آخرین اخبار

چرا کمال تبریزی این فیلم را ساخت؟

18:56:53 1394/01/24


کمال تبریزی درمورد دلیل ساخت فیلمی متفاوت با دیگر آثارش گفت که کشش و گرایشش به محیط زیست و هوای پاک از مهمترین دلایل ساخت «طعم شیرین خیال» بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا،عصر یکشنبه 23 فروردین ماه جلسه‌ی بررسی فیلم «طعم شیرین خیال» در فرهنگسرای «ارسباران» با حضور کمال تبریزی (کارگردان فیلم)، محمدعلی حسین‌نژاد (تهیه‌کننده) و نادر فلاح از بازیگران فیلم برگزار شد.

کمال تبریزی در پاسخ به این سوال که چرا این فیلم متفاوت از دیگر فیلم‌هایش است؟گفت:اگر نگاهی به فیلم‌های من بیاندازید، می‌بینید که موضوعات مختلفی وجود دارد که درموردشان فیلم ساخته‌ام و این به دلیل سلیقه و علاقه‌ی من نسبت به موضوعات مختلف است و هردفعه هم سعی کردم فیلم‌هایم به لحاظ مضمون متفاوت باشند.

وی همچنین کشش و گرایش نسبت به محیط‌زیست را دلیل دیگری برای ساخت این فیلم برشمرد و افزود:وجه دیگر ساخت این فیلم ،کششی بود که خود من نسبت به محیط زیست و هوای پاک که البته دیگر الان باید بگوییم هوای آلوده(!) و تمام انرژی هایی‌ست که بشر زیاد به سمت آنها نرفته‌است،دارم.

این کارگردان، فیلم‌سازی درمورد زباله سازی انسان‌ها و نامهربانی‌هایی که آنها با محیط زیست انجام می‌دهند را از اولین انگیزه‌هایش برای ساخت این فیلم برشمرد.

کارگردان فیلم «طعم شیرین خیال» در مورد علت ساخت فیلمش در کرمان گفت:کرمان بهترین جای ایران است که می‌شود، در آنجا از انرژی‌های پاک استفاده کرد، به طوری که یک سوم از انرژی‌های مصرفی می‌تواند پاک و سالم و بدون آلایندگی باشد.

او ادامه داد:شاید چیزهایی که در فیلم نشان داده می‌شود مانند استفاده از کرم «کومپوس» برای بازیافت زباله یا استفاده‌ از انرژی‌های پاک برای مخاطب غیرمحتمل به نظر برسد ولی همه‌ی اینها چیزهایی‌ست که انتظار داریم در آینده اتفاق بیافتد.

کارگردان فیلم«طعم شیرین خیال» در ادامه به برخی از ممیزی‌های فیلمش اشاره کرد و گفت:در زمان نوشتن فیلم‌نامه ما تمام تلاش خود را کردیم تا حتما به صورت غیرمستقیم به همه‌ی انرژی‌ها تلنگری بزنیم و از معایب آنها بگوییم، مانند معایب انرژی هسته‌ای که زمان گرفتن پروانه‌ی ساخت قاطعانه گفتند که حذفش کنیم.

تبریزی همچنین در این موضوع اضافه کرد:مورد مهم دیگری هم که مدنظرمان بود و قصد داشتیم در فیلم نمایش دهیم،نشان دادن ضرر های امواج و پارازیت‌هایی‌ست که در کشور ما خیلی بیشتر از کشور های دیگر وجود دارد که متاسفانه موقع رایزنی با وزارت ارشاد به ما اجازه‌ی پخش این قسمت را ندادند.

این کارگردان در توضیح لحن طنز فیلم گفت:زمانی که کارکتری در فیلمی با چارچوب های اطرافش ناسازگار باشد باعث طنز می‌شود مانند کارکتر چاپلین!و اینجا هم برای ما قهرمان اصلی داستان کارکتر «گروس» بود که به این علت جنون و افراطی که در موضوع اهمیت به طبیعت داشت،نمی‌توانست با محیط و آدمهای اطرافش سازگاری کند و میرود.

همچنین در این نشست محمدعلی حسین‌نژاد تهیه‌کننده و طراح فیلم به دلایل ساخت فیلم اشاره کرد و گفت:کم پرداخته شدن به موضوعاتی مانند آلودگی‌های محیط زیستی،که در زندگی ما تاثیرات منفی زیادی هم می‌گذارد، در سینما از دلایلی بود که خواستیم این فیلم را بسازیم.همچنین محدود بودن دایره‌ی موضوعات فیلم‌هایی که در ایران ساخته می‌شود و هم‌شکل شدن آنها نیز دلیل دیگری برای ساخت «طعم شیرین خیال» بود.

وی ادامه داد:برای نوشتن داستان این فیلم از علی میرمیرانی و نغمه ثمینی به عنوان نویسنده استفاده کردیم.

حسین‌نژاد با اشاره به فیلم گفت:از ابتدایی که فیلم را ساختیم، نمی‌خواستیم طوری باشد که زیاد درمورد همه‌چیز اطلاعاتی بدهیم.اطلاعات باید راحت بیان می‌شدند که پس از دیدن فیلم خود بیننده نسبت به رفتارهایش با محیط زیست حساس شود و در ادامه خودش به دنبال اصلاح رفتارش با طبیعت برود.

نادر فلاح دیگر مهمان این نشست که علاوه بر بازی در این فیلم مشاور لهجه‌ی دیگر بازیگران نیز بود درمورد اهمیت محیط زیست گفت:مسائلی هستند که از بازیگری مهم‌تر هستند، در جایی که می‌شود در مورد طبیعت صحبت کرد ، صحبت درمورد بازیگری و فیلم در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.

به گزارش ایسنا،فیلم «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و با بازی شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی، پریوش نظریه، از بیستم اسفند ماه سال گذشته در حال اکران است.



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی