آخرین اخبار

بررسی نماینده ایران در اسکار در برنامه هفت

10:08:07 1392/07/13


"سيروس الوند" گفت: "گذشته" با توجه به نداشتن ويژگي‌هاي ايراني از قبيل فرهنگ و آداب و رسوم هيچ ربطي به ايران ندارد.

 شب گذشته در برنامه‌ي سينمايي "هفت" موافقان و مخالفان معرفي "گذشته" به عنوان نامزد ايران براي اسكار صحبت‌هايي را مطرح كردند.


"سيروس الوند" كارگردان سينما در اين برنامه گفت: بالا بودن وزن هيئت انتخاب نماينده اسكار نسبت به دوره‌هاي قبل واضح و مبرهن است اما اين وزن ممكن است در انتخاب نماينده‌ي ايران در اسكار اشتباه كند.

وي ادامه داد: همه‌ي صحبت‌هايي را كه انجام مي‌دهم ربطي به كيفيت فيلم "اصغر فرهادي" ندارد، من خود دو بار به دليل خوب بودن فيلم اين اثر را ديده‌ام اما نماينده‌ي سينماي ايران در اسكار بايد مبين آداب، رسوم، فرهنگ و روابط بومي ما باشد.

اين كارگردان افزود: "گذشته" فاقد همه‌ي خصلت‌هايي عنوان شده است،‌ اگر از اين فيلم "علي مصفا" را خارج كنيد، اين فيلم ديگر هيچ ربطي به ايران ندارد.

"الوند" بيان كرد: انتخاب "گذشته" يك نوع بي‌انصافي است زيرا معني آن نبود هيچ فيلم شايسته‌اي براي فرستادن به اسكار است.

اين كارگردان اظهار داشت: در صورتي كه "گذشته" حتي در ميان 5 نامزد نهايي قرار نگيرد شما هيئت انتخاب بايد در اين برنامه از مردم عذرخواهي كنيد و در صورت قرار گرفتن اين فيلم جزو 5 نامزد نهايي براي اسكار من در اين برنامه عذرخواهي مي‌كنم.  

وي ادامه داد: انتخاب "گذشته" به نوعي بي‌عدالتي محسوب مي‌شود زيرا اين فيلم در فضايي خارج از ايران و با توجه به نداشتن سانسور ساخته شده است در صورتي‌كه در ايران براي گفتن جمله‌ي "دوستت دارم" با كلي مميزي روبرو خواهيم شد.

"الوند" تصريح كرد: فيلم "دربند" به عنوان يك فيلم ايراني يك دختر شهرستاني به تهران آمده را به زيبايي ترسيم مي‌كند.

اين كارگردان بيان كرد: قرار دادن شخصيت ديگري به جاي "علي مصفا" با خود يك سري ويژگي‌ها را به دنبال دارد و حتي يك شخصيت هندي بار هويتي خود را در فيلم به دنبال دارد و به همين خاطر حضور "علي مصفا" و به دنبال آن ويژگي‌هاي ايرانيش دليل ايراني بودن اين فيلم نيست.


"محمد تقي فهيم" منتقد سينما، در ادامه بيان كرد: ما نبايد به هر قيمتي براي گرفتن اسكار اقدام كنيم و ريشه‌هاي كهن كشور و ارزش‌هايمان را براي به دست آوردن مجسمه‌اي قرباني كنيم.

وي ادامه داد: آيا ما بايد تابع قوانين آنها باشيم؟ ما بايد مديريت سينماي جهان را با مديريت خود دنبال كنيم.

"فهيم" عنوان كرد: ما نبايد همه چيزمان را فداي اسكار كنيم و "علي مصفا" در اين فيلم هيچ‌يك از خصوصيت‌ها و ويژگي‌هاي ايراني‌اش مشخص نيست و به عبارت ديگر نيروي خلاقه‌ي فيلم ايراني نيست.

"حسين معززي نيا" منتقد سينما و يكي از اعضاي هيئت انتخاب گفت: برنده شدن در اسكار بسيار حائز اهميت است زيرا اسكار برخلاف بقيه‌ي جشنواره‌ها يك مراسم سه ساعته است و همانند دونده‌اي كه بايد در مسابقه برنده شود ما نيز بايد در اين مسابقه برنده شويم.

اين منتقد ادامه داد: ما بايد بدانيم كه در چه ميداني مبارزه مي‌كنيم، به هر حال دست‌يابي به اسكار جايگاهي را براي سينماي ايران به همراه خواهد داشت با توجه به مطرح بودن "اصغر فرهادي" و حضور او در جشنواره‌هاي مختلف و همچنين پخش اين اثر توسط كمپاني‌هاي معتبر شانس اين فيلم را براي دريافت اسكار بالا مي‌برد.


"امير اسفندياري" سخنگوي هيئت انتخاب اسكار عنوان كرد: تمام بحث‌هاي مطرح شده در اين برنامه در جلسات هيئت انتخاب بيان شد و ما به همه‌ي اين جوانب نگاه كرديم و ما در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه براي حضور عزت‌مند در اين مراسم "گذشته" را انتخاب كنيم. 

وي بيان كرد: "فرهادي" همانند دو فيلم گذشته‌اش نگاه خاص خود را در اين فيلم نيز دنبال مي‌كند و انتخاب "گذشته" هيچ‌يك از ارزش‌هاي "دربند" را زير سؤال نمي‌برد.

"اسفندياري" تصريح كرد: نقدهاي مثبتي بر روي اين فيلم در هاليوود ريپورتر مطرح شده است و "اصغر فرهادي" در كن حتي تا نخل طلا نيز پيش رفت بنابراين شانس اين فيلم براي دريافت اسكار بسيار بالاست.



.


باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین تصادفی