آخرین اخبار

زنده بودن حاشیه‌ای برایمان ایجاد نمی‌کند

09:00:31 1400/11/14


به گزارش ایسنا، گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما با برنامه «سینما ملت» با اجرای وحید رونقی، از ۱۲ بهمن و همزمان با آغاز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت ۲۳ به مدت ۱۱ شب، به پوشش این رویداد سینمایی می‌پردازد.

مرور آثار حاضر در این دوره جشنواره به همراه انعکاس برنامه‌ها و نشست‌ها، گفتگو با عوامل فیلم‌ها و پخش آیتم‌های ویژه‌ای به مناسبت چهلمین دوره جشنواره از بخش‌های این برنامه خواهد بود.

تهیه‌کننده «سینما ملت» احسان حسینی و سردبیر و کارگردان نیز سجاد مهرگان است که در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با آنها را می‌خوانید:

سجاد مهرگان ـ سردبیر برنامه «سینما ملت» ـ درباره رویکرد این برنامه سینمایی به چهلمین جشنواره فیلم فجر، به ایسنا توضیح داد: به صورت کلی شعار برنامه «سینما برای مردم» است و قرار است با برگزاری میزهای مختلف به این موضوع پرداخته شود که سینمای امروز ایران چه ارتباطی به مردم دارد و چگونه می‌توان سینمایی ساخت که هم مردم مخاطبش باشند، هم متاثر از آن باشند و هم در آن تاثیرگذار باشند.

مهرگان افزود: ما برای پرداختن به این موضوع، نشست‌ها و میزهای متفاوتی طراحی کرده‌ایم. یکی از میزهایی که داریم میز مرسومی مثل میز نقد است که قرار است با رویکردی جدید، با دو منتقد که از دو طیف مختلف سینمایی هستند برگزار شود. این منتقدها نه در مسائل سطحی که در برداشت و فهم سینمایی با هم تفاوت نظر دارند. این‌ها مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا ما تضارب آرایی میان نظرات این دو منتقد داشته باشیم. میزهای دیگری هم تدارک دیده شده که عموم صحبتشان پیرامون همام شاکله اصلی برنامه است.
سردبیر برنامه «سینما ملت» که تا این لحظه تنها برنامه زنده تلویزیون برای چهلمین جشنواه فیلم فجر است، در پاسخ به این سوال که برای دوری از حواشی‌ که اغلب برای برنامه‌های سینمایی زنده تلویزیون پیش می‌آید، چه تمهیداتی را در نظر گرفته‌اند؟ عنوان کرد: برنامه اگر تخصصی باشد، رسالت خودش را درست انجام دهد و بیش از اینکه به حواشی دروغین و فضاسازی و جوسازی بپردازد، به نقد تخصصی و ارائه اطلاعات تخصصی در فضای سینما بپردازد، به این مشکلات دچار نمی‌شود. ما هم امیدواریم که به این مشکلات دچار نشویم. برنامه را تخصصی چیده‌ایم و خیلی نگران این مسائل نیستیم. بیشتر سعی کردیم روی محور اساسی که برای برنامه تعریف کرده‌ایم کار کنیم.

احسان حسینی ـ تهیه کننده برنامه «سینما ملت» ـ  نیز درباره رویکرد این برنامه به چهلم فیلم فجر، به ایسنا گفت: شعار برنامه مان «سینما برای مردم» است. قرار است یک برنامه مردمی باشد. قرار نیست رویکرد انتقادی  داشته باشد.

حسینی درباره اینکه با توجه به شرایط کرونا و دسترسی دشوارتر مردم به تماشای فیلم‌های جشنواره، چه رسالتی را در برابر مخاطب برای خود تعریف کرده‌اند؟ توضیح داد: طبق میزانسنی که برای برنامه در نظر گرفتیم، قرار است برای افرادی که نمی‌رسند فیلم‌ها را ببینند و علاقه‌مند به سینما هستند، روایتی از فیلم‌های جشنواره داشته باشیم و جذابیتی برای مخاطب به وجود بیاوریم که بعدا وقتی فیلم‌ها اکران شدند، بتوانند با فیلم‌ها ارتباط برقرار کنند و فیلم‌ها را راحت‌تر ببینند. این ایده که امسال قرار است در برنامه اجرا کنیم نگاه نظری‌تری به فیلم‌ها دارد و قرار است از زوایای مختلفی درباره یک فیلم صحبت کنیم.

این تهیه‌کننده درباره لزوم دوری از سلبریتی محوری و نیز لزوم قضاوت صادقانه درباره فیلم‌ها گفت: در بخش میز نقد هم قرار نیست جانبدارانه و طرفدارانه صحبت کنیم. ما بیشتر طرف حسابمان خود فیلم است؛ یعنی اصلا کار نداریم چه کسی ساخته و چه کسی بازی می‌کند، اهمیت موضوعیِ فیلم برای ما بیشتر است؛ اینکه دغدغه فیلم چیست. رویکرد اینچنینی نداریم که به بازیگران فیلم توجه ویژه کنیم.
انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی