آخرین اخبار

هنرمندان دی ماهی‌ تولدشان را جشن گرفتند

09:01:47 1400/10/22


به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت)، غلام‌رضا منتظری (نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، مجید پوراحمدی (مدیر عامل صندوق اعتباری هنر) و شماری از هنرمندان باسابقه مانند یدالله کابلی و داوود رواسانی همراه بود.

سعی کردم خدمت‌گزار خوبی باشم

نیک‌نام حسینی‌پور در حالی که روز گذشته مراسم تودیعش از سمت مدیرعاملی موسسه هنرمندان پیشکسوت را پشت سر گذاشته بود، در ابتدای مراسم سخنرانی کرد و گفت: «در این ۴۴۱ روز که از ۵ آبان ۱۳۹۹ آغاز شد، سعی کردم خدمتگزار خوبی برای شما هنرمندان و پیشکسوتان باشم. من در شرایط شیوع کرونا این موسسه را تحویل گرفتم. شرایط موسسه ما خاص و ویژه است چون که هنرمندان عضو آن در رده سنی بالایی قرار دارند که نیازمند حمایت‌ها، مراقبت‌ها و احتیاط‌های ویژه هستند.»
او همچنین ادامه داد: «هنرمندان پیشکسوت جزو سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه نمادین نظام هستند. همه ما و بعضا مردم جهان خاطرات خوبی با شما هنرمندان دارند. وظیفه همه ما حفظ شماست تا تجربیات ارزشمندتان به نسل بعد منتقل شود. »
او ضمن اشاره به این نکته که کرونا اجازه فعالیت زیاد از آنان را گرفته بود، ادامه داد: «بعضی اوقات با همکاران برای انجام کاری خیز بر می‌داشتیم اما با اوج گیری کرونا مواجه می‌شدیم و باعث می‌شد دوباره عقب‌نشینی کنیم، از طرفی سال آخر فعالیت دولت دوازدهم بود و معمولا در چنین فضایی کسی مسئولیت نمی‌پذیرد.»

سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور کمتر از ۲ درصد است

پس از مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت، غلام‌رضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: «فرهنگ زیباترین فصل زندگی انسان‌ها است. فرهنگ فصول مختلفی دارد و با صراحت می‌شود گفت تماشایی‌ترین، جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین فصل فرهنگ، هنر است. اگر هنر را از فرهنگ بزداییم، جذابیت نخواهد داشت. فرهنگ هویت‌دهنده ما است.»
او همچنین اظهار کرد: «آفرینش‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان میراث هنرمندان همیشه پیش روی ما است. شماری از هنرمندان هم در زمان حیات خویش چراغ راه هستند و هم پس از عروج، میراث آنان پنجره‌ای برای چگونه زیستن و شایسته بودن به روی ما می‌گشاید.»

وی ضمن اشاره به این نکته که چتر حمایت و رفع موانع باید گشوده شود، ادامه داد: «اگر موانع را از پیش رو بر نداریم، انگیزه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات برادر عزیزم آقای حسینی‌پور، ما نیز در مجلس همین دغدغه را داریم. کمیسیون فرهنگی در سال گذشته زمینه‌های کمک حدود ۳۰۰ میلیارد ریالی به صندوق حمایت از هنرمندان را فراهم کرد. همچنین مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال برای حمایت از موسسات فرهنگی و هنری اختصاص پیدا کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید هزینه شود.»

منتظری در ادامه اضافه کرد: «در بودجه ۱۴۰۱ که کلیاتش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اعتبار فصل فرهنگ مورد انتظار ما نیست؛ لذا باب گفت‌وگو را با چهره‌های تأثیرگذار باز کردیم. ما از یک طرف از اهمیت فرهنگ سخن می‌گوییم از نقش بی‌بدیل فرهنگ بر توسعه؛ اما سهم فرهنگ از بودجه‌های عمومی کشور کمتر از ۲ درصد است و این شایسته نیست.»

او در آخر خطاب به هنرمندان اظهار کرد: «تقاضای ما این است که تمام مسائل هنرمندان پیشکسوت فهرست شود. ما نیز با همکاری دکتر اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) پیگیری خواهیم کرد تا لبخند رضایت بر لبان شما بیش از گذشته نقش ببندد.»

پس از سخنان نایب رییس کمیسیون فرهنگی درباره سهم فرهنگ و هنر از بودجه سال ۱۴۰۱، صدای ساز کمانچه نوایی دلنشین در سالن ایجاد کرد و حاضران برای مدتی گوشِ جان به صدای این ساز سپردند.

حسینی‌پور در دوره سختی مدیرعاملی موسسه را پذیرفت

مریم معترف، نایب رییس موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در ادامه ضمن تشکر از زحمات نیک‌نام حسینی‌پور گفت: «آقای حسینی‌پور در شرایطی این مأموریت را پذیرفتند که واقعا اوضاع خیلی بد بود. اوج کرونا بود و از طرفی مسائل اقتصادی به موسسه فشار می‌آورد. ایشان در این مدت تلاش کردند در خدمت هنرمندان باشند و امیدوارم هر جا که بروند، موفق باشند.»


سعی کردم حرفی را که می‌زنم به عمل برسانم

صابر قدیمی که اجرای مراسم را برعهده داشت، در ادامه از مجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای سخنرانی دعوت کرد.
پوراحمدی حضور در جمع هنرمندان پیشکسوت را افتخار بزرگی دانست و اظهار کرد: «لازم است سلام گرم وزیر ارشاد را خدمت همه شما اعلام کنم. ایشان خیلی علاقه‌مند هستند در این جمع‌ها شرکت کنند. ان‌شاءالله بتوانیم دورهمی بزرگتری را به همراه هنرمندان پیشکسوت در تالار بزرگی مثل وحدت ترتیب دهیم.»

او ادامه داد: «برای من افتخار است در مجموعه‌ای هستم که کارش خدمت به هنرمندان است. این یک افتخار هست که شما در جایی خدمت کنید که جامعه هدف از برجستگان یک کشور باشند، جامعه مرجع باشند، کسانی باشند که منتقل‌کننده‌ی آداب، سنن و فرهنگ یک کشور در دل تاریخ باشند و شما به لطف خدا صاحب این مدال ارزشمند هستید که فرهنگ ایران را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنید.»

پوراحمدی همچنین اضافه کرد: «لازم است اطلاع‌رسانی کنم که همه تلاش ما این است که بتوانیم به همه عزیزان در همه عرصه‌ها بیشترین خدمات را ارائه کنیم و خب محدودیت‌های زیادی هم هست اما هیچ‌کدام مانع نخواهند شد برای اینکه ما تلاش نکنیم و دنبال راه‌حل نباشیم.»

پوراحمدی در ادامه توضیح داد: «ما در صندوق همانطور که اشاره کردیم، علی‌رغم همه محدودیت‌ها با حمایت مجلس و دکتر اسماعیلی، توانستیم عددی را جذب کنیم و حمایتی انجام شود. مهم‌ترین کار ما این است که بتوانیم منابع خارج از دولت را جذب کنیم. تحت عنوان صندوق‌های جسورانه، پروژه‌ها و موضوعات فرهنگی را بتوانیم بیاوریم در این صندوق‌ها و با حمایت از این پروژه‌ها اقتصاد هنر را پویاتر کنیم. سعی کردم در هر جایی که باشم، حرفی را که می‌زنم به عمل برسانم. امیدوارم بتوانیم حرف‌هایی که زدیم، به عرصه عمل برسند.»

او همچنین از زحمات مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت تشکر کرد و ادامه داد: «من همین‌جا باید اشاره کنم که منتظر حضور ایشان در صندوق خواهیم بود چون من دنبال این هستم که یک بخشی را تحت عنوان «نام آوران» ایجاد کنیم که واقعا بتوانیم به عزیزانی که مثل شما هستند، به میزان کامل‌تری توجه کنیم و این فرایندها در کنار اقدامات موسسه هنرمندان پیشکسوت انجام شود.»

پس از سخنرانی‌ها نهایتا از نیک‌نام حسینی‌پور، غلام‌رضا منتظری و مجید پوراحمدی دعوت شد تا مراسم تجلیل از هنرمندان پیشکسوت دی ماهی را برعهده بگیرند.

در بخش اول تجلیل‌ها یاد ایرج‌ یکه زارع، هنرمند پیشکسوت کاریکاتوریست که به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت، گرامی داشته شد و هدیه این هنرمند فقید به همسر و دخترش اهدا شد. در ادامه نیز کیک هنرمندان دی ماهی بریده شد افراد، تک به تک روی صحنه آمده و هدایایشان را دریافت کردند.


در حاشیه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد دی ماه رسول اولیاء‌زاده، هنرمند عکاس به روی صحنه آمد و پس از دریافت هدیه‌اش اظهار کرد: «اسم ما را با تریلی هم نمی‌توانند ببرند و آقای دکتر و استاد پیشکسوت و خیلی القاب دیگر به ما داده‌اند ولی هیچ‌کس از ما نپرسید دردی، مشکلی در زندگی‌ات داری؟»
او همچنین اضافه کرد: «گاهی از خودم بدم می‌آید چون شدم عروسک خیلی شب‌بازی خیلی‌ها. متأسفانه یا خوشبختانه من جانباز، ایثارگر و همه این القابی که می‌گویند را دارم. روز جانباز فرا می‌رسد آقایی در اداره‌ای می‌خواهد شو اجرا کند و امثال من را دعوت می‌کنند شو اجرا می‌کنند و هدیه ناقابلی به ما می‌دهند و بعد هم همه کف می‌زنند.»

اولیاءزاده با تاکید بر اینکه که قصد جسارت به این مراسم را ندارد، در عین حال تصریح کرد: «من ۲۲ سال سابقه بیمه تأمین اجتماعی دارم. ۱۴ سال سابقه ایثارگری و رزمندگی نیز دارم. عرضم به خدمتتان رفتم بازنشسته شوم و سه سال پیش اقدام کردم. می‌گویند آن ۱۴ سال ایثارگری‌ات را اگر بخواهیم به این ۲۲ سال اضافه کنیم، باید ۱۵۰ میلیون تومان پول بدهی!

این هنرمند همچنین اظهار کرد: «۳ سال است که من از هیچ‌جایی حقوقی ندارم. حداقل باید ماهی ۷ ـ ۸ میلیون می‌گرفتم که نگرفتم. ماهی ۳ میلیون تومان دارم پرداخت می‌کنم که برایم سابقه بیمه رد شود و سوابقم از بین نرود. گالری و آموزشگاه دارم که الان به مدت ۲ سال است که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده. یعنی دریافتی ندارم. سیم‌کارتم را فروختم، قرض کردم و هرکاری کردم تا بتوانم چراغ گالری‌ام را روشن نگه دارم.»

هنرمندان دی ماهی‌ تولدشان را جشن گرفتند

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی