند:

بانوی گل سرخ (مجتبی میرتهماسب)، بازگشت (امیرمهدی پوروزیری)، بازی کودکان (حمید عسگری)، باغ ما که خشک نشده (مهدی میرزایی)، تشنه مثل خورشید (علیرضا ذوالفقاری)، جماز (مجتبی صفرعلی‎زاده)، چشم به راه کودکان دبستانی (حجت دهقان)، خانه‎های کرمان (علیرضا فخری‎زاده)، دره‎نوردی فوسک (فرهنگ خاتمی)، رگ‎های خاکستری (حامد سعادت)، روح‎انگیز سامی‎نژاد (مجید فدایی)، زیره (محمد اسلامی)، سفید دم‌سیاه (امیر عابدین‌پور)، گلاب بروتون (مهدی بوستانی)، ماه نخل (مجتبی دهقانی)، مروارید کویر (علیرضا تقاصی)، میمندی‎ها (عباس بلوچی)، یک عمر در گهواره (حمید میرحسینی)، وقتی ابرها پایین می‎آیند (معین کریم‎الدینی)

گفتنی است که بخش «بزرگداشت سینمای مستند کرمان» جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار می‌شود. پس از پایان جشنواره هم کاروان سینمای مستند ایران متشکل از اساتید، داوران و برگزیدگان دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عازم شهر کرمان خواهند شد.

******

فرشاد فدائیان مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با سه فیلم مستند جدید «جهله؛ دریا در خانه، کشتی بر دیوار؛ دو زن» در بخش خارج از مسابقه دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد.

خلاصه موضوع این سه فیلم مستند نیمه‌بلند که برای اولین بار روی پرده سینماحقیقت می‌رود، به این شرح است:

جهله: جهله کوزه‌ای است با گلویی کوتاه یا بلند. مردم خطه هرمزگان تا کمی پیش برای نگهداری و خنک ماندن آب در گرمای سوزان جنوب از آن استفاده می‌کردند...

دریا در خانه، کشتی بر دیوار: عماعلی جاشو و صیاد پیر محله سوروی بندرعباس، سال‌هاست از کار خود دست شسته اما همچنان دلبسته‌ی نخل و دریا و لنج و کشتی است...

دو زن: دو زن پانزده سال است که در تمامی فصل‌ها، از گرگ و میش صبح تا تاریکی شب، به دل جنگل و کوهپایه می‌روند و بوته‌های وحشی خوردنی را می‌چینند...

فرشاد فدائیان متولد سال ۱۳۲۶ (۶۹ ساله) متولد شهر بابل و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تبریز است. در کارنامه‌ی هنری او، ساخت بیش از هفتاد فیلم مستند نظیر سنگ، مادر خاموش، شناسنامه کارخانه‌ای فراموش شده، دام، در مدرسه سید قلیچ ایشان، یموت یک خانه یک ایل، آخرین بخشی، خانه ایوب، داریوش و بانو، انگشت‌های پای چپ، ذاکر، عزت اگر به قهوه‌خانه نیاید، من و یک نوبت صیادی، گیسو، این بامداد خسته و... به چشم می‌خورد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذرماه ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی