آخرین اخبار

جشن 10 سالگی تئاتر کودک و نوجوان رضوی برگزار شد

09:04:50 1395/09/19


به گزارش ایسنا، به نقل از بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، اختتامیه دهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، ‌ با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و مسئولان استانی هرمزگان، شامگاه (سه‌شنبه ۱۶ آذر) در فرهنگسرای طوبی واقع در بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، صلوات خاصه امام رضا(ع) پخش شد و حاضران در سالن رو به مشهد مقدس، ارادت خود به امام خوبی‌ها را نشان دادند.

در ادامه، بخش‌هایی از نمایش‌های حاضر در جشنواره در قالب یک کلیپ پخش شد.

سپس علیرضا درویش‌نژاد، ‌دبیر دهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با اشاره به دو دستاورد بزرگ این جشنواره گفت: یکی از دستاوردها، همراهی و مشارکت مردم است و آن را جزء‌ مطالبات اصلی خود در حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. دستاورد دوم، انگیزش و جهشی است که توسط هنرمندان اتفاق افتاده و هنرمندان در پرداختن به یک اثر فاخر در حوزه فرهنگ رضوی توجه ویژه دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن قدردانی از ۱۲ گروه حاضر در جشنواره تئاتر کودک رضوی، از تلاش مسئولان کشوری و استانی برای برپایی این جشنواره سپاسگزاری کرد.

در ادامه، چاوشی‌خوانی رضوی با نوای محمد اختیاری از شهرستان میناب اجرا شد.

جشن ۱۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

در ادامه، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت:این مراسم را باید به عنوان جشن ۱۰ سالگی تئاتر کودک و نوجوان رضوی تلقی کنیم، بذری که با استقبال و حمایت یک دهه مردم خونگرم هرمزگان به نهال تبدیل شد و اکنون در حال بدل شدن به یک درخت تنومند است که جا دارد از آن‌ها تشکر کرد.

وی ادامه داد: تشکر دوم بنده از هنرمندان عزیزی است که به یک بلوغ هنری در آثار رضوی رسیده‌اند و ان‌شاءالله این جریان همواره پویا و بالنده باقی بماند. تشکر سوم هم از آقای درویش‌نژاد مدیرکل ارشاد اسلامی هرمزگان است.

جعفری اظهار کرد:در این چند روز که اخبار جشنواره را دنبال می‌کردم، متوجه شدم کارگردان نمایش‌ها همگی متأثر از فرهنگ زیبای رضوی هستند. «فرهنگ رضوی» سفارش به نیکی‌ها و پرهیز از بدی‌هاست. فرهنگ رضوی از طریق زبان هنر به این دو رویکرد سفارش می‌کند.

وی ادامه داد: جشنواره امام رضا(ع) هم رویکرد عاطفی و احساسی را  که هنرمندان زمینه آن را فراهم می‌کنند دنبال می‌کند و هم‌ رویکرد پژوهشی را که جشنواره امام رضا(ع) متعلق به عالم آل‌محمد(ص) است. قطعاً جهت‌گیری هنرمندان ما هم چنین است. امیدواریم در دوره‌های بعدی هنرمندان ما از طریق ابزار هنر، فرهنگ و سیره رضوی را به کودکان معرفی کنند و روزبه‌روز این فرهنگ توسعه پیدا کند.

نمایش‌های «عمو سیبیلو»، ‌«شهر پرنده‌ها»، «گم» و «اینجا خانه من است» از خراسان رضوی، «یکی بود یکی نبود» و «زیر گنبد طلا» از تهران، «ماهور»، «بهترین دوست هر کس»، «پیتزا مخلوط و بی‌بی دریا»، «ما سه نفر»، «تا گنبد طلا»، «راز صندوقچه»، «برکت جزیره» و «بهار برای بهار نمی‌آید» از هرمزگان، «مسافر شهر فیروزه» از همدان، «قصه کفش‌های کوچولو» از اصفهان لوح تقدیر و پرتره‌ای از نمایش خود را دریافت کردند.

تئاتر با کمبود امکانات زیرساختی مواجه است

همچنین در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد  با ابراز خرسندی از ورود تئاتر رضوی به حوزه عمومی فرهنگ کشور، درباره جشنواره تئاتر رضوی گفت: باید کاری کنیم هنرمندان با رغبت در این جشنواره شرکت کنند، می‌توان با احترام به هنرمندان، ارزیابی صحیح، نظارت از باب تقویت جریان کار و ... این امر را محقق کرد که البته لازمه آن ایجاد یک دبیرخانه دائمی است و نباید به این صورت نباشد که چند روز مانده به موعد جشنواره، به دنبال برگزار آن برویم.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت و مباحث تکنیکی در این جشنواره برای ما بسیار مهم است. این مهم است که تئاتر یک بخش مهمی از رویکردش تربیت و آموزش و به نحوی پرورش زیرساخت‌های نیروی انسانی ما از جمله نوجوانان و جوانان است و فکر می‌کنم تئاتر رضوی با توجه به محتوایی که باید ارائه دهد، برای رشد مفید است.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: متأسفانه امکانات زیرساختی ما در حوزه تئاتر بسیار ضعیف است. در تهران هر شب بین ۹۰ تا ۱۱۰ اجرا داریم اما در شهرستان‌ها به دلیل کمبود امکانات زیرساختی هنرمندان یا امکان اجرا نمی‌یابند یا در صف طولانی انتظار می‌ایستند و این نقیصه باید با اضافه‌کردن سالن‌ها رفع شود. الحمدلله در بندرعباس شهرداری اقداماتی را کلید زده که جای تشکر دارد.

او  در پایان سخنان خود سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را ابلاغ کرد و گفت: از هنرمندانی که با رغبت شرکت کردند و از مردم خونگرم هرمزگان ممنون هستم که جشنواره‌ای به غایت خوب و در نهایت شکوه برگزار شد.

 اگر کودکان را با معنویت رضوی آشنا نکنیم، باخته‌ایم

مهدی فقیه به عنوان نماینده هیأت داوران هم در سخنانی گفت: من هم در ایران تحصیلات داشته‌ام هم فرانسه، ‌ اما به جرات می‌گویم حداقل یک دهه در کارهای عروسکی از آن‌ها جلوتر هستیم. باید این ظرفیت را قدر بدانیم و حفظ کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که این روزها برای تئاتر رضوی کار می‌کنند، ‌آن‌ها را از صالحین می‌دانم. من بیش از آنکه فیلم و سریال کار کرده باشم، سال‌ها تئاتر عروسکی کار کرده‌ام. یک زمانی به یکی از دوستان مطلبی را گفتم که امروز به عزیزان تئاتر عروسکی می‌گویم؛ ما آمده‌ایم بچه‌ها را تربیت کرده‌ایم که بیایند خوب تئاتر را ببینند؟ ما در این باب چه وظیفه‌ای داریم؟

فقیه تأکید کرد: هیچ جای ایران تماشاچی مثل بندرعباس ندیدم و چه خوب آقای مرادخانی فرمودند که دبیرخانه دائمی این جشنواره باید تأسیس شود.

این هنرپیشه پیشکسوت در پایان سخنانش مطرح کرد: ما درباره فیلم و سریال گول خوردیم و بعضا سراغ نمایش شمشیر رفتیم، در حالی که این معنویت امامان بوده که ماندگار شده است. باید کودکان را با مسأله معنویت رضوی آشنا کنیم؛ ‌ اگر این کار را نکنیم باخته‌ایم! باور داشته باشیم که رزق و روزی مردم ایران را امام رضا(ع) می‌دهد.

دهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی از مجموعه برنامه‌های چهاردهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، ‌ از ۱۳ تا ۱۶ آذر در دو سالن فرهنگسرای طوبی و تماشاخانه آفتاب واقع در شهر بندرعباس برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از آثار برگزیده ادوار مختلف جشنواره بین الملللی امام رضا(ع) در حوزه تجسمی در گالری کوروش گرمساری واقع در طبقه فوقانی فرهنگسرای طوبی با حضور سیدجواد جعفری و علی مرادخانی گشایش یافت.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی