آخرین اخبار

فیلمی ساختیم که مخاطب به آن فکر کند/خوش‌بین به آینده هنر و تجربه

00:21:48 1394/04/11


به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای برنامه «امشب» که شب گذشته ۸ تیرماه از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و پیش از شروع گفتگوی تلویزیونی مهدی پاکدل با علی ضیا، او در مقابل دوربین ظاهر شد و خود را این گونه معرفی کرد: سلام من مهدی پاکدل هستم. می‌گویند هنرپیشه هستم، خوب است خدا را شکر. متولد ۱۰ تیرماه ۵۹ در اصفهان هستم. آنجا به دنیا آمدم و بزرگ شدم تا اینکه در دانشگاه، در رشته گرافیک تهران قبول شدم، به تهران آمدم و این درس را خواندم، اما نمی‌دانم چرا گرفتار تئاتر شدم و در مسیر بازیگری ادامه کار دادم. موهایم هم که جوگندمی هست ارثی است و نمی‌دانم چکارش کنم.

مهدی پاکدل در برنامه امشب

در ادامه پاکدل مقابل ضیاء نشست و در پاسخ به نخستین سوال او درباره اولین تجربه کارگردانی‌اش گفت: فیلم «فردا» با نویسندگی و کارگردانی مشترک من و ایمان افشاریان ساخته شد. مجری طرح فیلم هم همسرم، بهنوش طباطبایی است. من و ایمان سال‌ها در تئاتر با یکدیگر دوستی داشتیم و ثمره این دوستی ایده فیلم «فردا» شد. همه بازیگران و عوامل پشت دوربین هم دوستانه آمدند.

وی درباره اکران فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه عنوان کرد: این یک امکان فوق العاده است که فیلم ما در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود. ما در این گروه مخاطب داریم. تا قبل از این فیلمسازان مستقل که آبروی هر کشوری هستند، در ایران دیده نمی‌شدند و هنر و تجربه یک فرصت فوق العاده است.

مهدی پاکدل در برنامه امشب

این هنرمند درباره محتوای فیلم اولش با موضوع مرگ اظهار کرد: اسم مرگ بار منفی دارد ولی ما بر اساس چندین حکایت از مولانا در کتاب «مثنوی معنوی» این اقتباس آزاد مدرن را داشتیم و قصه‌ها را برای هم نسل‌هایمان به روز کردیم. قصه درباره مرگ به شکلی که همه می‌پندارند نیست. مرگ در نگاه شرقی عدم و فنا نیست بلکه شکلی از دوباره زیستن است و ما در فیلم «فردا» به این موضوع پرداختیم. یکی از کاراکترها مرگ را باور ندارد، یکی با مرگ شوخی می‌کند و...

پاکدل یادآور شد: همه می‌گفتند چرا سراغ چنین موضوعی رفتید؟ سراغ یک موضوع ساده‌تر آپارتمانی می‌رفتید و از طریق جوک‌ها مثل برخی از دوستان فیلمنامه می‌نوشتید تا مردم لذت ببرند. ما در تلاش بودیم مخاطبان حداقل تا لحظه رسیدن به ماشین‌شان به موضوع فیلم فکر کنند و فیلم برای‌شان تمام نشود.

مهدی پاکدل در برنامه امشب

وی طی سخنانی در خصوص تغییر ذائقه مخاطبان سینمای ایران عنوان کرد: این موضوع قدری هم تقصیر خود اهالی سینما است. یک شکل از سینما سرگرمی است اما ما باید به مخاطب آموزش بدهیم اما همه این گونه عمل نکرده‌اند. برخی بیشتر به فکر جیب مخاطب بوده‌اند تا ذهن‌اش. بنابراین مخاطب بد تربیت شده است. فیلم‌های مطرح دهه ۶۰ که قوی و درجه یک هستند، اگر در این روزگار اکران شوند کسی آنها را نمی‌بیند. این مخاطب همان مخاطب است اما ما او را بد تربیت کرده‌ایم.

در ادامه برنامه مهدی پاکدل درباره آلبوم شعری که به تازگی با دکلمه او در بازار منتشر شده است، توضیح داد: مردم می‌آیند می‌گویند «هر کسی از مادرش قهر می‌کند می‌رود خواننده می‌شود» اما ای کاش دقت می‌کردند و می‌دیدند فقط یک شعر توسط من دکلمه شده است. دوستان دیگر هم که خواننده می‌شوند لابد توانایی‌اش را دارند اما قرار نیست هرکسی «تولدت مبارک» می‌خواند، خواننده شود. مثل این می‌ماند که من صرفا به خاطر شهرتم در تیم ملی فوتبال مقابل آرژانتین بازی کنم.

این بازیگر سینما در پاسخ به سوال‌های علی ضیاء مجری برنامه، درخصوص گزیده کاری و بی حاشیه بودنش نسبت به بازیگران دیگر گفت: این چیزها نسبی است. مهم این است هر کسی در جایگاه خودش بداند چه می‌کند. من به هر آن چه دوست داشتم به آن برسم و از بودن در ساحت سینما لذت ببرم، رسیده‌ام. در این فضا هستم و کار می‌کنم. من اصلا دنبال اینکه من کجا هستم و دیگران کجا هستند، نیستم و همیشه دلم خواسته در حد توان خودم کار کنم. هیچوقت دنبال این نبودم که با حاشیه، کارهایم را پررنگ کنم. ممکن است یک نقش خوب از کارگردان کاربلدی به من پیشنهاد شود و من هم کار کنم اما حاضر نیستم خودم را برای رسیدن به جایگاهی خراب کنم و هم آن جایگاه را به دست نیاورم و هم سابقه‌ام را از بین ببرم. برای مثال پرویز پرستویی همه جور نقشی بازی کرده اما هیچ وقت کاری نکرده که باور مردم نسبت به او به هم بریزد. الگوی ما چنین کسانی هستند.

مهدی پاکدل در برنامه امشب

پاکدل در پایان سخنانش در خصوص گروه هنر و تجربه بیان کرد: گروه هنر و تجربه نوپا است و هنوز فیلم‌های این گروه در تمام شهرستان‌ها اکران نمی‌شود اما ما خوشبین هستیم و انشاءلله تیم گروه سینمایی هنر و تجربه پیشرفت می‌کند و در همه شهرهای کشور سینماهایی به آن اختصاص پیدا می‌کند. «فردا» داستان دختری است که به عکاسی علاقه دارد. او همراه با مادرش راهی سفر عکاسی می‌شود و در این سفر اتفاقاتی برای او پیش می‌آید. این موضوع فیلم «فردا» است اما در واقع فیلم برداشتی آزاد از سه حکایت مولانا است.

علیرضا شجاع نوری، صادق صفایی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مجید آقاکریمی، سوده شرحی، محمدرضا علیمردانی و  ستاره اسکندری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

فهرست عوامل اصلی فیلم «فردا» عبارتند از نویسنده، طراح و کارگردان: مهدی پاکدل، ایمان افشاریان، تهیه‌کنندگان: احسان دلاویز، حسین صابری، مشاور کارگردان: پوران درخشنده، مدیر فیلمبرداری: سینا کرمانی زاده، صدابردار: علیرضا نوین نژاد، طراح چهره‌پردازی: سودابه خسروی، آهنگساز: بهزاد عبدی، طراح لباس: سوده شرحی، تدوین: معین شافعی، صداگذار: احسان افشاریان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: محمد شریفی، طراح جلوه‌های بصری: امیررضا معتمدی، طراحی بدلکاری: علیرضا فتحی، عکاس: مهدی شاه‌حسینی، منشی صحنه: افسانه شیخی، مدیر تولید: ساسان سالور، مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده: بهنوش طباطبایی و مشاور رسانه‌ای: سام بهشتی.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی