آخرین اخبار

تازه‌ترین وضعیت شورای پروانه ساخت سینما با جایگزینی مازیار میری

09:01:47 1401/01/16


به گزارش ایسنا، اوایل دی‌ماه بود که محمدرضا هنرمند انصراف خود را از عضویت در شورای پروانه ساخت با ذکر دلایل اعلام کرد و از آن زمان تا هفته آخر اسفند سال ۱۴۰۰ خبری از نماینده جدید کانون کارگردانان خانه سینما به جای هنرمند نبود و حتی شنیده می‌شد که ممکن است بخاطر وضعیتی که در روند صدور پروانه‌های ساخت وجود دارد، کانون نماینده‌ای معرفی نکند.

در این راستا در جلسه‌ای مشورتی با بررسی توقف و کُند شدن روند صدور مجوز تولید و نمایش در سینما و شبکه‌ نمایش خانگی که اواخر اسفند ماه در خانه سینما برگزار شد، درباره حضور نماینده‌ کانون کارگردانان و تاثیر و کارکردِ داشتن نماینده در شورای پروانه ساخت، بحث‌هایی به میان آمد و نظرهای موافق و مخالف در این مورد مطرح شد. 

اما در نهایت مازیار میری که در همان جلسه یکی از مخالفان حضور در شورا بود، جایگزین محمدرضا هنرمند شده و پیگیری‌ها حاکی از این است که عضویت میری در شورا با دعوت سازمان سینمایی و خواست کانون کارگردانان سرانجام پس از سه ماه که خودش با کلیت این موضوع مخالف بود، انجام شده است. به این ترتیب فعلا این کارگردان سینما باسابقه‌ترین عضو شورای پروانه ساخت است که در کنار سیدضیاء هاشمی، علیرضا معاف، پرویز شیخ طادی، سعید مستغاثی، پژمان لشگری پور و سیدمحمد حسینی نزدیک به پنج سال در دوره‌های مختلف در این سمت فعالیت داشته است.

در ماه‌های گذشته انتقادهای زیادی نسبت به ممیزی‌های وارد شده بر فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها در مرحله صدور پروانه نمایش و ساخت مطرح شد. این انتقاد برای مجوزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم وجود دارد و کُند بودن روند صدور پروانه ساخت در سینما و توقف آن در شبکه نمایش خانگی کار را به جایی رساند که برخی از اعضای کانون کارگردانان نسبت به بیکاری سینماگران در سال ۱۴۰۱ هشدار دادند.

درباره تعداد مجوزهای صادر شده در مدیریت جدید سازمان سینمایی باید گفت که تاکنون کمتر از ۲۰ جلسه در شورای پروانه ساخت برگزار شده ولی به طور میانگین در هر جلسه حتی یک پروانه هم صادر نشده است. در جلسه‌ای که کانون کارگردانان برگزار کرد، گفته شد که تا آن مقطع (اسفند ۱۴۰۰) از حدود ۵۰ متقاضی پروانه ساخت، فقط برای حدود ۱۰ فیلمنامه پروانه ساخت صادر شده است.

در حال حاضر صفحه مرتبط با پروانه ساخت و نمایش در سازمان سینمایی بسته شده و هیچ دسترسی به اینکه چه تعداد متقاضی در نوبت دریافت پروانه هستند وجود ندارد. امکان بررسی و پیگیری تقاضاها و پروانه‌های صادر شده در سایت سازمان سینمایی از دولت قبل فراهم شده بود و این صفحه مرتب بروزرسانی می‌شد، اما مشخص نیست که بسته شدن این صفحه به چه دلیل اتفاق افتاده است.

با این حال طبق خبرهای رسمی منتشر شده، شورای پروانه ساخت در ماه های اخر سال به فیلم‌نامه‌های «فرش خاک» به تهیه‌کنندگی علی نوری اسکوئی و کارگردانی فریدون نجفی، «وزن لحظه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرزین مهدی‌پور، «مرد ایرانی» به تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش و کارگردانی مجید مظفری، «بخارست» به تهیه‌کنندگی علی طلوعی و کارگردانی سیدمسعود اطیابی، «فیل» به تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی و محمدرضا منصوری و کارگردانی رضا گوران و «قیف» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی محسن امیریوسفی پروانه ساخت داد که البته گویا دو مورد از این‌ها تمدید پروانه بوده و فقط چهار مجوز جدید صادر شده است.

انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی