آخرین اخبار

روایتی مستند از زندگی داوود رشیدی

09:00:12 1400/11/07


به گزارش ایسنا، مستند زندگی داوود رشیدی چهارشنبه ـ ۶ بهمن ماه ـ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران و از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است.
داوود رشیدی تحصیلات متوسطه را به دلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد.

وی اولین بار زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش برای بازی در نمایش مردم به عرصه هنر معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه‌گذاری کرد که هنرپیشگانی مانند داریوش فرهنگ، مهدی‌ هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند به عضویت در این گروه درآمدند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایش‌ها و سرگرمی‌های آن سازمان مشغول به کار شد.
داوود رشیدی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است. از جمله نمایش‌هایی که اجرا کرده می‌توان به «در انتظار گودو»، «ریچارد سوم»، «پیروزی در شیکاگو»، «منهای دو»، «آقای اشمیت کیه؟ » و ... اشاره کرد. از جمله فیلم‌های سینمایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «کمال الملک»، «ملاقات با طوطی»،«زمهریر» و ... اشاره کرد.
او در مجموعه‌های تلویزیونی گوناگونی مانند «ولایت عشق»، «هزار دستان»، «آوای فاخته»، «عطر گل یاس» و ... نیز بازی کرده است.
داوود رشیدی در صبح روز ۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزلش درگذشت.

برنامه‌ «مستند فرهنگ» ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی