آخرین اخبار

نشست خبری فیلم آسمان زرد کم عمق

00:53:05 1392/09/05


حمیدرضا آذرنگ گفت: بهرام توکلی در فیلم «آسمان زرد کم عمق» آیینه‌ای را جلوی ما می‌گذارد تا ما خودمان را در آدم‌ها نگاه کنیم. مساله‌ای که سال‌های سال سیاست‌گذاران هنری اجازه نمی‌دادند درباره آن صحبت شود و من دوست دارم از زاویه دیگری که تنها شخصیت‌ها هم مطرح نیستند به این فیلم نگاه کنیم، در واقع جهانی که در این فیلم مدنظر است همین است و حیف است که از بین برود.

 

 این بازیگر که در فیلم «آسمان زرد کم عمق» نقش متفاوتی را ایفاء کرده است، ادامه داد: اگر زاویه نگاهمان را برگردانیم با یک جهان بیمار مواجه هستیم‌، اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم با یک زن بیمار در این فیلم مواجه‌ایم اما در این جهان هر کدام از آدم‌ها آسیب‌هایی به هم می‌زنند، به عقیده من سلامت شخصی زن در این اثر بیشتر از بقیه است چون دست کم، آسیبی که به بقیه می‌زند بسیار کمتر است.

 

بازیگر نقش (حمید) فیلم «آسمان زرد کم عمق» اذعان داشت: بهرام توکلی در مجموعه‌ی آثارش از وحشت‌هایی که سالیان سال گریبان ما را گرفته است، عبور می‌کند و مباحثی را مطرح کرده است که ما از گفتن آن‌ها وحشت داشته‌ایم و حتی جرات نمی‌کردیم از فاصله بسیار دور هم از آن‌ها عبور کنیم.

 

 

آذرنگ که شامگاه 3 آذر ماه در جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم «آسمان زرد کم عمق» در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، درپاسخ به انتقاد تند یکی از حاضران به این فیلم اظهار کرد: ما نمی‌توانیم فیلم را به راحتی زیر سوال ببریم و به آن توهین کنیم و مشخصه‌های آن را نادیده بگیریم. به نظر من این اصلا انسانی نیست که با سلیقه‌های شخصی خود اثری را که زحمت بسیاری برایش کشیده است را نادیده بگیریم.

 

این بازیگر گفت: توکلی آنقدر به کارش اشراف دارد که دلم می‌سوزد دوستی اینجا بنشینند و به همین راحتی کل ماجرا را زیر سوال ببرند و کسی را که زاویه‌ دیدش را نمی‌فهمد از بن به آن تبر بزند، ما ایرانی‌ها این طور هستیم و ای کاش که نباشیم.

 

او بیان کرد: من با توکلی آشنایی نداشتم و ابتدا به ساکن با ذهنیت و اثر او مواجه شدم. ما بعد از چندین سال بازی و حضور در صحنه تئاتر احساس می‌کنیم همه چیز را در کف اختیار داریم اما از توکلی رودست می‌خوریم و من احساس می‌کردم یک چیزهایی را از بهرام توکلی عقب هستم. اجازه بدهیم امثال توکلی‌ها با همین زاویه نگاهشان در جامعه رشد کنند چون به آنها نیاز داریم.

 

در این نشست صابر ابر ‌، سحر دولتشاهی ‌دیگر بازیگران فیلم «آسمان زرد کم عمق» هم حضور داشتند و بهرام توکلی که مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش است،در این برنامه نتوانسته بود،حاضر شود.

 

صابر ابر در سخنانی گفت: ما نمی‌توانیم درباره این فیلم چندان صحبت کنیم و فکر می‌کنم اگر جلسه را به زمان دیگری که آقای توکلی هم در آن حضور داشته باشند‌، محول کنیم بهتر باشد، زیرا ما هرچه که می‌گوییم نظر شخصی‌مان است.

 

او با اشاره به نقشش در «آسمان زرد کم عمق» ادامه داد: مهران، آدمی است که تیمارگر است و هیچ چیز مهم‌تر از همسرش غزل (ترانه علیدوستی که در این نقش بازی می‌کند) نیست به همین دلیل نمی‌تواند فرد دیگری به جز او را ببیند. مهران آدمی بیمارتر از غزل است که مدام در مواجهه با یک اتفاق جدید قرار می‌گیرد و در شرایط متفاوت موجب می‌شود که مساله‌ی دیگری برایش مطرح شود. او پر از سوال است که غزل نمی‌داند زیرا غزل در یک دنیای دیگری زندگی می کند.

 

 

سحر دولتشاهی دیگر بازیگر «آسمان زرد کم عمق» هم گفت: من سینمای توکلی را دوست دارم زیرا در آثار او جنسی از روانشناسی وجود دارد و شوکه می‌شوم که برخی درباره آثار او لفظ بی‌تفاوتی را به کار می‌برند، زیرا او به جزییات با دقت نگاه می‌کند، من این فیلم را خیلی دوست دارم.

 

این بازیگر ادامه داد: من کاری را که به آن اعتقادی نداشته باشم هیچ وقت انجام نمی‌دهم. اما فیلم‌هایی هم هست که بازی کرده‌ام و کمتر آنها را دوست دارم اما «آسمان زرد کم‌عمق» را بسیار زیاد دوست دارم و فکر می‌کنم اصلا اشتباه نکردم که در این فیلم بازی کردم و از این کار هم بسیار خوشحالم .من از شناخت آقای توکلی و کار کردن با او بسیار لذت بردم.

 

او اضافه کرد: به عقیده من توکلی به وجه روانشناختی تسلط بسیاری دارد، در موفق‌ترین شکل سینمای اجتماعی کشف دنیای شخصی آدم‌ها برایم جالب است و جادوی سینما را به همراه دارد.

 

دولتشاهی تصریح کرد: توکلی وارد فضای ذهنی آدم‌ها می‌شود، نگاه این زوج و برخورد آنها با اتفاق‌ها در فیلم آنقدر به خصوص است که من پس از دیدن این فیلم برای چهارمین بارهم شگفت‌زده می‌شوم.

 

بازیگر نقش (سارا) در «آسمان زرد کم عمق» گفت: این فیلم در شرایط سختی ساخته شده است و حتی اگر هم به آن انتقاد ندارید کمک کنید که این فیلم بهتر دیده شود.

 

 

به گزارش ایسنا، خسرو نقیبی منتقد حاضر در این نشست هم در سخنانی گفت: فیلم‌های توکلی به غیر از «پرسه در مه» اساسا درباره‌ی آدم‌هایی است که از لحاظ طبقه در جای خاصی قرار نمی‌گیرند‌، آدم‌هایی هستند که با درگیری درونی و تضادهای شخصیتی که برایشان به وجود می‌آید، مواجه می‌شوند و چون آدم‌های خاصی اطرافشان نیست، نمی‌توانند مشکلاتشان را مطرح کنند، نمونه آن در این فیلم غزل و مهران هستند.

 

وی ادامه داد: همه آدم‌ها در فیلم توکلی دچار بحران‌ها و تضادهای شخصیتی در مواجهه با آدم‌های اطرافشان و مفاهیم بسیار پیچیده هستند، آدم‌هایی که قرار نیست وارد مساله شوند به چالش می‌کشاند و این تم کارهای بهرام توکلی است. او درباره آدم‌های خاص صحبت نمی‌کند بلکه درباره آدم‌هایی که درگیری خاصی دارند، صحبت می‌کند.

 

نقیبی ادامه داد: «آسمان زرد کم‌عمق» فیلم یکبار دیدن نیست و این نکته بسیار مهمی است. قصه فیلم چیزی دورتر از تعریف‌های رایج ژانر نیست. بهرام توکلی به شما نسخه مشخصی نمی‌دهد، او در کارهای پیشین‌اش هم همین کار را انجام می‌دهد.

 

این منتقد در بخش پایانی سخنانش گفت: به عقیده من سینمای توکلی پاسخ راحت به مخاطب دادنش نیست و این را به عنوان ارزش نمی‌گویم بلکه به عنوان شکل کاری او می‌گویم، این کارگردان زبان خاص خودش را دارد بنابراین می‌توانیم او را هم دوست داشته باشیم و هم دوست نداشته باشیم.

 

 «آسمان زرد کم عمق» چهارمین فیلم سینمایی بهرام توکلی است که سعید ملکان آن را تهیه‌ کرده و ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان و حمیدرضا آذرنگ در آن ایفای نقش کرده‌اند.

 

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «زوج جوانی در مدتی کوتاه لحظات زندگی گذشته‌شان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی کنونی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

 

بهرام توکلی پیش از این، «اینجا بدون من» را ساخت که اکران عمومی موفقی داشت.



.


ایسنا

عناوین تصادفی