آخرین اخبار

دیزنی با یک فیلم ۱۴۰ میلیون دلار ضرر می‌کند

20:44:44 1394/03/23


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، اگر یک استودیو باشد که بتواند در مقابل شکست ایستادگی کند دیزنی است و این استودیو مسلما با فیلم فانتزی ماجراجویانه «سرزمین فردا» ساخته برَد بِرد همه تقلایش را در برابر این شکست کرده است.

منابع می‌گویند این فیلم تا وقتی فروش بین‌المللی‌اش به پایان برسد، چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار از دست خواهد داد و به این ترتیب اولین شکست بزرگ اقتصادی دیزنی از زمان اکران «تکاور تنها» با بازی جاین دپ در دو تابستان قبل را رقم می‌زند.

این فیلم همچنین بعد از فیلم‌های «صعود ژوپیتر» و «هفتمین پسر» سومین فیلم بودجه بالای سال ۲۰۱۵ است که با شکستی بزرگ روبرو می‌شود و به این صورت طبیعت ریسکی فیلمسازی با بودجه ۹ رقمی را نشان می‌دهد، آن هم در زمانی که فیلم‌های پرفروش کم‌بودجه‌تر مثل «جاسوس» و «صدای شش دانگ ۲» باعث شدند تا استودیوها نگاه دقیق‌تری به ساخت فیلم‌های با هزینه بالا داشته باشند.

«سرزمین فردا» که تهیه‌اش ۱۸۰ میلیون دلار خرج برداشت و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر هم هزینه بازاریابی‌اش شد، از تمام مزیت‌ها برخوردار بود: یک فیلمساز معروف بازار امروزی مانند بِرد و یک ابرستاره بین‌المللی مانند جرج کلونی. اما از زمان آغاز اکران،‌ این فیلم با نقدهای بسیاری روبرو شد، از جمله اینکه آیا این فیلم برای کودکان است یا بزرگسالان؟

این فیلم  در هفته روز یادبود در آمریکا هم تنها موفق به کسب ۴۲.۷ میلیون دلار شد. تا تاریخ هشتم ماه ژوئن، این فیلم ۷۶.۴ میلیون دلار در ایالات متحده و ۹۳.۵ میلیون دلار در باکس‌آفیس جهانی فروش کرد و به این ترتیب فروش کل خود را به ۱۶۹.۹ میلیون دلار رساند. در نتیجه فیلم ممکن است نتواند فروشی فراتر از ۲۰۰ میلیون دلار داشته باشد، که به هیچ وجه حتی برای جبران هزینه‌های ساخت فیلم توسط دیزنی هم کافی نیست.

اریک هندلر تحلیل‌گر کمپانی ام‌کی‌ام پارتنرز با اشاره به درآمد ۱.۳۵ میلیارد دلاری فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران» از ماه می تا به حال می‌گوید: بله، فیلم «سرزمین فردا» شکست خورد، اما فیلم‌های بسیار بیشتری برای دیزنی سودمند بوده‌اند. فیلم‌های «وارونه» (۱۹ ژوئن)، «مرد مورچه‌ای» (۱۷ جولای) و «جنگ ستارگان» (۱۸ دسامبر) هم در راه هستند. دیزنی امسال وضع خوبی خواهد داشت.

دلیل اینکه شکست بزرگ فیلم «سرزمین فردا» مانند «تکاور تنها» و «جان کارتر»  سر و صدای زیادی را در رسانه‌ها یا بین سهام‌داران به وجود نیاورد نیز دقیقا همین است. اما این تجربه این بحث را به وجود آورده که آیا استودیوها از این به بعد روی فیلم‌های با بودجه بالا تا این حد خرج خواهند کرد یا خیر. حتی فیلم «سن آندریاس» کمپانی برادران وارنر هم به گفته خودشان «فقط» ۱۱۰ میلیون دلار خرج برداشته است.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی