آخرین اخبار

خبرهایی از سینما و تئاتر

09:15:24 1395/09/12


به گزارش ایسنا، طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، پروانه ساخت دو فیلم جدید در شبکه نمایش خانگی صادر شده است.

بر اساس جلسه ۲۳ آبان شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم نامه‌های «بدلکار» به تهیه‌کنندگی علی مردمی و کارگردانی کیومرث صمدی طاری و «تا ده بشمار» به تهیه‌کنندگی فرید ولی‌زاده و کارگردانی کیانوش اسلامی موافقت شد.

همچنین در این جلسه با ساخت سه عنوان فیلم کوتاه  و دو عنوان فیلم مستند نیز موافقت شد.

**** 

 مشارکت در تاسیس سینمای چند سالنه در کابل

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، نشست مشترک دکتر نوروزی، معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با محمد حمزه زاده، قائم مقائم حوزه هنری و رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در محل حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست نوروزی با بیان این که اگر از پیوندهای عمیق فرهنگی که با افغانستان داریم غافل شویم در آینده دچار مشکل خواهیم شد، گفت: از جهت عمق رابطه تاریخی، گستره، تنوع و اشتراک زمینه‌های فرهنگی و حجم ارتباطات انسانی به واسطه مهاجرت، تقریبا رابطه اجتماعی فرهنگی ایران و افغانستان در دنیا بی‌نظیر است. از زمان‌های دور و پیش از انقلاب اسلامی محصولات فرهنگی تولید شده در ایران به صورت مستقیم در افغانستان توزیع و مصرف می‌شده است. در حال حاضر هم اکثر مجلات مهم و معتبر ایرانی در افغانستان توزیع و مورد استقبال جامعه فرهنگی افغانستان قرار دارند. این موضوع در مورد تولیدات سینمایی نیز صادق است.

معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ شبکه تلویزیونی خصوصی در این کشور خاطرنشان ساخت: یک فضای رقابتی بین این شبکه‌ها وجود دارد برای جذب مخاطب و تقریبا تمام این شبکه‌ها برنامه‌ای برای پخش سریال‌ها، فیلم های سینمایی و سایر محصولات تصویری ایران دارند و  با وجود عدم منع قانونی در توزیع محصولات فرهنگی کشورها، ۶۰ الی ۷۰ درصد بازار محصولات فرهنگی این کشور به تولیدات فرهنگی ایران اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: مردم این کشور نگاه ویژه‌ای به سینما و سینماگران ایران دارند و اتفاقات این دوره جشنواره فیلم زنان افغانستان گواه این ماجراست. در این جشنواره با وجود حضور سینماگران صاحب‌نامی از چندین کشور، حضور سینماگران ایرانی بیشترین تیتر خبری را در دوران برگزاری جشنواره به خود اختصاص داده بود. این استقبال و توجه فقط به سینما خلاصه نشده و در افغانستان موسیقی ایرانی نیز جزو پرطرفداترین‌ها است. همچنین در حوزه بازار نشر و کتاب، بازار افغانستان میل زیادی برای استفاده از کتاب‌های چاپ ایران دارد.

به اعتقاد وی، جامعه افغانستان جامعه بکری برای فیلم‌سازی است. سوژه‌های فراوان و جذابیت‌های بسیاری برای ساخت فیلم دارد و سال‌ها می‌توان درباره آن فیلم ساخت و آنچه تا امروز کمتر مورد توجه بوده است، زیبایی‌های افغانستان و فرهنگ مردم این کشور برای نمایش است. آنچه که فیلمسازان ما می‌توانند در خصوص افغانستان بسازند، قطعا قابل قیاس با دیگران نیست، چون فهمی که ما از این مردم و فرهنگ به واسطه همزبانی داریم هیچ خارجی دیگری ندارد.

وی اضافه کرد: به رغم تصور ما هنوز بسیاری از مردم افغانستان به ایران سفر نداشته اند و تصویر ایران را از رسانه ها دریافت می کنند. برپایی تورهای ایران گردی برای مسئولین فرهنگی و هنرمندان افغانستان می تواند تاثیر خوبی در زمینه ها و اشتراکات فرهنگی دو کشور داشته باشد.

معاونت رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان اشاره کرد: ما در کنار زبان فارسی باید به زبان پشتو هم توجه داشته باشیم، چرا که بخش قابل توجهی از جامعه افغانستان به این زبان سخن می گویند و این زبان در کنار زبان دری زبان رسمی افغانستان است لذا ارایه محصولات فرهنگی به این زبان می تواند در تقویت پیوندهای فرهنگی مردم دو کشور تاثیر فراوان بگذارد.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: ارتباط و رفت و آمد هنرمندان و فیلمسازان ایرانی به افغانستان باید گسترش پیدا کند و از طریق شناخت وسیع تر، ساخت فیلم در مورد این کشور افزایش پیدا کند.

علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال نیز در این نشست با بیان اینکه افغانستان از نظر بازار مصرف محصولات فرهنگی ایران قدمت فراوانی دارد و یکی از دلایل این موضوع برگردان زبان است و ایشان نیازی به برگرداندن زبان فیلم ندارند. خاطرنشان ساخت: در حوزه هنری دیجیتال، اولین جای مدنظر، افغانستان بود. تحقیقات اولیه بیانگر این بود که مقوله استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی رو به افزایش است و حوزه هنری آمادگی دارد با همکاری نهادهای رسمی فرهنگی در افغانستان به ارایه خدمات در این عرصه بپردازد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که ما می توانیم به جامعه افغاستان ارایه دهیم، شناخت جوان های مستعد و فعال در افغانستان و برگزاری دوره های آموزشی برای ایشان است تا خود بتوانند در این عرصه وارد شده و به تولید محصولات فرهنگی مطابق با نیاز جامعه خود بپردازند.

محمد حمزه زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه مهمترین نکته برای حوزه هنری در ارتباط با افغانستان متحد شدن است، عنوان کرد: حوزه هنری در بخش ادبیات و هنر انقلاب اسلامی تلاش کرد تا بیشترین ارتباط را با هنرمندان افغان داشته باشد و تقریبا در همه زمینه های ادبی و شعری افغانستان در حوزه هنری رفت و آمد و محفل دارند و داشتند.

وی با اشاره رویکرد حوزه هنری حوزه هنری در همکاری و توسعه ارتباطات با جامعه فرهنگی و هنری افغانستان گفت: از آن جایی که امکانات حوزه گسترده نیست تلاش خواهیم کرد در افغانستان ضمن استفاده از ظرفیت های ارتباطی قوی، از انتخاب اهداف بزرگ، خیلی دور و پر خرج  خودداری کنیم و انرژی خود را روی اهداف قابل دسترسی و مورد نیاز و تقاضای نهادهای رسمی فرهنگی این کشور متمرکز کنیم. در این زمینه از کارشناسان داخل و خارج افغانستان که این حوزه را می شناسند کمک می گیریم.

وی ادامه داد: مهمترین موضوعی که مد نظر ماست، حوزه تاریخ شفاهی افغانستان در زمینه جهاد و مقاومت مردم این کشور می باشد. همان کاری که در کشورمان ادبیات تاریخ شفاهی برای جوانها بعد از جنگ انجام داده و همین الان هم جزء پر مخاطب ترین و پرفروش ترین محصولات ماست. ما در این زمینه تجربیات خوبی کسب کرده ایم و آماده هستیم این تجربیات را به صورت دوره های آموزشی در اختیار علاقمندان قرار دهیم و اولین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان را برگزار کنیم.

قائم مقام حوزه هنری همچنین آمادگی برای اعطای نمایندگی رسمی فروش به یکی از انتشارات های افغانستان برای عرضه محصولات فرهنگی و سرمایه‌گذاری برای تولید کتاب را از دیگر کارهای حوزه هنری در این افغانستان ذکر کرد و افزود: متاسفانه در افغانستان حتی در شهرهای بزرگ این کشور کتاب فروشی مدرن وجود ندارد. ما آماده هستیم چنین فضایی را ایجاد و تامین محتوا کنیم.

وی همچنین، آمادگی برای ساخت و تاسیس سینمای چند سالنه شبیه سینما آزادی تهران با همکاری نهادهای رسمی افغانستان را از دیگر برنامه های حوزه هنری عنوان کرد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری مشارکت هنرمندان ایرانی در فستیوال ها، عرضه و معرفی آثار مکتوب و تولید و تبادل آثار مشترک در حوزه شعر و ادبیات، برپایی تور افغانستان گردی برای هنرمندان ایرانی و بالعکس را از دیگر زمینه های مشترک فیمابین خواند و خاطرنشان ساخت: در بحث آموزش، می توان فرصت هایی را برای حضور و شرکت مستندسازان مستعد افغانستان فراهم شود تا در ورک شاپ ها و نشست های فرهنگی حوزه هنری شرکت داشته باشند، و این قطعا، برای آینده فیلم سازی افغانستان موثر خواهد بود.

****

 «غصه‌ها قصه شدند» در خانه نمایش

به گزارش روابط عمومی اداره تئاتر و خانه نمایش سومین سوگواره هنرهای نمایشی خمسه با نمایش «غصه‌ها قصه شدند» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم آبادی، هنرمند پیشکسوت تئاتر در خانه نمایش به کار خود پایان خواهد داد.

«غصه‌ها قصه شدند» روایتگر داستان پدر و مادری است که فرزندشان سال‌هاست به جنگ رفته و آنها در غیابش، هر سال تولدش را جشن می‌گیرند. اما تولد بیست سالگی برای آنها قصه متفاوتی را رقم می‌زند...

عاطفه حق شناس، حسین نصری، علی محمدی و محمود ساعی نقش آفرینان این نمایش هستند وعلی الا ملجی با عنوان مدیر صحنه، سارا رخشی نژاد عکاس، الناز مقدم و مهرنوش میرزایی گریم و محمدرضا حق‌شناس طراح پوستر وادریس غلامی آهنگساز  گروه تئاتر توسکا همراه ابراهیم آبادی در این اجرا خواهند بود .

این نمایش ۹۰ دقیقه‌ای روزهای یازدهم و دوازدهم آذر ماه ساعت ۱۸ در خانه نمایش اداره تئاتر میزبان علاقه مندان خواهد بود .

*****

پیامی برای یک جشنواره تئاتری

همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها میزبان کارگردانان و روسای انجمن‌های نمایش استان‌ها در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر می‌شود.

به گزارش ستاد خبری ، ارمغان بهداروند در همین زمینه پیامی را منتشر و اظهار امیدواری کرد با این همایش یک گام دیگر در تعالی ظرفیت­های تئاتر این سرزمین و ارج­گزاری به ژرف ساخت تئاتر امروز یعنی تئاتر استان­ها برداشته شود.

در متن این پیام آمده است:

 «تئاتر، این کهن گونه­‌ هنر، هماره بی­اعتناء به زبان و نژاد و رنگ، آرزوها و آرمان­های مردم را به نمایش می­گذارد. صحنه­ تئاتر، صحنه کنجکاوی و پرسشگری است، صحنه­‌ای که شادی و صلح را برای همه­ نقشه­ جغرافیا آرزومند است و با گلایه­‌مندی از خشم و خشونت، زیباترین نقش­ها را می­‌آفریند. تئاتر، امروز، گذرگاه ملت­ها و فرهنگ­‌هایی است که فراتر از مرزهای سرزمینی، به هویتی مشترک می­‌اندیشند. هویتی که می­‌تواند "عشق و عرفان" که دو گمگشته­‌ی انسان دردمند این روزگارند، را به ساده­‌ترین واژه­‌ها به نام خویش کند. اکنون که فرصت نجیب همسایگی هنرمندان این عرصه در «همایش برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی» ممکن شده است، آرزو می­‌کنم یک گام دیگر در تعالی ظرفیت­‌های تئاتر این سرزمین و ارج­‌گذاری به ژرف ساخت تئاتر امروز یعنی تئاتر استان­ها برداشته شود که بی­ شک هنرمندان ارجمند بی‌اعتنا به فرجام داوری، در اندیشه­‌ اعتلای آموزه­‌های تئاتری خویش خواهند بود و از این اتفاق، پلی برای بهره­‌مندی همه­‌ی هنرمندان تئاتر خواهند ساخت. با اشتیاق، دیدار همه­‌ کارگردانان ارجمند و روسای محترم شعب انجمن هنرهای نمایشی ایران که دعوت این همایش را به خونگرمی پاس داشتند، متبرک می­‌دانم.

همایش آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها از ۱۳ الی ۲۴ آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.                                                                                                                     

حضور سه  فیلم انجمن سینمای جوان در جشنواره "داکا"

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سه فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم "داکا" بنگلادش راه ‌یافتند.

فیلم‌های کوتاه «تنازع» به کارگردانی مسعود حاتمی، «آرداک» ساخته اسماعیل منصف، «امضاء» به کارگردانی محمد ثریا به بخش مسابقه چهاردهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه و مستند "داکا" بنگلادش راه‌یافتند و با فیلم‌هایی از کشورهای مختلف جهان رقابت خواهند کرد.

این جشنواره در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است و به صورت دوسالانه از سوی نهاد غیردولتی موسوم به DhekiProjozona برگزار می‌شود و با هدف ترویج فرهنگ سینمای مستقل، فیلم‌ها را در بخش‌های مختلفی چون سینمای جهان، سینمای زنان، سینمای کودک و… نمایش می‌دهد.

جشنواره "داکا" در حال حاضر به یک ویترین شناخته شده بین‌المللی برای آخرین فیلم‌های کوتاه و مستقل ساخته شده در سراسر جهان و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه مستقل در جنوب آسیا تبدیل شده است.

چهاردهمین دوره جشنواره "داکا"۳ تا ۹ دسامبر برابر با ۱۳ تا ۲۰ آذر در تالار هنر آکادمی هنری «شیل‌پاکالا» در داکا پایتخت بنگلادش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام                                                                                                    



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی