آخرین اخبار

چند خبر از جشنواره‌ی تئاتر کودک همدان

09:01:21 1395/09/21


شب استاد جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه ۲۵ آذر ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در آستانه صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند.

خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد نمایش کودک برگزار می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد نمایش  کودک  به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.


در ۱۲ آذر ماه نیز اعضای بنیاد نمایش  کودک  و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه وی  واقع در چشمه علی شهر ری،به او ادای احترام کردند.


جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال ۱۲۹۸ اولین نمایش  کودک  را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامیداشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برای بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

در متن پیام فاضل عبادی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان آمده است:

«غیر از هنر که تاج سر آفرینش است                          دوران هیچ منزلتی پایدار نیست

 پیشینه فرهنگی و ادبی همدان در تاریخ علم و فرهنگ کشور در هزاره‌های مختلف و نقش آن در تمدن‌سازی و تأثیر در مناسبات اجتماعی و فرهنگی ایران زمین به درازای سه هزاره است.

  جایگاه همدان در فرهنگ و هنر کشور شناخته شده و پر اهمیت است. در این سال‌ها نام همدان با تئاتر کودک و نوجوان عجین شده است.

    اگر می‌خواهیم تئاتر به‌عنوان مادر هنرها همچنان بالنده و پیشرو باشد توجه و اهتمام به تئاتر برای کودک و تئاتر خودکودکان می‌تواند در توسعه و تعمیق این هنر در کشور مؤثر باشد.

    زبان هنر زبان فاخر و ماندگار و مردمی است که ماندگارتر از هر گونه تبلیغ و تهییج است. بعد گذشت صدها سال آنچه موجب پیوند ایران امروز با حوزه تمدنی خودش می‌شود، اشتراکات فرهنگی و هنری و میراثی است که از هنر ایرانی برای کشورهای غرب و شرق آسیا برجا مانده است .

 خوشحالیم که روند رو به رشد هنر نمایش استان همدان چه در اجراهای عمومی و چه در جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی با بهره‌مندی از بن مایه‌های فاخر فرهنگی این دیار توانسته است فراخور امکانات موجود به‌شایستگی در بین هَمگنان و رقیبان در سایر استان‌ها رتبه و اعتبار شایسته پیدا کند.

برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که شاخه‌ای تخصصی از این هنر جهانی است؛ بیش از گذشته نام همدان و هنرمندان نامی آن را در این حوزه، پر آوازه کرده است.

 امیدواریم استفاده از این فرصت جهانی بتواند جایگاه نمایش استان همدان را هر ساله به‌صورت رضایت بخشی افزایش دهد. به‌عنوان میزبان این جریان فرهنگی از همکاری اهالی تئاتر کشور و به‌ویژه پیشکسوتان، مسئولان کشور و استانی که حامی و مشوق و راهنمای ما برای برگزاری شکوهمند این جشنواره‌اند سپاسگزارم.»

جشن تولد اصغر همت در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشن تولدی برای اصغر همت بازیگر باسابقه تئاتر و رییس هیات مدیره خانه تئاتر برگزار می‌شود.

این مراسم به همت کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر و کانون تئاتر کودک و نوجوان همدان و به صورت مشترک توسط این دو کانون برگزار می‌شود.

مهدی قلعه رییس هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در همین زمینه توضیح داد: مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره صبح روز شنبه 27 آذر ماه برگزار می‌شود که همزمان با سالروز تولد آقای همت است اما بر اساس تصمیم گیری ما در دو کانون، قرار شد شب پیش از اختتامیه یعنی شامگاه 26 آذر ماه مراسم تقدیر از سه هنرمند را برگزار کنیم و این چنین است که آقایان رضا فیاضی هنرمند باسابقه تئاتر کودک و نوجوان، احمد بیگلریان هنرمند باسابقه تئاتر همدان و اصغر همت که سالروز تولدش است، تقدیر می‌شوند.

به گفته او، این مراسم ساعت 21 شامگاه جمعه 26 آذر ماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و ونوجوانان همدان برگزار می‌شود.

مهدی قلعه همچنین با ارایه توضیحاتی درباره کارگاه‌های آموزشی این دوره از جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره محمد عاقبتی کارگاهی با نام «بازی سازی و قصه‌پردازی برای مخاطبان جوان» را برپا می‌کند که این کارگاه در طول جشنواره برگزار می‌شود و نتیجه آن در قالب یک اثر نمایشی، روی صحنه خواهد رفت.

«دفتر یونیما مبارک» امروز در همدان افتتاح می‌شود

حمایت صنفی از تولیدکنندگان نمایش عروسکی، هدف افتتاح دفتر یونیما در همدان است.

مدیر دفتر یونیما مبارک در همدان گفت: حمایت صنفی از تولید کنندگان نمایش عروسکی از جمله اهداف افتتاح دفتر یونیما مبارک در همدان است.

محسن پورقاسمی اظهارکرد: اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی با عنوان «یونیما مبارک» در ایران فعالیت می‌کند و دفتر همدان یکی از شعب دفاتر استانی این اتحادیه به شمار می رود که وابسته به یونیمای ایران فعالیت خواهد کرد.

وی هدف از تأسیس این دفتر را حمایت صنفی از تولیدکنندگان نمایش عروسکی عنوان کرد و افزود: برنامه‌ریزی سالانه جهت تولید و آموزش نمایش‌های عروسکی و همچنین برگزاری کارگاه‌های یادگیری مبانی عروسکی از جمله برنامه‌های این دفتر در استان همدان است.

مدیر دفتر یونیما مبارک همدان تصریح کرد: با توجه به محدود بودن اعضای جهانی این اتحادیه، این دفتر با 30 عضو پذیرای هنرمندان و علاقه‌مندان رشته نمایش عروسکی خواهد بود و با امکانات فراهم شده قصد تقویت و ارتقای سطح دانش این هنرمندان را داریم.

پورقاسمی با اشاره به موثر بودن فعالیت این دفتر در همدان، ادامه داد: افتتاح دفتر یونیما مبارک در همدان بسترهای مناسب را جهت آموزش ساخت عروسک، عروسک‌گردانی، کارگردانی و نمایشنامه نویسی عروسکی فراهم می کند.

وی بیان کرد: بزرگترین مشکل همدان در نمایش‌های عروسکی، آموزش و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه است.

مدیر دفتر  یونیما مبارک همدان اظهار کرد: مدیریت این دفتر در سال اول به صورت انتصابی است اما از سال آینده در هر دو سال با برگزاری انتخابات و انجام رأی گیری انتخاب خواهد شد.

دفتر یونیما مبارک همدان در آستانه بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور دکتر اردلان رئیس دفتر یونیمای ایران و عضو ارشد یونیمای جهانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان همدان، دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان و اساتید تئاتر همدان افتتاح خواهد شد.

مجید قناد مجری آیین افتتاحیه شد

مدیر اجرایی بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: مراسم افتتاحیه بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با عنوان «شادمانی کودکان و نوجوانان» برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ، مجید فروتن اظهار کرد: آئین رسمی گشایش این جشنواره دوشنبه 22 آذر ساعت 18 تا 20 برگزار می شود.

وی تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور میهمانان خارجی، داوران، کودکان و نوجوانان و خانواده‌های همدانی در سالن ابن سینا نمایشگاه بین المللی همدان برگزار خواهد شد.

فروتن با بیان اینکه مراسم افتتاحیه یک جشن مردمی است، افزود: این مراسم با عنوان «شادمانی کودکان و نوجوانان» با موضوع میلاد پیامبر اکرم (ص)، معرفی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و معرفی فرهنگ و هنر استان همدان اجرا خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: برای این مراسم بخش‌های متنوع هنری شاد ویژه کودکان و نوجوانان، اجرای عمو قناد، نمایش‌های عروسکی، موسیقی و تواشیح، جنگ شادی و سخنرانی در نظر گرفته شده و حضور برای عموم مردم همدان آزاد است.

فروتن با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به مدت 6 روز در همدان برگزار می شود، افزود: نمایش ها از روز یکشنبه 21 آذر ساعت 9 صبح در سالن‌های همدان به روی صحنه می‌روند.

مدیر اجرایی جشنواره بیست و سوم یادآور شد: نمایش های بخش خیابانی نیز هر روز از ساعت 15 مقابل مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی اجرا می شوند.

بیست و سومین جشنواره بین‎المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی از 22 تا ٢٧ آذرماه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

  



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی