آخرین اخبار

گزارش نشست خبری بچه های نسبتا بد

00:51:26 1392/08/29


سیروس مقدم در نشست سریال "بچه‌های نسبتا بد" از چگونگی انتخاب بازیگران فیلم گفت و اینکه در نگاه و چشم حمید گودرزی برق بدجنسی ندیده است. وی همچنین تاکید کرد نه موبایل دارد نه فیسبوک.

 نشست خبری سریال "بچه های نسبتا بد" شامگاه گذشته دوشنبه 27 آبان با حضور سیروس مقدم کارگردان، پیمان عباسی نویسنده، شهرام زمانی بازیگردان و حمید گودرزی، اشکان خطیبی، رضا فیاضی، شهرزاد کمال زاده، مجید مشیری، شیوا خسرومهر و نیکی مظفری بازیگران و اهالی رسانه در دفتر سیدکمال طباطبایی برگزار شد.

مقدم در این نشست درباره شیوه متفاوت تصویربرداری سریال اظهار کرد: هیچ قانون نوشته شده‌ای در دنیا وجود ندارد که عمرش بیش از 15 تا 20 سال باشد. حتی قوانین سفت و سخت سیاسی و اجتماعی نیز دستخوش تغییرات می شوند. همانطور که ذهن تغییر می کند بنابراین قاعده‌ای وجود ندارد که بتوان بر اساس آن کادر کشید و نمایش و قصه را تعریف کرد بلکه همه چیز ساخته ذهن بشر است.

وی افزود: به همین دلیل است که تکامل در سبک‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که بهمن فرزانه "صد سال تنهایی" را ترجمه کرد، شوکی به جامعه کتابخوان وارد شد و این کتاب با رئالیسم جادویی توانست بدعت‌گذار باشد. اثری که با نوشته‌های دیگران همچون هوگو تفاوت داشت اما به مرور به سبک رایج تبدیل شد و حال قصه‌هایی با این فرمت را بیشتر مطالعه می‌کنید تا آثاری که فضای
100 سال پیش در آنها حاکم است.

از کارهای تکراری دلزده ام

این کارگردان پیشکسوت یادآور شد: کار ما هم همین است و ما حق داریم گام هایی به جلو برداریم. آیا روزی که هواپیما اختراع شد، همه می خواستند از آن استفاده کنند یا عده ای می‌ترسیدند؟ خود من از کارهایی که به شدت شبیه هم هستند دلزده شده ام؛ آثاری که قصه گویی و ساختار یکسانی دارند و از قواعد کلاسیک امتحان پس‌داده و دیالوگ‌های تکراری استفاده می کنند. در حالی که ما باید یک قدم جلوتر از آنچه جامعه نیاز دارد، حرکت کنیم.

مقدم تأکید کرد: این سبک اختراع من هم نیست. با توجه به سلایق، نوع نگاه به قصه گویی و تعریف یک ماجرا طبیعی است که با کارگردان هم‌صنف خودم تفاوت داشته باشم در غیر این صورت همه شبیه هم می شویم. برای روایت قصه ای که سراسر التهاب و استرس است و قهرمان ها در اوج بحران قرار گرفته اند، نباید هم جز این عمل می کردیم.

چطور قلب مخاطب را توی حلقش بیاوریم؟

وی با بیان اینکه گروه سازنده آنقدر شهامت داشته اند تا قصه را از اوج آغاز کنند، تصریح کرد: ساختار 30 سال پیش دیگر جواب نمی دهد. شما در "پایتخت" که کار کمدی من هم هست در صحنه تصادف فولکس واگن و تلاش همه برای نجات دادن بابا پنجعلی این مساله را می‌بینید جز در آن ساختار نمی توانستیم کار را جلو ببریم. پس چگونه می شود تماشاچی را در دل ماجرا آورد تا قلبش توی حلقش بیاید؟ در سریال ما تکنیک در خدمت محتوا است.

کارگردان "بچه های نسبتا بد" ادامه داد: حرف دانش آموزی که همکلاسی پسرم است برای من اهمیت زیادی دارد. او گفته ما زمان پخش این سریال نمی توانیم همزمان هم سریال ببینیم هم شام بخوریم. این حرف ناشی از این است که در سریال ما تصویر، افکت و همه چیز در خدمت تعریف قصه قرار دارد و نمایش رادیویی نمی شنویم. مثل آثار برخی دوستان نیست که من شب ها همزمان هم دکوپاژ می کنم و هم کار آنها را می شنوم. زمانی که کوبیسم جای امپرسیونیسم را گرفت همه گفتند پیکاسو دیوانه شده اما بشر این حق را دارد که به تکامل برسد.

چوب خشک بازیگر نمی کنم

مقدم درباره درخشیدن بازیگران در سریال های او اظهار کرد: این طور نیست که من چوب خشک بیاورم و به بازیگر تبدیل کنم. دوستان بازیگرانی هستند که توانایی و استعداد دارند و اتفاقی که در  کارهای من می افتد این است که آنها در جای خوبی قرار می گیرند، نور خوب، کادر مناسب، دیالوگ درست و... از طرفی آنها هم با تمام موجودی و انگیزه می آیند و با هرچه در جیبشان دارند و تمام اندوخته‌هایشان کار می کنند.

وی یادآور شد: زحمت جمع شدن این بازیگران هم با شهرام زمانی بود که بازیگرانی را آورد که حالا با تماشای سریال برای یک نقش دو سکانسی هم نمی گویم اگر فلانی می آمد بهتر می شد. در حالی که در کارهای قبلی ام چنین اتفاقی رخ می داد.

بدجنسی در چشم‌های گودرزی پیدا نکردم

این کارگردان که بیش از 20 سریال را در این سالها ساخته است، درباره شباهت کاراکتر حمید گودرزی در این سریال به نقش او در سریال "زمانه" گفت: من یکی دو قسمت بیشتر "زمانه" را ندیدم و اگر شباهتی حس می کنید ماهوی نیست اما شاید شکلی باشد. اساسا بحران هایی در زندگی خصوصی و خانوادگی او شکل می‌گیرد که ربطی به آن شخصیت ندارد و شاید علت انتخاب او زیرکی من است که مخاطب تصور کند با همان حال و هوا روبرو است و رکب بخورد.

مقدم تأکید کرد: من نتوانستم در نگاه و چشم گودرزی بدجنسی پیدا کنم تا نقش منفی به او بسپارم.

خطیبی در این لحظه گفت: اما در چشم‌های ما توانست ببیند! عباسی نیز به شوخی گفت: گودرزی چقدر بازیگر است که توانسته بدجنسی را از چشم هایش پنهان کند.

مقدم ادامه داد: ما یک قصه تام و جری داریم که یک نفر باید دنبال سه چهار نفر باشد تا بی گناهی خود را ثابت کند و در عین حال یک دایی کج خلق دارد که پلیس است و خانواده ای که سر راه او قرار گرفته اند.

سریال ما از "فرار از زندان" بهتر است

در ادامه عباسی در خصوص ساختار فعلی سریال و اینکه آیا از ابتدا فیلمنامه به این شکل بوده یا خیر؟ توضیح داد: تاریخچه سریال به چهار سال قبل برمی‌گردد. ابتدا قصه خطی بود و از دنیای درونی بچه ها و انگیزه شان برای دزدی آغاز می شد. همفکری با مقدم و سیفی آزاد باعث تغییر در ساختار فیلمنامه شد. به غلط در مصاحبه ای جا افتاد که این سریال اقتباسی از یک سریال خارجی است. در حالی که تنها زمان ساخت به پیشنهاد مقدم من یکی دو اپیزود از آن سریال را دیدم و به دلیل فشار کار نتوانستم ادامه دهم و حالا به جرات می گویم سریال ما از "فرار از زندان" بهتر است. البته اشکان می گوید این را نگویم. بازیگر نقش اول آن سریال زشت است و من نمی توانم چنین اثری را تماشا کنم اما همه بازیگران ما زیبا هستند.

وی افزود: قبلا خبری درباره دزدیدن دو هزار سکه از یک موسسه خیریه خواندم و خبر دیگری که درباره یک دزد صندوق صدقات بود و با خودم می گفتم مردم کجا رسیده اند که چنین کارهایی می‌کنند. شاید جرقه کار از اینها زده شد. شخصیت کمال بلبل هم الهام گرفته از پدرم است که به خاطر دیابت پایش را از زیر زانو قطع کرده اند و همچنان با خونسردی سفارش شیرینی خامه ای می دهد.

پس از این مقدم در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا علاقمند بودید تمام شخصیت های سریال علاوه بر مشکلات فراوان یک قضیه عشقی نیز داشته باشند، آیا این موضوع تا این حد برای شما دغدغه بود یا به دنبال افزایش جذابیت سریال با این شیوه بودید؟ تصریح کرد: شخصیت های سریال ما در سنی هستند که ازدواج و ارتباط با جنس مخالف برایشان مهم هست، در کاراکترهای میانسال و بزرگتر هم عشق را داریم که مثلا عشق به فرزند است. موضوع ازدواج اکنون مسئله روز است و مگر می شود در جامعه ای حس عشق وجود نداشته باشد؟

وی اذعان کرد: پسر خود من که 13، 14 ساله است کم کم دارد تغییراتی در لباس و ظاهر خود ایجاد می‌کند و اتفاقی که برای ما در 18 سالگی می افتاد حالا در سن و سال کمتر تجربه می شود. بنابراین اینطور نبود که موضوع ازدواج را در قصه زورچپان کنیم بلکه در جامعه افرادی هستند که عدم امکان ازدواج برایشان کابوس می شود. حتی در این سریال سمیر را داریم که با گذشت چند سال از ازدواج عشق در زندگی اش وجود دارد اما سلامت آن عشق به خطر می افتد و روابط سارا و طه را خواهیم دید که در آستانه فروپاشی است.

مرا به خاطر بدجنسی چشم هایم آوردند نه صدایم

در ادامه خطیبی نیز در پاسخ به مهر در خصوص ایده خواندن ترانه های کلیپ های سریال توضیح داد: از زمان شروع ضبط به من گفتند که برای این کلیپ ها بخوانم و آهنگسازی این آثار هم با بهنود یخچالی است.

وی در این خصوص که پس ابتدا به عنوان بازیگر در پروژه حضور داشتید به شوخی گفت: قطعا همینطور است. شما خیلی لطف دارید که می خواهید بگویید من را به خاطر صدایم آوردند اما حضور من در "بچه‌های نسبتا بد" به خاطر بدجنسی چشم هایم است!

علاقه ای به نقش منفی ندارم

در ادامه گودرزی در زمینه بازی کردن نقش‌های مثبت و افراد ستم‌دیده گفت: چرا اصرار دارید من منفی باشم. راستش اصلا علاقه ای ندارم نقش منفی بازی کنم. مقدم نیز اظهار کرد: اتفاقا ایفای نقش مثبتی که ایجاد سمپاتی کند خیلی سخت است. ما در سریال "نرگس"  که قهرمانمان نرگس بود خیلی تلاش کردیم تا تماشاچی او را دوست داشته باشد و او را پس نزند.

خطیبی هم گفت: اگر گودرزی منفی بازی کند من چه بازی کنم؟! فیاضی هم توضیحاتی درباره نقش خود داد و گفت: مردم همه دلواپس بچه های سریال ما هستند. مردم می‌گویند نقش منفی به شما نمی آید.

گودرزی هم اظهار کرد: حتی همین همایون با بازی خطیبی هم بد مطلق نیست و می بینیم بعد از نوشتن آن نامه رویش قرآن می‌گذارد و به آن قسم می خورد. به نظرم مردم انتظاراتی از ما به عنوان بازیگر دارند. برخی می گویند نباید بر اساس انتظارات مردم جلو رفت و هنرمند خودش باید عمل کند اما من چنین تفکری ندارم. مردم همیشه به من می گویند نقش منفی بازی نکن. یادم می آید در فیلم "قرنطینه" در یک سکانس من گاو صندوق مغازه پدرم را باز می کردم، فردایش همه به من گفتند این فیلم خیلی خوبی است اما به شما نمی آید از این کارها بکنید!

مشیری در ادامه "بچه های نسبتا بد" را یک تجربه نو خواند و گفت: من همیشه تجربه های نو را دوست دارم.

گودرزی هم اظهار کرد: من با چند کارگردان مهم صحبت کرده ام همه آنها می گفتند این سریال کار نویی است.

مردم در مقابل کار وطنی جبهه می گیرند

خطیبی نیز در این خصوص تصریح کرد: مردم سریالهای خارجی با همین فرمت را می بینند اما برخی از آنها وقتی پای یک سریال که کاملا ایرانیزه شده و دنبال تقلید از آن آثار هم نبوده می نشینند جبهه می گیرند. فکر می کنم این جزو خرده فرهنگ های ما است که همیشه غریبه را بیشتر قبول داریم! ما دو ماه و 10 روز تلاش کردیم و چنین سریالی ساختیم و حالا نوبت اهالی مطبوعات است که از آن حمایت کنند.

عباسی نویسنده سریال نیز در این خصوص که آیا این سبک فیلمنامه نویسی را ادامه می دهد یا خیر، اظهار کرد: هرچه من بنویسم یک چیز عجیب و غریب خواهد بود که حیرت همگان را برمی‌انگیزد، همانطور که سریال بعدی ام که مقدم آن را می سازد اینطور خواهد بود.

نه موبایل دارم نه فیسبوک

مقدم نیز در پاسخ به اینکه آیا زمان کارگردانی سریالی با داستان های فرعی گیج نمی شود، گفت: من سالهاست عادت کرده ام شب قبل از تصویربرداری همه چیز فردا را مرور کنم و آنچه را قرار است اتفاق بیفتد در ذهنم بازسازی کنم. نه مهمانی می روم، نه خیلی تلویزیون‌بین هستم و نه برنامه های ویژه ای دارم. بعد از فیلمبرداری یک‌راست به خانه می آیم و به فردا فکر می کنم. خدا را شکر موبایل هم ندارم و عضو فیسبوک هم نیستم.

نیکی مظفری بازیگر نقش سیاره که اولین سریال خود را تجربه کرده نیز در بخشی از این نشست گفت: از زمانی، مقدم و طباطبایی به خاطر اعتمادشان به من تشکر می کنم و از پیمان عباسی که  فیلمنامه ای نوشته که هر ثانیه مرا به شخصیت نزدیک و منقلب می کرد. چنانچه پا به پای او اشک می ریختم و زندگی می کردم. زمانی هم که قرار شد این نقش را بازی کنم تا دو روز فکر می کردم منی که نه مادر شده ام و نه زندگی مشترک را تجربه کرده ام آیا ریسک نکرده ام؟

فیاضی نیز در سخنانی کوتاهی خبرنگاران را به شب شعر بازیگر دعوت کرد که 9 آذر ساعت 17 در خانه تئاتر برگزار می شود.

اگر مو داری بیا

در بخش پایانی این نشست نیز زمانی توضیحاتی درباره انتخاب هر یک از بازیگران داد، مثلا در خصوص انتخاب خطیبی گفت: به او که زنگ زدم بعد از احوال پرسی سوال کردم مو داری یا نه!؟ اشکان تعجب کرد و گفت "این چه سوالی است. قرار بود در سریالی بازی کنم و برای آن باید موهایم را می زدم اما به تازگی این قضیه لغو شده است." اینطور شد که خطیبی بازیگر "بچه های نسبتا بد" شد.

این نشست در ساعت 20:30 به پایان رسید.

 



.


خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی