آخرین اخبار

چرخ اقتصاد سینما باید مستقل باشد/ تولید «خوشگل دیوانه»

18:32:13 1393/12/18


به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی فیلم «خنده‌های آتوسا» با حضور علیرضا فرید کارگردان، امیر پورکیان تهیه‌کننده و مستانه مهاجر سرمایه‌گذار فیلم روز دوشنبه ۱۸ اسفند ماه در محل استودیو آوای نفس برگزار شد.

علیرضا فرید کارگردان فیلم در ابتدای این نشست بیان کرد: فیلم «خنده‌های آتوسا» یک روند یکساله را طی کرد و پیش تولید سختی داشت و شاید مطرح کردن اینکه فیلم در چهار جلسه فیلمبرداری شد در این مدت کمی سوءتفاهم ایجاد کرده باشد.

وی ادامه داد: این فیلم در یک قطار در حال حرکت فیلمبرداری شد و حتی یک پلان از آن هم در قطار ثابت گرفته نشد. برای این منظور ما نیاز داشتیم طراحی ویژه و ماه ها تمرین داشته باشیم از جمله اینکه یک بار فیلم را با بازیگران تئاتر فیلمبرداری کردیم. همچنین ما با صحبت با پزشکان جویا شدیم تا بفهمیم چگونه می توان عوامل را ۲۲ ساعت پیاپی در هر جلسه مقابل دوربین نگه داشت.

در ادامه این جلسه، امیر پورکیان تهیه‌کننده فیلم درباره سرمایه گذاری این اثر عنوان کرد: مستانه مهاجر در این فیلم در بخش مالکیت اثر حضور دارد و بخش اعظمی از این فیلم را خریداری کرده است. او می‌خواهد هزینه‌ای را که از سینما درمی‌آورد دوباره در خود سینما خرج کند.

نشست فیلم خنده های آتوسا

وی با اشاره به تعداد کم جلسات فیلمبرداری فیلم «خنده‌های آتوسا» خاطرنشان کرد: من فکر می کنم این اولین فیلم تاریخ سینمای ایران است که در چهار جلسه فیلمبرداری شد و ما به همین دلیل ایمیلی به سازمان گینس زدیم و به نوعی موافقت اصولی آنها را گرفتیم. سبک این فیلم در گینس دلیل دوم هم داشت و آن این است که تمام لوکیشن های این فیلم متحرک است.

حال سینما خراب نیست 

مستانه مهاجر که بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری این فیلم برعهده او بود، در پاسخ به سوالی درباره سرمایه‌گذاری روی این فیلم با توجه به اوضاع اقتصادی سینما توضیح داد: به نظرم حال سینما خراب نیست بلکه حال خود ما خراب است و اگر حال ما خوب باشد، فیلم ها هم خوب خواهند شد. من این فیلم را بسیار دوست داشتم و زمانی که فیلم را دیدم از امیر پورکیان خواستم که اجازه دهد در این فیلم نقشی داشته باشم.

این تدوینگر سینما با اشاره به همکاری خود با تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم در طی سال ها عنوان کرد: من و علیرضا فرید سال ها است که در سینما و حتی غیر از آن با یکدیگر همکاری داریم. همچنین نوعی سابقه همکاری هم با آقای پورکیان در فیلم «خیابان یک طرفه» داشتم. بنابراین من ذهنیت و تفکر کاری فرید را می دانستم. با این حال، این فیلم از همان ابتدا برای من عجیب، نو و تازه بود و چون من اهل نوآوری و کارهای جدید هستم به این فیلم پیوستم.

کارگردان فیلم «خنده‌های آتوسا» در ادامه درباره دلیل خود از فیلمبرداری این فیلم در چهار جلسه و همچنین متحرک بودن لوکیشن یادآور شد: قصه این فیلم درباره ۱۰ نفری است که به استانبول سفر می کنند و من خواستم این سفر حس واقعی خود را داشته باشد و کشش دراماتیک فیلم می طلبید که قطار حتما متحرک باشد. از طرف دیگر فکر می کنم با توجه به اینکه من حدود ۲۰ ساعت مستندسازی کرده ام تمایلم این بود که کارم به واقعیت نزدیک تر باشد.

وی همچنین درباره حضور مستانه مهاجر در این فیلم به عنوان سرمایه‌گذار اظهار کرد: مهاجر در فیلم قبلی من «دو ساعت بعد مهرآباد» علاوه بر اینکه تدوینگر بود، نقش حلقه وصل را هم داشت. ظرفیت ها و قابلیت های فنی او و نگاهش به سینما به گونه ای است که به تنهایی در تدوینگر نمی گنجد.

شاید بعضی از لحن فیلم خوششان نیاید

فرید همچنین درباره این فیلم و سرمایه آن که از خود سینما تهیه شده است، گفت: من نمی خواهم اقدام بعضی از بازیگران سینما را به سخره بگیرم که درآمد خود را در تجارتی دیگر مثل ساخت رستوران‌ و... هزینه می کنند. با این حال، فکر می‌کنم باید درآمد سینما در خود سینما هزینه شود. آنچنان که مستانه مهاجر و پژمان بازغی استودیو آوای نفس را ایجاد کردند و این استودیو جزو مجهزترین استودیوها شد.

نشست فیلم خنده های آتوسا

وی درباره دغدغه هایی که در فیلم «خنده‌های آتوسا» وجود دارد، یادآور شد: ما در «خنده‌های آتوسا» از فارابی و از هیچ یک از مراکز و نهادهای دیگر کمک نگرفتیم و این پروژه با یک بودجه شخصی پیش رفت. این فیلم مسائل مهم اقتصادی و اجتماعی از نسل جوان را مطرح می کند و حتی شاید بعضی از لحن فیلم خوششان نیاید، اما چون ما وام‌دار سازمانی نبودیم صدایمان توانست بلندتر باشد.

مهاجر نیز به دغدغه های فیلم «خنده‌های آتوسا» اشاره و بیان کرد: «خنده‌های آتوسا» درباره درد و مساله مهمی صحبت می کند که ممکن است خود ما هم به آن دچار شده باشیم، اما غافلیم. این فیلم به نوعی جامعه کوچکی را نمایش می دهد که در یک قطار خلاصه می شود و همه به یک سمت می روند.

چرخ اقتصاد سینما باید بتواند مستقل باشد

در این نشست، کارگردان این فیلم درباره حضور نیافتن «خنده‌های آتوسا» در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: من در این باره تاکنون صحبتی نداشتم و فکر می کنم هم فیلم هایی که در جشنواره حضور داشتند و هم فیلم هایی که به جشنواره فجر راه نیافتند، خوب و قابل تامل بودند. حضور نداشتن «خنده‌های آتوسا» در جشنواره برای من چندان موضوعیت نداشت، اما از اینکه عوامل این فیلم کار ویژه ای را انجام داده بودند و آن دیده نشد، ناراحت شدم. البته این را باید بگویم که ما نسخه راف کات بدون صداگذاری شده را به دفتر جشنواره ارایه کردیم.

کارگردان «دو ساعت بعد مهرآباد» درباره رویکرد مخاطب محور فیلم نیز توضیح داد: به نظرم فیلم حتما باید سوددهی داشته باشد و چرخ اقتصاد سینما باید بتواند مستقل بچرخد. در این حوزه خود ما باید بیشتر فکر کنیم و دست به تولید آثاری بزنیم که مردم دوست داشته باشند.

فرید در پایان از تولید اثر بعدی خود با عنوان «خوشگل دیوانه» خبر داد و گفت: مدت زیادی است که روی این فیلمنامه کار می کنیم و در این اثر با سینمایی که مردم سال ها است از آن دور هستند روبرو خواهیم بود.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی