آخرین اخبار

«یونیورسال» و یک قرن گام زدن در جاده موفقیت و سودآوری

20:08:45 1394/04/24


خبرگزاری مهر - گروه هنر: در نوامبر ۱۹۹۰ شرکت صنایع الکتریکی Matsushita با پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار مالکیت MCA، کمپانی مادر یونیورسال را به دست آورد. ماتسوشیتا در آن زمان بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات الکتریکی خانگی و مخترع سیستم پخش VHS یا همان نوار ویدیوهای معروف بود؛ کمپانی ای که ما امروزه با نام پاناسونیک می شناسیم.

مالک جدید یک شروع ناامید کننده داشت. فیلم هاوانا (۱۹۹۰) با بازی رابرت ردفورد و کارگردانی سیدنی پولاک یک شکست مطلق بود و ۳۰ میلیون دلار کمتر از بودجه ساخت خودش فروش کرد. اما این شکست مقدمه ­ای بود برای یک موفقیت خیره کننده. یونیورسال که در این سال­ ها توزیع فیلم­ های Amblin Entertainment را بر عهده دارد در سال ۱۹۹۳ با پخش سه فیلم پارک ژوراسیک، فهرست شیندلر و داستان دایناسور بیش از ۵۵۰ میلیون دلار درآمدزایی داشت.

اما تفاوت بسیار زیاد کمپانی ژاپنی با فرهنگ حاکم بر هالیوود و اختلافات مدیریتی با مدیران اجرایی MCA بر سر طرح­ های توسعه و اصول استراتژیک خیلی زود به این ماه عسل پایان داد. در همین حین یونیورسال که درگیر بحث ­های مدیریتی شده بود، تهیه­ کننده برتر خود استیون اسپیلبرگ را که می ­خواست کمپانی مستقل دریم ورکز را تاسیس کند از دست داد.

در نهایت کمپانی ژاپنی در سال ۱۹۹۵ با فروش بیش از ۸۰ درصد از سهام مالکیت خود به شرکت کانادایی Seagram از این ورطه خارج شد.

 طی چند سال آینده یونیورسال تحت مدیریت جدید شاهد تغییرات بسیاری بود که از جمله آن می توان به ادغام با شرکت ­های ریز و درشت فعال در حوزه ­های مختلف سرگرمی و مبدل شدن به یک کمپانی چندوجهی اشاره کرد.

نتیجه این فعالیت­ ها تاسیس شبکه بازاریابی تلویزیونی کمپانی در آگوست ۱۹۹۷ و افتتاح اولین دفتر آن در فرانسه بود. مجموعه ­ای از محبوب­ ترین شوهای آن زمان همچون Miami Vice به زبان فرانسه دوبله و پخش شد و پخش بعضی از موفق ­ترین فیلم­ های فرانسوی به یونیورسال سپرده شد. یک سال بعد دفاتر آلمان و اسپانیا نیز آغاز به کار کردند و مجموعه ای از محصولات کمپانی در برزیل و آمریکای لاتین نیز روی آنتن رفتند. در نهایت یونیورسال از طریق دفاتر اصلی خود در ۸ کشور تولیداتش را به بیش از ۱۸۰ کشور دنیا تزریق کرد که این فعالیت شامل ساخت برنامه­ ها و تاک­شوهای محلی نیز می شدند.

در این دوران هر چه شرکت­ های بیشتری به یونیورسال ملحق می­ شدند خلاقیت فیلم­سازی در کمپانی کاهش می­ یافت تا جایی که سال ۱۹۹۷ تنها با تولید ۱۲ فیلم عملا سهم خود در بازار فیلم­سازی را از دست دادند.

با شکست فیلم «ترس و نفرت در لاس ­وگاس» در گیشه و فروشی ۱۰ میلیون دلاری زیر بودجه ساخت، این داستان به اوج خود رسید. اما ادگار برونف من مدیرعامل وقت یونیورسال با به خط کردن تمام توان و امکانات ورق را دوباره بازگرداند. پخش و توزیع فیلم ­های پچ آدامز (۱۹۹۸) با بازی رابین ویلیامز، ناتینگ هیل (۱۹۹۹) با بازی جولیا رابرتز و فیلم پرفروش مومیایی (۱۹۹۹) تا اواسط سال ۱۹۹۹ نزدیک ۸۰۰ میلیون دلار به ذخیره مالی کمپانی افزود و همکاری با کمپانی میراماکس در توزیع فیلم شکسپیر عاشق (۱۹۹۸) هفت جایزه اسکار را به ارمغان آورد.

قرن ۲۱؛ هزاره سرگرمی

هزاره جدید برای یونیورسال با امیدهای فراوان به اکران فیلم چگونه گرینچ کریسمس را دزدید (۲۰۰۰) با بازی جیم کری و گلادیاتور (۲۰۰۰) با بازی راسل کرو آغاز شد. امیدی که معلوم شد بی جا نبوده است. فیلم­ ها در گیشه موفق عمل کردند و تحسین منتقدان را هم برانگیختند و جایزه ­های اسکار را نیز سرازیر کردند.

اما در این سال­ ها یونیورسال در زمینه های دیگر هم موفق عمل کرد. سال ۱۹۹۹ عرضه فیلم مومیایی به­روی DVD رقم باورنکردنی یک میلیارد دلار فروش به همراه داشت. موفقیت خیره کننده ­ای که کمپانی را حتی برآن داشت تا بسیاری از محصولات قدیمی خود هم­چون مرد نامرئی (۱۹۳۳) و یا سری فیلم­ های آلفرد هیچکاک فقید را نیز روی سیستم پخش خانگی توزیع کند.

شاخه موسیقی یونیورسال هم که اینک مقر اصلی آن در سانتامونیکای کالیفرنیاست و به عنوان بزرگترین کمپانی موسیقی دنیا شناخته می­ شود در طی این سال­ ها با همکاری با بزرگترین هنرمندان دنیا و نشر هزاران آلبوم سود هنگفتی را روانه کمپانی کرده است.

یونیورسال همچنین در تمامی این دوران پارک­ های تفریحی خود را گسترش داده و با بروز رسانی و تجهیز بازی­ ها به محبوب ترین و جدیدترین کاراکترها  به  افزایش مخاطب و بهره خود پرداخته است. با افتتاح پارک­ های جدید در اوزاکای ژاپن در سال ۲۰۰۱ و سنگاپور در سال ۲۰۱۱ و برنامه توسعه آن در چین، روسیه و کره جنوبی یونیورسال هر سال صدها میلیون دلار به درآمد و هزاران نفر را به جمع دوست­داران خود می­ افزاید.

تغییر مدیریت­ ها در ده - پانزده سال اخیر نیز ادامه داشته است. سال ۲۰۰۱ شرکت فرانسوی Vivendi مالکیت کمپانی را به دست گرفت و در سال ۲۰۰۴ با فروش اکثر سهام خود مالکیت یونیورسال را به صاحب فعلی آن یعنی کمپانی عظیم NBC سپرد.

در یک دهه اخیر یونیورسال با ساخت سری فیلم های سریع و آتشین و یا دنباله­ های فیلم پارک ژوراسیک و مومیایی و یا بازسازی­ هایی چون کینگ­ کنگ هم­چنان در جاده موفقیت و سودآوری قدم بر­می ­دارد.

در سال ۲۰۱۵ یونیورسال با عرضه فیلم ­های آتشین ۷ و دنیای ژوراسیک در کنار والت­ دیزنی و برادران وارنرز تنها کمپانی­ هایی هستند که محصولاتی با فروش بیش از یک میلیارد دلار داشته اند.

فارغ از هر مدیریتی که بر سر کار می ­آید، یونیورسال در یک قرن اخیر ثابت کرده است که راه خود را از میان نام­ هایی که بر بالای سرش می ­آیند باز کرده و در حقیقت سایه و بزرگی اعتبار خود را بر سر این کمپانی­ های مادر و هلدینگ ­های عظیم می ­اندازد.

یونیورسال کمپانی ای است که نام و خلاقیتش برای بیش از یک قرن الهام­ بخش صنایع سرگرمی دنیا بوده است. 

گزارش از اشکان مزیدی



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی