آخرین اخبار

ماجرای «فرمول 13» چیست؟

18:30:02 1393/12/06


ناصر رفائی که فیلم «فرمول 13» را آماده اکران دارد، معتقد است که اکران نوروزی گزینه مناسبی برای نمایش عمومی این فیلم است.

این کارگردان سینما که بیشتر در حیطه ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان فعالیت دارد، درباره آخرین وضعیت فیلم تازه‌اش «فرمول 13» به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: سال گذشته این فیلم را تولید کردم که متأسفانه به دلیل بروز مشکلاتی، بخشی از مراحل آماده‌ سازی آن متوقف شد اما ماکت فیلم به صورت فرمایشی در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان نمایش داشت تا اینکه سرانجام مراحل نهایی طی شد و در حال حاضر فیلم تقریبا آماده اکران است.

او درباره زمان اکران احتمالی این فیلم خاطرنشان کرد: هنوز دقیقا مشخص نیست، اما از آنجا که این فیلم مناسب مخاطبان عمومی و خانوادگی است، امیدوارم زمانی اکران شود که دربرگیرنده سطح گسترده‌ای از مخاطب باشد و فکر می‌کنم اکران نوروزی گزینه خوبی است.

رفائی با اشاره به دشواری‌های ساخت فیلم در ژانر کودک و نوجوان ادامه داد: برای ساخت این فیلم زحمت و هزینه زیادی انجام شده که امیدوارم مقطع خوبی اکران شود تا به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند زیرا هیچ فیلمسازی دوست ندارد فیلمش در زمان پرت سال، نمایش داده شود.

او ادامه داد: این نوع سینما تقریبا هیچ پشتوانه‌ای ندارد چرا که سینمای فرهنگی است و آن هم در ژانر کودک. از سوی دیگر به خاطر ژانری که فیلم من دارد، (کودک و نوجوان) کمتر اسپانسری، از آن استقبال می‌کند.

این فیلمساز که سابقه طولانی در ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان دارد، اضافه کرد: این فیلم به لحاظ ساختاری از پروداکشن سنگینی برخوردار است که معمولا در سینمای فرهنگی کمتر اتفاق می‌افتد اما من این ریسک را کردم که فیلم کودک با پروداکشن سنگین تولید کنم، ضمن اینکه به لحاظ شخصیت‌پردازی، ساختار و نوع نگاه به سینمای کودک، اتفاق تازه‌ای است.

رفائی با تأکید بر اینکه فیلم او از نظر سلامت خانواده کاملا تضمین شده است، یادآور شد: برای دیده شدن سینمای کودک نباید حوصله بزرگسالان را نادیده بگیریم. به همین دلیل سعی کردیم قصه‌ای را انتخاب کنیم تا کودک به عنوان قهرمان در فضایی جدی قرار بگیرد.

به گفته او، فیلم «فرمول 13» داستان سامان پسربچه حدودا 10 ساله و فرزند یک دانشمند است که به طور اتفاقی از یک ماجرای خرابکاری توسط یک گروه خرابکار پرده بر می‌دارد و این ماجرا پای پلیس را هم به میان می‌کشد. ورود ناگزیر پدر و پسر در این ماجرا در زندگی‌شان ایجاد خطر می‌کند.

او این فیلم را در ژانر حادثه پرداز دسته‌بندی کرد و افزود: با توجه به ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان در این سال‌ها و مشکلات توزیع و عرضه و از همه مهمتر اکران این گونه فیلم‌ها ، بر آن شدم تا با توجه به نیاز کودک به سینمای سرگرمی و ایجاد تخیل در حیطه توانائی‌های بالقوه آنها ، سینمائی را بیازمایم که بتواند پاسخی دهد به نیاز تماشاچیان سختگیری که سینمای سرگرمی را ناکام می‌دانند.

رفائی اضافه کرد: بنابراین با استفاده از جذابیت‌های قصه‌های تعلیقی و حادثه‌پرداز با توجه به فضای اجتماعی امروزمان و همچنین تلاش برای ایجاد ریتمی مناسب و ساختاری قوی از جنس فیلم‌هائی که امروزه تماشاگران کودک و بزرگسال در مدل‌های فرنگی آن را با اشتیاق به تماشا می‌نشینند، فیلم "فرمول 13" را طراحی کردم .

این فیلمساز که فیلمش را با حضور بازیگرانی چون لیلا زارع، دانیال عبادی و ... ساخت است، افزود: تلاش کردیم با انتخاب بازیگران بزرگسال چهره، اکران فیلم را موجه کنیم چون در حال حاضر برای اکران فیلم نیازمند بازیگر چهره هستیم. از سوی دیگر داستان فیلم هم به گونه‌ای است که بزرگسالان هم می‌توانند با آن همراه شوند.

به گزارش ایسنا، عوامل فیلم سینمائی "فرمول 13" عبارتند از: نویسنده ، تدوینگر و کارگردان : ناصر رفائی، مدیر فیلمبرداری : بایرام فضلی، صدابردار : علی گراکوئی، طراح گریم : علیرضا جوادپور، آهنگساز : سعید ذهنی، صداگذار : حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس : ناصر رفائی، منشی صحنه : فائزه گرکانی، استوری بورد ، طراحی گرافیکی و پوستر: هلیا رفائی، طراحی و اجرای بدلکاری : ارشا اقدسی، مدیر تولید : جلیل شعبانی، جانشین تولید : محمد صادقی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: چاوش هنر آموز، مشاور اجرائی : فائزه عزیزخانی، مشاور علمی فیلمنامه : مسیح بهار، سرمایه گذار : ناصر رفائی با مشارکت بنیاد سینمائی فارابی

تهیه کننده : ناصر رفائی، بازیگران : لیلا زارع ، دانیال عبادی ، المیرا ژیانفر، آرام محضری ، رشید حسن زاده ، سیامک جوینی ، محمد مقیسه و ... بازیگران کودک:ارشاد رضائی، ملینا مقیسه.

فرمول سیزده



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی