آخرین اخبار

از اکران پرمخاطب سینما نیمکت تا کارگاه نعیمی در همدان

09:03:23 1395/09/24


به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گروه هنر و تجربه، فیلم «سینما نیمکت» ساخته محمد رحمانیان که در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شود، در روز نخست نمایش خود با استقبال خوبی مواجه شد و در هر سه سانس این روز در پردیس چارسو با ظرفیت کامل اکران شد.

این فیلم در ابتدای اکران خود  به مدت ۱۰ شب در پردیس سینمایی چارسو نمایش داده می شود و پس از آن و با فاصله‌ای کوتاه ۱۰ روز  دیگر در سینما فرهنگ و ۱۰ روز بعد در پردیس سینمایی کوروش نمایش داده می‌شود.

این اکران محدود به درخواستِ کارگردان فیلم محمد رحمانیان بوده  که آن را برخاسته از تجربه‌ تئاتری خود می‌داند. 

محمد رحمانیان خود در تمام این شب‌ها و نیز در تمام سانس‌های نمایش حضور خواهد داشت و همراه با بازیگران فیلم و پس از پایان هر سانس، با تماشاگران و مخاطبان پرسشگر به گفت‌وگو می‌پردازد.

*****

فیلم‌ کوتاه «آرداک» به کارگردانی اسماعیل منصف موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران چهاردهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه و مستند داکا بنگلادش شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در مراسم پایانی این جشنواره که در تالار هنر آکادمی هنری شیل‌پاکالا برگزار شد، هیئت داوران جشنواره جایزه ویژه خود را از میان فیلم‌های مختلف به فیلم‌ کوتاه «آرداک» از ایران اهدا کردند.

جشنواره فیلم کوتاه و مستند داکا در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده است و به صورت دوسالانه از سوی نهاد غیردولتی موسوم بهDhekiProjozona برگزار می‌شود و با هدف ترویج فرهنگ سینمای مستقل، فیلم‌ها را در بخش‌های مختلفی چون سینمای جهان، سینمای زنان، سینمای کودک و… به نمایش می‌گذارد.

چهاردهمین دوره این جشنواره ۳ تا ۱۰ دسامبر برابر با ۱۳ تا ۲۰ آذر در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.

*****

مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی «مدیریت پروژه و بازاریابی بین‌المللی تولیدات تئاتری» سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور دبیر این دوره، کارگردانان حاضر در کارگاه آموزشی در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در آخرین روز از کارگاه آموزشی که توسط «ایوا هوروات» استاد اسپانیایی در سه روز گذشته برگزار شد، طی مراسمی به حاضران شرکت‌کننده در این کارگاه گواهینامه اعطا شد.

سعید اسدی در این مراسم با تقدیر از شرکت‌کنندگان کارگاه تخصصی مدیریت پروژه و بازاریابی بین‌المللی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: برگزاری این کارگاه یکی از اتفاقات بسیار خوب و ارزشمند جشنواره فجر است و فکر می‌کنم کیفیت شرکت‌کنندگان این دوره نشان دهنده اتفاقات خوبی است که به طور حتم نتایج خوبی هم در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، استمرار برگزاری چنین برنامه‌هایی در طول سال و نوبت‌های خارج از جشنواره است که امیدوارم با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی این فضای ارزشمند بعد از ایام جشنواره نیز برای اهالی تئاتر ایجاد شود.

دبیر جشنواره فجر ادامه داد: خانم ایوا هوروات از جمله کارشناسان و هنرمندانی هستند که بنده برای اولین‌ بار در سئول با وی دیدار کردم و از همان جا متوجه شدم که ایشان از توانایی بسیار بالایی در هدایت پروژه‌های تئاتری و بین‌المللی‌سازی هنر تئاتر برخوردارند. از همین جهت با تکیه بر توانایی‌هایی که در بازار بین‌المللی تئاتر داشت دعوت کردیم تا برای برپایی کارگاه‌های تخصصی در کشورمان حضور داشته باشد و حالا که می‌بینم بعد از سه روز برگزاری این برنامه فضای بسیار مفید و ارزشمندی در راستای حضور بین‌المللی تئاتر ایران صورت گرفته آرزو می‌کنم که این کارگاه‌ها سرآغازی برای گروه‌های ایرانی در جهت بین‌المللی‌سازی باشد.

وی تصریح کرد: بر این باورم برپایی این کارگاه، گام اولی بود که می‌تواند مقدمه‌ای برای برنامه‌های بعدی باشد. کما اینکه با توجه به حضور شما هنرمندانی که از شهرهای مختلف به تهران آمدید و تعدادی از شما در حوزه تئاتر سابقه تدریس دارید، بنابراین تجربه حضور در این کارگاه می‌تواند انتقال‌دهنده مفاهیم موجود در آن برای سایر هنرمندان شهرستانی باشد.

در ادامه این مراسم هنرمندانی چون مریم معترف، محمود فرهنگ، افشین خورشید باختری، علی اصغر دشتی، ابراهیم پشت کوهی، حبیب عبداللهی، امیر ارباب، شهاب راحله، علی عابدی، جواد روشن، شهاب آگاهی، راشین امامی، ساسان پیروز، راضیه فاضلی، میلاد شجره، اسماعیل فلاح خیر، سامان حیدریان، عبدالرضا شیبانی و.. به نمایندگانی از شرکت‌کنندگان گواهینامه پایان دوره را دریافت کردند.

*****

نمایش «بانوی گم‌شده» به کارگردانی فرهاد شریفی و تهیه‌کنندگی سیدحسام میرحجازی، با پشت سر گذاشتن آخرین جلسات تمرین، از ۲۸ آذر تا یکم بهمن‌ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود.

به گزارش مشاور رسانه‌ای گروه، نمایش «بانوی گم‌شده» به نویسندگی هلن خان‌زاده امیری،کارگردانی فرهاد شریفی و تهیه‌کنندگی سیدحسام میرحجازی از روز ۲۸ آذرماه تا یکم بهمن در تماشاخانه ارغنون روی صحنه می‌رود.

«بانوی گم‌شده» اثری اجتماعی با رویکرد طنز، روایتی از سرگذشت هنرمندان یا افرادی است که در کهولت سن، دچار فراموشی شده‌اند و آرزوهای خود را بر بادرفته می‌پندارند.

مهشاد مخبری ـ بازیگر مهمان از گروه تئاتر اتوپیا ـ به‌عنوان تنها بازیگر نمایش «بانوی گم‌شده»، در آن ایفای نقش می‌کند. دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مهدی یزدی(نوازنده و همراه)، پروین کوثری(طراح لباس و صحنه)، بابک حقی(آفیش و بروشور)، قاسم فرجی(افکت و ضبط)، سهیلا تیلاوی(دستیار و برنامه‌ریز)، احمدرضا حجارزاده و الهه حاجی‌زاده (مشاور رسانه و روابط‌عمومی).

این نمایش اثری از گروه تئاتر «راشا» است که هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۰:۴۵ در تماشاخانه ارغنون به نشانی خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از تقاطع رازی، جنب کلینیک شهیدحیدری، بن‌بست زیبا، پلاک۱ اجرا می‌شود.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند برای رزرو بلیت با شماره ۰۹۳۵۴۴۶۱۰۵۲ تماس بگیرند یا به سایت http://www.tiwall.com/theater/banooye-gomshodeh مراجعه بکنند.

*****

کارگاه مبانی کارگردانی و شیوه‌های اجرا توسط حمیدرضا نعیمی کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر در پلاتو تمرین شهید آوینی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، نعیمی در این کارگاه گفت: کارگردانی یکی از سخت ترین مشاغل تئاتر است، البته به این معنی نیست که دیگر شاخه های هنر تئاتر، آسان باشند چه بسا که نمایشنامه چیزی شبیه به معجزه است چرا که نویسنده اثری را خلق می‌کند و زمان تولید نمایش، ‌کارگردان به متن پناه می‌برد و بازیگر به کارگردان و متن، اما با این اوصاف کار کارگردان سخت‌تر است چون بازیگر کارش را انجام می دهد و در برابر کسی مسئول نیست و نمایشنامه نویس هم اثرش را نوشته و ‌در نهایت مایل است که نوشته اش به اجرا برسد اما در این میان تا اثر به مرحله اجرا برسد، کار کارگردان سخت است.

وی افزود: اثر هر نویسنده چیزی شبیه به اثر انگشت یا گروه خونی است، پس یک کارگردان در درجه اول  باید نسبت به متنی که برای اجرا انتخاب می کند، متعهد باشد و در آن تغییری ندهد.

نعیمی در ادامه انتخاب متن درست و خوب را از ویژگی های یک کارگردان خوب برشمرد و گفت: کارگردان نباید در متن نویسنده دست ببرد مگر اینکه در قراردادش، قید شده باید که یک‌ دراماتورژ در کنار خودش دارد که به او کمک می کند. دراماتورژ کسی است که به کارگردان در حوزه متن، کارگردانی و.. مشاوره بدهد.

این کارگردان خطاب به هنرجویان کارگاه مبانی کارگردانی افزود: اگر نسبت به تک‌تک کلمات یک نمایشنامه عشق و ایمان و باور ندارید ، آن متن را کارگردانی نکنید. اگر به عنوان کارگردان از نظرتان متنی ایراد و اشکال دارد، روی آن کار نکنید، با خودتان نگویید، درستش می کنم. بدانید یک نمایشنامه از ابتدا باید درست باشد چون اگر غلط باشد،  هیچگاه درست نمی شود. پس اولین وظیفه شما این است که متن درست انتخاب کنید اما اینکه چگونه نمایشنامه خوب را، شرایطی دارد.

نعیمی ادامه داد: شما به عنوان کارگردان باید درام را بشناسید. کسی از شما توقع ندارد که درام نویس باشید اما انتظار می رود که درام را بشناسید. کارگردان رهبری یک گروه تئاتری را بر عهده دارد و علاوه بر شناخت درام باید دیگر  ارکان تئاتر از جمله بازیگری و طراحی را نیز بشناسد.

او افزود: کارگردانی، تجسم‌بخشی به متن نیست بلکه یک‌تالیف است. در واقع یک تئاتر دو مولف دارد، مولف اول نمایشنامه نویس است ومولف دوم کارگردان.

این کارگردان در پایان گفت: به نظرتان یک کارگردان چرا یک نمایشنامه را اجرا می‌کند؟ دلیلش این است که همه مردم خواندن نمایشنامه را دوست ندارند اما همه تماشای یک تئاتر را دوست دارند. پس کار کارگردان ساده کردن این‌موضوع است.

حمیدرضا نعیمی تا ۲۶ آذرماه کارگاه مبانی کارگردانی را همزمان با ایام برگزاری جشنواره از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در پلاتو تمرین شهید آوینی در همدان برگزار می‌کند. 

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه در همدان برگزار می‌شود.

*****

فیلم سینمایی «لاک قرمز» با حضور عوامل سازنده و بازیگران این فیلم در پردیس ملت نمایش داده می‌شود.

بنا بر اعلام کامران مجیدی (تهیه‌کننده‌ این فیلم)، عوامل «لاک قرمز»، که شب گذشته نیز در برخی سینماهای تهران سانس فوق‌العاده داشت، ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه‌ چهارشنبه (۲۴ آذرماه) در پردیس سینمایی ملت به همراه مردم به تماشای این فیلم می‌نشینند.

«لاک قرمز» که مضمونی اجتماعی دارد درباره‌ دختر نوجوانی است که پدر و مادر خود را از دست می‌دهد و برای ادامه‌ زندگی با برادر خردسالش با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود.

در این فیلم که اولین فیلم سینمایی سیدجمال سیدحاتمی ‌است، پردیس احمدیه نقش اصلی را ایفا می‌کند و پانته‌آ پناهی‌ها، بهنام تشکر و مسعود کرامتی دیگر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم از ۱۱ آذرماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران شده است.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی