آخرین اخبار

سریال‌های شبکه نمایش خانگی به بدنه سینما کمک می‌کنند

09:04:41 1395/09/26


به گزارش ایسنا، حسن داها مدیرعامل شرکت سینما رسانه اسیا در ابتدای نشست مدیران شبکه نمایش خانگی که چهارشنبه ۲۴ اذر در سالن همایش های هتل پارسیان رامسر برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۳۰ موسسه شبکه نمایش خانگی تا کنون از وزارت ارشاد مجوز فعالیت گرفته اما کمتر از ۱۰ شرکت در قالب قانون فعالان ویدئد و رسانه مشغولند گفت: در شبکه نمایش خانگی قبلا فقط محصولات سینمایی ایرانی و خارجی خریداری می‌شد اما زمانی که بخش خصوصی وارد این  عرصه شد تحول خوبی در بخش دوبله، محتوای اثر، طراحی و عرضه محصولات رخ داد. مهم تر از همه توزیع محصولات در سطح کشور بود که قبلا فقط در فروشگاه های عرصه محصولات فرهنگی انجام می شد که دسترسی مردم به آن‌ها کم بود اما همکاران ما در شرکت های پخش توانستند این محصولات را به صورت مویرگی در سراسر کشور عرضه کنند.

حسن داها که در حاشیه چهارمین چشنواره فیلم های ویدیویی صحبت می کرد با بیان اینکه این چشنواره باید به صورت مستقل برگزار می شد و خوشبختانه این اتفاق افتاد، اظهار کرد: شبکه نمایش خانگی توانسته به بدنه سینما و تولیدات سینمایی کمک بسیاری کند. کما اینکه در سال های گذشته با رایت، بعضی فیلم ها روی دست تهیه کننده می ماند اما امروز از طریق پخش ویدیویی بخش اعظم سرمایه به تهیه کننده ها بر می گردد.

داها در بخش دیگری درباره معضل دانلود غیرقانونی فیلم ها و کپی رایت در ایران گفت: خواسته ما از دولت و وزارت ارشاد این بوده که با این مسئله مقابله شود این امر در حیطه مسئولیت شبکه نمایش خانگی نیست اما خواسته ما هست که در این زمینه به ما کمک کند و بهترین راهکار برای جلوگیری از گسترش شبکه قاچاق فیلم در کشور این است که دولت و وزارت ارشاد کمک کنند تا  فیلم های خارجی  وارد شبکه نمایش خانگی شوند.

او در ادامه به امن بودن محتوای فیلم های شبکه نمایش خانگی برای خانواده ها اشاره کرد و گفت: با وجود این بحث اصلی کپی رایت فیلم های خارجی که پیش از این به دلیل تحریم ها حق پخش خیلی از این فیلم ها را به ما نمی فروختند و بعضا فیلم ها از طریق قاچاق از طریق کشورهای اطراف خریداری می شد که ما این کار را هم صلاح نمی دانیم.

حسن داها درباره تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و سود و زیان آن برای سینمای کشور نیز توضیح داد: سریال های شبکه نمایش خانگی روح جدیدی در این عرصه ایجاد کرد و بازگشت سرمایه ای که داشت خرج خرید امتیاز فیلم های سینمایی شد و به این ترتیب امتیاز هیچ فیلمی روی دست تهیه کننده نمانده است و این پول به این شکل به بدنه سینما برگشته است.

مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا تاثیر دیگر این سریال ها را دور کردن مخاطبان از سریالهای ماهواره ای عنوان کرد:  بینندگان با وجود سریال های شبکه نمایش خانگی مانند  شهرزاد، دندون طلا و... از تماشای سریال های ترکیه ای به دیدن این سریال ها روی آورده اند و رونق سریال‌های ماهواره‌ای از بین رفته است. دوستان سینمایی هم نگران این موضوع نباشد چون برگشت مالی این سریال ها کمک زیادی به سینما می کند.

جلوگیری از قاچاق فیلم در اولویت نیست

به گزارش ایسنا، نادر معماری مدیرعامل شرکت کیمیا نما نیز در این نشست درباره حمایت از آثار ویدیویی در برابر قاچاق گفت: در اغلب کشورهای دنیا به این مسئله اهمیت می دهند و زمانی که کسی در این حوزه سرمایه گذاری می‌کند حتما دولت از او حمایت می کند تا سرمایه اش به خطر نیفتد.

نادر معماری  افزود: قوانین ما برای جلوگیری از قاچاق کامل است اما در اجرای قوانین با مشکل مواجه ایم ما در سطح شهر عرضه غیرمجاز  فیلم ها را به وضوح می بینیم اما گویا در کشور جلوگیری از این مسئله در اولویت نیست و شاید مجری قانون فکر می کند عده ای از این راه ارتزاق می کنند و در صورت مقابله با آن‌ها معضلات دیگری بروز می کند اما قاعدتا دولت در چنین شرایطی باید از سرمایه گذار حمایت کند.

وی درباره اینکه ایا شرکت های پخش ویدیوئی سود ده هستند یا زیان می کنند پاسخ داد طبیعتا اگر بخش خصوص در این کار ضرر کند تا مدت کوتاهی در این حوزه می ماند اما قطعا در حال حاضر نسبت به ۱۸ سال پیش که ما وارد این عرصه شدیم.  اوضاع مالی ما ضعیف تر شده و تنها به این دل خوشیم که تعدادی کارمند داریم و در پایان سال تراز مالی مان منفی نیست و هزینه های خود را جبران می کنیم.

معماری در خصوص ایجاد شبکه vod و تهدید شبکه نمایش خانگی نیز گفت:  vodبه ضرر ما نخواهد بود چون ما هم صاحب آثار هستیم و خودمان هنگام  خرید آثار سعی می کنیم امتیاز vod آنرا هم خریداری کنیم. بنابراین با پخش فیلم‌ها در این سامانه ما زیان نمی کنیم. در حال حاضر هم شرکت های فعال در این حوزه زیرساخت های vod تقریبا فراهم کرده اند.

فیلم های دانلودی عرضه نمی کنیم

در ادامه مدیرعامل شرکت تصویر دنیای هر پاسخ به این سوال خبرنگاران که فیلم های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی به طور قانونی خریداری می شوند یا خیر، پاسخ داد: وزارت ارشاد از طریق موسسه سینمایی فارابی قراردادهای مارا بررسی می کند و بعد از تایید آن‌ها پروانه پخش را صادر می کند. بنابراین ما همواره از طریق قانونی عمل می کنیم تنها دو سال در دولت دهم بود که این قانون نادیده گرفته شد و فیلم های دانلودی را هم دوبله و پخش کردند.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی