آخرین اخبار

گذشته نماینده سینمای ایران در اسکار است؟ / پاسخ اطبایی به چند پرسش

14:07:55 1392/07/08


محمد اطبایی معتقد است که انتخاب فیلم «گذشته» برای معرفی به بخش فیلم‌های خارجی زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار انتخاب درستی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با اعلام نام فیلم «گذشته» به عنوان نماینده ایران در اسکار، برخی از سینماگران از انتخاب و معرفی «گذشته» به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی انتقاد کردند.

امیر سماواتی تهیه کننده «دربند»، محسن علی اکبری تهیه کننده «استرداد» و محمدعلی باشه آهنگر کارگردان «ملکه» از جمله سینماگرانی بودند که پس اعلام رسمی نام فیلم «گذشته» از سوی بنیاد سینمایی فارابی به انتقاد از روند انتخاب فیلم در این بنیاد پرداختند.

محمد اطبایی کار‌شناس حوزه پخش بین‌المللی فیلم‌های ایرانی اما در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید که :«با توجه به فاکتورهایی که «گذشته» دارد معتقدم این فیلم شایستگی حضور در آکادمی اسکار را دارد.»

او ادامه می‌دهد: «باید فیلمی از سوی کمیته انتخاب به آکادمی اسکار معرفی می‌شد که شانس بیشتری برای حضور در جمع پنج نامزد نهایی فیلم‌های خارجی زبان را داشته باشد.»

او در پاسخ به این انتقاد از سوی برخی از اهالی سینما که  فیلم «گذشته» مولفه ایرانی ندارد، می‌گوید:«به هر حال بعد از انتخاب فیلم «گذشته» نگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی می‌گویند باید فیلمی انتخاب می‌شد که رنگ و بوی ایرانی بیشتری داشته باشد. اما باید این را در نظر گرفت که در حال حاضر در دنیا این فاکتور‌ها لزوما هویتی شناخته نمی‌شوند. در حال حاضر این مرز بندی‌ها برداشته شده است. مهم این است که روح فیلم «گذشته» ایرانی است و این هم بخاطر مولف و سازنده آن یعنی اصغر فرهادی است.»

اطبایی می افزاید: «معتقدم یک فرانسوی نمی‌توانست «گذشته» را اینگونه بسازد. من به اظهار نظرهای اهالی سینما احترام می‌گذارم، اما برخی از این صحبت‌ها شاید به دلیل اطلاعات اندک دوستان در مورد قوانین آکادمی اسکار باشد، و گرنه امر غیر عادی اتفاق نیفتاده است.»

او در پاسخ به این پرسش که شانس فیلم «گذشته» را برای موفقیت در آکادمی اسکار چگونه ارزیابی می کند؟ گفت:«با توجه به جایگاه اصغر فرهادی در دنیا و جوایزی که او کسب کرده است و البته پخش کننده قوی که پشت فیلم سینمایی «گذشته» است، می توانم با اطمینان بگویم این فیلم می‌تواند جزو پنج گزینه نهایی فیلم خارجی زبان در آکادمی اسکار باشد.»

او در پاسخ به این پرسش که در تیتراژ این فیلم سینمایی نامی از محصول مشترک ایران و فرانسه وجود ندارد و با این شرایط آیا می شود «گذشته»را فیلمی ایرانی دانست یا خیر افزود:«کمیته انتخاب فیلمی که برای معرفی فیلم به اسکار در هر کشوری تشکیل می شود مسئول تشخیصی این اتفاق است.»

فیلم سینمایی «گذشته»  به انتخاب چهره‌هایی چون فاطمه معتمد‌آریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین‌دست، حسین معززی‌نیا و امیر اسفندیاری به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار معرفی شد.

مسعود کیمیایی یکی از اعضای هیئت انتخاب در گزارش که به نمایندگی از سوی کمیته انتخاب فیلم ایرانی نوشته است،به این نکته اشاره کرده که «فیلم «گذشته»، صاحب یک سینمای متاثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی‌های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه است.»



.


خبرآنلاین

عناوین تصادفی