آخرین اخبار

رضا کيانيان: از روايت هاي نو در سينما استقبال کنيم

12:58:20 1392/05/31


سومين ساخته سينمايي ابراهيم شيباني اين روزها در حال اکران است و باتوجه به نوع روايت متفاوت و حرف و پيام هايي که براي مخاطب دارد، انتظار مي رود جزو يکي از پرفروش ترين هاي اين فصل اکران شود.

در کنار اينها، «هيچ کجا، هيچ کس» به خاطر قصه پرمغزش توانسته از حضور بازيگران صاحب نام و سختگير سينما نيز بهره مند شود و همين امر، هم به موفق تر ديده شدن فيلم و هم به ارتباطي که مخاطب بايد با قصه برقرار کند، کمک بيشتري مي کند.

 رضا کيانيان از دليل حضورش در «هيچ کجا هيچ کس» و کار کردن با کارگردان جوان اين فيلم به سايت زندگي مي گويد: «آشنايي من با  آقاي شيباني به فيلم «گزارش يک جشن» ابراهيم حاتمي کيا بازمي گردد (فيلمي که هنوز اجازه نمايش به آن داده نشده). در آن پروژه آقاي شيباني به عنوان دستيار کارگردان، بازيگردان و برنامه ريز حضور داشت و من از نزديک با رويه کاري اش آشنا شدم. در روزهايي که مشغول کار در «گزارش يک جشن»  بوديم در مورد طرح اوليه اين فيلم با من صحبت کرد و پس از آن وقتي فيلمنامه را خواندم از آن خوشم آمد و پذيرفتم در اين پروژه حضور داشته باشم.

کيانيان در ادامه از علاقه مندي اش به تجربه کردن ابعاد متفاوت  بازيگري و فيلمسازي اشاره کرد و افزود: من دوست دارم دنياهاي متفاوتي را در بازيگري تجربه کنم و نمي خواهم هميشه به يک شکل باشم. کار کردن با اين کارگردان جوان دنياي جديدي را به رويم باز کرد و باعث شد حس خوب و تازه اي پيدا کنم.

وي  يادآور شد: خيلي خوشحالم که در اين فيلم ايفاي نقش کرده ام چراکه شيوه جديدي از روايت است و بايد منتظر بمانيم و ببينيم که مخاطب چگونه با آن روبه رو مي شود.

 



او در توضيح بيشتر اين مساله گفت: مخاطب ما هميشه به نوع روايتي که در فيلم ها ديده عادت کرده و وقتي اين عادت بهم مي ريزد، براي ما مشکل ايجاد مي شود. مانند بچه اي که به يک قصه عادت مي کند و هر شب از پدر و مادر مي خواهد همان قصه هر شبي را برايش تعريف کنند به خاطر اينکه احساس امنيت مي کند و خيالش راحت است. آدم هاي بزرگ هم همين طور هستند و شيوه روايتي را که به آن عادت کرده اند، مي پسندند. قصه «هيچ کجا هيچ کس» همان قصه هميشگي است اما چون شيوه روايتش فرق مي کند به تبع مشتريان زيادي از دست مي دهد، مشترياني که همان شيوه سنتي را مي پسندند به دليل اينکه مي خواهند آرامش و امنيت داشته باشند. ولي به نظر من نسلي که از منظر ديگري به سينما مي نگرد، بايد از شيوه هاي نو روايت استقبال کند و در نوع روايت سنتي نماند.

کيانيان همچنين خاطرنشان کرد: ما بايد از اين حالت محافظه کاري که در تمام شئون زندگي پيدا کرده ايم، کمي فاصله بگيريم. من شخصا آدم محافظه کاري نيستم و زماني که کارگردان جواني مانند آقاي شيباني حضور در چنين فيلمي را پيشنهاد مي دهد، خيلي علاقه نشان مي دهم و با او کار مي کنم زيرا دوست دارم ببينم روايت غيرخطي يک قصه در سينماي ما به چه شکلي درمي آيد. صددرصد اين کار اشکالاتي دارد اما همين فيلم باعث مي شود تا کارگردان بعدي با اشکالات کمتري فيلمش را با اين نوع از روايت بسازد. اگر فکر کنيم هميشه بايد طبق روش هاي قبلي عمل کنيم رشد و جهشي نخواهيم داشت در حالي که سينماي ما  در جهان هم سينماي خيلي پيشرويي است و در واقع خودش را نشان مي دهد. ما بايد شکل هاي ديگري از سينما را تجربه کنيم. اين کارگردان اين کار را کرد و من هم به عنوان بازيگر در فيلم اش بازي کردم.


بانی فیلم

عناوین تصادفی