آخرین اخبار

آمادگی بازگشت «جمعه ایرانی» را داریم/ تغییرات در رادیو ایران

08:07:19 1394/06/30


به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی اهالی رادیو ایران امروز یکشنبه بیست و نهم فروردین ماه با حضور بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران، مدیران گروه‌ها و هنرمندان و گویندگان این شبکه رادیویی از جمله عَذرا وکیلی، امیر نوری، داوود حیدری، علیرضا جاویدنیا و... در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را فاطمه آل‌عباس و ابوالفضل آقاخانی گویندگان رادیو بر عهده داشتند از برنامه‌سازان و هنرمندان مختلف این شبکه رادیویی تقدیر شد که از جمله آنها می‌توان به متین‌السادات فیروزی، عباس سنجری، آرمان ستوده، سید زهرا صالحی و کیاناز کاوه اشاره کرد.

احمدپور در این جلسه برنامه‌های آینده رادیو ایران را اعلام کرد و در آن از پنج آرم استیشن که قرار است به نوعی معرف رادیو ایران باشند، رونمایی شد.

این مراسم که نوعی جشن برای اهالی رادیو ایران محسوب می شد با اجرای چند مسابقه و معرفی برگزیدگان مختلف برگزار شد. همچنین در این مراسم از یک کلیپ رونمایی شد که با مدیران حوزه های مختلف رادیو ایران شوخی شده بود.

بعد از این مراسم بهنام احمدپور مدیر رادیو ایران و دیگر مدیران گروه های این شبکه در نشستی به تغییرات جدول پخش این شبکه رادیویی در ابتدای مهر ماه اشاره کردند.

تغییر ۸۵ درصد از برنامه‌های رادیو ایران در کنداکتور مهرماه

احمدپور در این نشست بیان کرد: ۸۵ درصد از برنامه‌های رادیو ایران در کنداکتور مهرماه به طور کامل تغییر کرده است. این برنامه‌ها یا با برنامه دیگر جایگزین شده‌اند و یا نوعی باز تعریف در آنها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در جدول پخش جدید ۵۸.۷ درصد برنامه‌ها به صورت زنده پخش می شود و سعی شده است که به انواع ژانرها توجه شود. بنابراین ما از برنامه‌های گفتگومحور و چالشی گرفته تا برنامه‌های موسیقایی، طنز و برنامه‌های ورزشی را در کنداکتور خواهیم داشت. همچنین حجم برنامه‌های فرهنگی نیز افزایش پیدا کرده است و چند برنامه هم با موضوع محیط‌ زیست خواهیم داشت.

احمدپور با اشاره به چند برنامه جدید رادیو ایران که در کنداکتور مهرماه قرار گرفته‌اند، گفت: برنامه «نمودار» از ۱۰ تا ۱۰:۴۵ صبح به صورت روتین از شنبه تا چهارشنبه در حوزه اقتصاد روی آنتن می‌رود. همچنین برنامه «افق آفتاب»، برنامه مرتبط با اذان ظهر است که با تعریف جدید ارائه می‌شود. مجموعه‌ای از برنامه‌های مستند نیز داریم که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ روزهای شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود.

مدیر رادیو ایران به برنامه «مجله دفاع مقدس» اشاره کرد و گفت: بیشتر برنامه‌های رادیویی در حوزه دفاع مقدس به صورت تولیدی ارائه می‌شود اما ویژگی «مجله دفاع مقدس» این است که به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

وی همچنین با اشاره به گروه ورزش و تفریحات که مدتی است راه‌اندازی شده است، بیان کرد: حمیدرضا افتخاری مدیریت این گروه را بر عهده دارد و چند برنامه جدید هم در این گروه از ابتدای مهرماه روی آنتن می‌رود که از جمله آنها می‌توان به برنامه «ورزش، حاشیه، متن» اشاره کرد که این یک برنامه تحلیلی است که به برنامه‌های ورزشی می‌پردازد.

تغییرات در برنامه «قصه ظهر جمعه»

احمدپور با بیان اینکه ۲۹ درصد از برنامه‌ها در جدول پخش مهرماه جدید هستند، گفت: جای یک برنامه فرهنگی هنری در رادیو ایران خالی بود و ما بر این اساس تصمیم گرفتیم برنامه «کافه هنر» را در گروه اندیشه و فرهنگ طراحی کنیم. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ تا ۲۰:۵۵ روی آنتن می‌رود. همچنین برنامه «سیاره آبی» در حوزه محیط‌ زیست و برنامه «قرار شاعرانه» در حوزه شعر و موسیقی از دیگر برنامه‌های جدید رادیو ایران هستند.

مدیر رادیو ایران درباره تغییرات در برنامه «قصه ظهر جمعه» نیز بیان کرد: این برنامه قرار است با تغییراتی روی آنتن برود از جمله اینکه خود نویسندگان به برنامه می‌آیند و قصه‌هایشان را با زبان خود قرائت می‌کنند.

در ادامه غلامرضا بحیرایی مدیر گروه ایران و جامعه به برنامه‌های جدید این شبکه اشاره و بیان کرد: از مهمترین برنامه‌های گروه ما «نقره‌باران» است که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷ الی ۱۷:۳۰ پخش می‌شود. ویژگی این برنامه این است که عوامل آن از جمله مجری، گزارشگر و کادر ارتباطات آن از میان سالمندان انتخاب شده‌اند و قرار است مسائل مختلف اجتماع از نگاه سالمندان بررسی شود.

وی به مسابقه «پرسا» اشاره کرد و گفت: حدود چند ماه است که ما این مسابقه را در گروه ایران و جامعه شروع کرده‌ایم و متناسب با مسائل روز، سوالاتی را از مخاطبان برنامه می‌پرسیم و جوایزی به آنها اهدا می‌کنیم، این مسابقه بنا به مناسبت‌ها، موضوع متفاوتی را دربر می‌گیرد.

بحیرایی همچنین از برنامه ای در آغاز سال تحصیلی ویژه کلاس‌ اولی‌ها خبر داد و گفت: «آیه اول»، برنامه‌ای است که به شکل نمادین به شروع سال تحصیلی می‌پردازد. در این برنامه کلاس‌ اولی‌ها قبل از اینکه به مدرسه بروند به مسجد رفته و هدیه‌ای می‌گیرند تا سال تحصیلی خود را با خاطره‌ای خوش آغاز کنند. این برنامه قرار است امسال در دو منطقه از تهران اجرا شود و امیدواریم در سال‌های بعد به صورت سراسری در کشور ادامه پیدا کند.

همچنین یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران با بیان اینکه‌ در این گروه ۲۰ عنوان برنامه ارائه می‌شود، گفت: برنامه اذان‌گاهی صبح ما با عنوان «بشارت باران»، برنامه اذان‌گاهی ظهر با عنوان «افق آفتاب» و برنامه اذان‌گاهی مغرب با عنوان «صدا کن مرا» ارائه می‌شود و ما تلاش کردیم تا از بهترین برنامه‌سازان در این بخش‌ها استفاده کنیم.

«کافه هنر» جنگ فرهنگی رادیو ایران

وی ادامه داد: ما در حوزه فرهنگ و هنر برنامه «کافه هنر» را راه‌اندازی کرده‌ایم که جُنگ فرهنگی رادیو ایران خواهد بود. همچنین «حوض نقره» در حوزه سینما و «عندلیب» در حوزه موسیقی از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر هستند. برنامه‌ای هم با عنوان «سرمشق» داریم که به سخنان رهبر معظم انقلاب به فرم جدیدی می‌پردازد و نکات مهم صحبت‌های ایشان در این برنامه مطرح می‌شود.

حمیدرضا افتخاری مدیر گروه ورزش و تفریحات نیز درباره برنامه‌های جدید این گروه سخن گفت و بیان کرد: با توجه به اینکه گروه ورزش و تفریحات به تازگی شکل گرفته است، ما باید در این حوزه کارهای مبنایی انجام می‌دادیم. هم‌اکنون حدود ۱۲ عنوان برنامه داریم که نیمی از آنها طنز و نیمی از آنها ورزشی هستند و حجم عمده این برنامه‌ها در روزهای جمعه متمرکز شده است.

وی اضافه کرد: ما در این گروه، چهار برنامه جدید داریم که از مهرماه روی آنتن می‌رود و از میان آنها می‌توان به برنامه تعاملی «منصور باشید» اشاره کرد، این برنامه فضایی طنز و تعاملی دارد و با فرمی شخصیت‌محور طراحی شده است. «وقت اضافه» که عصرهای جمعه پخش می‌شود، «روی خط ورزش» و همچنین «نوبت ترانه» نیز از دیگر برنامه‌های این گروه هستند و قرار است بعد از ایام محرم دو برنامه طنز جدید به این گروه اضافه شود.

در این نشست امیرهوشنگ آذردشتی مدیر گروه تاریخ و دفاع مقدس رادیو ایران به برنامه‌های این گروه اشاره کرد و گفت: در حوزه تاریخ برنامه «سیری در تاریخ معاصر» که به دوران پهلوی اول و دوم می‌پردازد و همچنین یک برنامه تاریخی در باکس شبانگاهی داریم که به مردان تاریخ و مشاهیر تاریخ ایران می‌پردازد. برنامه «هیاهو برای هیچ» نیز با ساختاری طنز به پادشاهان و حاکمان می‌پردازد که روزهای شنبه و دوشنبه روی آنتن می‌رود.

«پلاک هشت» به صورت زنده شنبه تا پنجشنبه

وی با اشاره به برنامه‌های حوزه دفاع مقدس نیز گفت: از جمله برنامه‌های ویژه ما «پلاک هشت» است که روزهای شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴ روی آنتن می‌رود، این برنامه به نوعی روزشمار دفاع مقدس است و تازه‌ترین اخبار دفاع مقدس در آن بررسی می‌شود. همچنین هر روز ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ مستندهایی داریم که به زندگی شهدا و رزمندگان می‌پردازد.

در ادامه این نشست احمدپور در پاسخ به سوالی درباره برنامه «جمعه ایرانی» اشاره کرد و گفت: ما از عوامل «جمعه ایرانی» درخواست کردیم که تغییراتی در حوزه موسیقی در برنامه به وجود بیاورند و چون این تغییرات اعمال نشد، برنامه «رادیو جمعه» جایگزین این برنامه شد که طبیعتاً جای «جمعه ایرانی» را نخواهد گرفت و یک برنامه طنز با ساختاری تفریحی با مدل خاص خود خواهد بود. با این حال اگر عوامل برنامه «جمعه ایرانی» با تغییر موسیقی، اعلام آمادگی کنند از آنها در رادیو ایران بهره گرفته می شود چراکه گروه «جمعه ایرانی» تجربیات زیادی را در این سال‌ها به دست آورده است و سختی‌های زیادی را هم متحمل شده است.

تهیه کننده «جمعه ایرانی» اعلام کرد که قصد ندارد برنامه را با تغییر در موسیقی ادامه دهد

وی با بیان اینکه دوستی دیرینه ای با سعید توکل تهیه کننده «جمعه ایرانی» دارد به ناراحتی او از حذف این برنامه از رادیو ایران اشاره و اظهار کرد: هر برنامه‌ای برای برنامه‌ساز خود از اهمیت بالایی برخوردار است و همچون یک فرزند است و من به آنها حق می‌دهم که از حذف شدن برنامه خود ناراحت باشند. با این حال اقتضائات رسانه و رادیو می‌طلبد که ما هر چند وقت یکبار دیدگاه‌های خود را تغییر داده و به روز کنیم. در بحث موسیقی هم همان سیاست‌هایی که در سایر برنامه‌ها حاکم است، باید در این برنامه هم رعایت شود. آقای توکل مرداد ماه به من اعلام کرد که قصد ندارد برنامه را با این تغییرات ادامه دهد و تلاشش بر این است که برنامه را در همان فضا حفظ کند.

احمدپور در پاسخ به سوالی درباره تجلیل از عوامل برنامه «جمعه ایرانی» عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم تا از عوامل این برنامه تجلیل کنیم البته هنرمندانی که در تیم برنامه «جمعه ایرانی» حضور داشتند، زیاد هستند و به سالن بزرگی برای این کار نیاز است. چندی پیش هم به دیدار رضا عبدی هنرمند پیشکسوت این برنامه رفتیم و از او که برایش کسالتی پیش آمده بود، عیادت کردیم.

مدیر رادیو ایران درباره اینکه چرا موسیقی برنامه «جمعه ایرانی» پیش از این با مخالفت مواجه نشده بود؟ عنوان کرد: در هر رسانه‌ای قوانینی در نظر گرفته می‌شود که ممکن است با جابجا شدن مدیران و تغییر سیاست‌ها، مسائل دیگری مطرح شود. برنامه «جمعه ایرانی» نیز در گذشته از برنامه‌های دیگر مستثنی شده بود و با توجه به آزادی عمل ویژه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بود از موسیقی‌های خاصی بهره‌برداری می‌کرد که در حال حاضر سازمان بر این عقیده است که همه برنامه‌ها باید از یک ساختار موسیقایی استفاده کند و اگر موارد نظارتی داخل و خارج سازمان، موسیقی این برنامه را تائید کنند، «جمعه ایرانی» می‌تواند با همان موسیقی به جدول پخش بازگردد و من امیدوارم این تغییرات اتفاق بیفتد تا این برنامه به رادیو بازگردد.

تشکیل گروه ایران و رویدادها برای تعامل بیشتر با مخاطبان

در ادامه این نشست اکبر آشوری مدیر گروه ایران و رویدادها که به تازگی به رادیو ایران اضافه شده است، گفت: این گروه برای تعامل بیشتر با مخاطبان شکل گرفته است. ما می‌خواهیم فضای کنداکتور برنامه‌ها را باز کنیم و رویدادها را به شکلی به روز بیان کنیم.

وی بیان کرد: محور اصلی ما روی رویدادهای شنیداری است و نهایت تاخیری که برای بیان یک اتفاق در نظر گرفته‌ایم ۴۵ دقیقه است.

در پایان این جلسه غلامحسین طالبی مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی رادیو ایران گفت: برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس هدف، نوآوری و خلاقیت بوده است و با توجه به شعار «ایران را بشنویم» که برای این شبکه رادیویی در نظر گرفته شده، سعی کردیم مبنای رادیو ایران را بر تعامل قرار دهیم.

وی همچنین از تشکیل کارگاه‌های آموزشی و تربیت نیروهایی که خودشان دست به تولید برنامه‌های روتین مدیا بزنند، خبر داد.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی