آخرین اخبار

فیلم «12 سال بردگی» پیشتاز نامزدهای جوایز اسپیریت شد

10:44:12 1392/09/06


تازه‌ترین ساخته استیو مکویین در هفت بخش نامزد دریافت جوایز بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت است.

اسامی نامزدهای این دوره جوایز اسپیریت - که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود - سه‌شنبه شب در لس آنجلس اعلام شد.

درام «12 سال بردگی» به کارگردانی استیو مکویین فیلمساز سیاه‌پوست بریتانیایی («گرسنگی» و «شرم») با نامزدی در هفت بخش پیشتاز نامزدهاست و پس از آن فیلم سیاه و سفید «نبراسکا» ساخته الکساندر پین در شش بخش بخت دریافت جایزه را دارد.

«12 سال بردگی» در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، کارگردان، بازیگر مرد (چوئیتل اجیوفور)، بازیگر زن مکمل (لوپیتا نیونگ‌اُ)، بازیگر مرد مکمل (میشائل فاسبندر)، فیلمبرداری (شان بابیت) و فیلمنامه (جان ریدلی) نامزد دریافت جایزه اسپیریت است.

این فیلم بر مبنای کتاب زندگی‌نامه شخصی سالومن نورتراپ ساخته شده و نگاهی به برده‌داری در جنوب آمریکا دارد.

«12 سال بردگی» ماجرای تراژیک ربوده شدن سالومن (با بازی اجیوفور) در واشنگتن دی‌سی در 1841 را روایت می‌کند. او در سال‌های پیش از آغاز جنگ داخلی آمریکا مردی آزاد بود، یک نوازنده ویولن که با خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کرد. تا اینکه در یک توطئه گرفتار و ناچار شد در یک کشتزار پنبه در لوییزیانا بردگی کند. سالومن پس از 12 سال نجات پیدا کرد.

براد پیت، بندیکت کامبربچ، پل دانو، پل جیاماتی و کوونژانی والیس از دیگر بازیگران «12 سال بردگی» هستند که اخیرا در جشنواره تورنتو جایزه فیلم منتخب تماشاگران را برد و در بیست و سومین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام نیز در سه بخش بخت دریافت جایزه را دارد.

«نبراسکا» در بخش‌های بهترین فیلم بلند داستانی، کارگردان، بازیگر مرد (بروس درن)، بازیگر زن مکمل (جون اسکیب)، بازیگر مرد مکمل (ویل فورت) و بهترین فیلمنامه اول (باب نلسن) بخت دریافت جوایز اسپیریت را دارد.    

این فیلم درباره مردی سالخورده (درن) است که نامه‌ای دریافت می‌کند که در آن نوشته شده در یک بخت‌آزمایی برنده یک میلیون دلار شده. او پسرش (فورت) را وادار می‌کند در سفری از مونتانا به نبراسکا با او همراه شود تا پول خود را بگیرد. آن‌ها در راه با اعضای خانواده و دوستانی روبرو می‌شوند که هر کدام می‌خواهند از این یک میلیون دلار سهم داشته باشند.

«نبراسکا» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و درن جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.



جوایز اسپیریت



بجز «12 سال بردگی» و «نبراسکا»، دیگر نامزدهای جایزه اسپیریت بهترین فیلم بلند داستانی عبارتند از «همه چیز از دست رفته» به کارگردانی جی. سی چاندور، «فرانسس ها» ساخته نوا بامبک و «درون لوئین دیویس» به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن.

«همه چیز از دست رفته» بجز بخش بهترین فیلم بلند داستانی در بخش‌های بهترین کارگردان، بازیگر مرد (رابرت ردفورد) و فیلمبرداری (فرانک جی. دمارکو) نیز نامزد دریافت جایزه است.

ردفورد در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که وقتی قایق بادبانی‌اش در اقیانوس هند در بین می‌رود، باید به تنهایی برای بقا مبارزه کند. او بجز یک نریشن کوتاه در ابتدای فیلم و چند فریاد از روی خشم،عملا دیالوگی ندارد.

«جازمین غمگین» ساخته وودی آلن، «ایستگاه «فروتویل» به کارگردانی رایان کوگلر، «درون لوئین دیویس» و «Short Term 12» هر یک در سه بخش شانس دریافت جوایز اسپیریت را دارند.

در بخش بهترین کارگردان، شین کاروت برای «Upstream Color» و جف نیکولز برای «ماد» در کنار چاندور، مکویین و پین رقابت می‌کنند.

کیت بلانشت («جازمین غمگین»)، ژولی دلپی («پیش از نیمه‌شب»)، گابی هافمن («Crystal Fairy»)، بری لارسون («Short Term 12») و  شیلین وودلی («اینک تماشایی») نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن هستند.

در بخش بهترین بازیگر مرد بجز درن، اجیوفور  ردفورد، اسکار آیزاک برای «درون لوئین دیویس»، مایکل بی. جردن برای «ایستگاه «فروتویل» و متیو مکاناهی برای «Dallas Buyers Club» هم نامزد هستند.

در بخش بهترین فیلم بین‌المللی فیلم‌های «نشانی از گناه»، «آبی گرم‌ترین رنگ است»، «گلوریا»، «زیبایی بزرگ» و «شکار»‌ نامزد شده‌اند

برندگان بیست و نهمین دوره جوایز سالانه اسپیریت 1 مارس (10 اسفند) یک روز پیش از برگزاری هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار در سانتا مونیکا در کالیفرنیا معرفی می‌شوند.

پارسال «کتاب بارقه امید» ساخته دیوید ا. راسل با دریافت چهار جایزه فاتح جوایز سالانه اسپیریت شد.

جوایز اسپیریت در کل از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که خارج از سیستم استودیوهای بزرگ یا در بخش‌های ویژه درون استودیوها در ایالات متحده ساخته شده‌اند. این جوایز فیلم‌هایی را مورد توجه قرار می‌دهد که با بودجه کمتر از 20 میلیون دلار ساخته شده‌اند.



.


خبرآنلاین

عناوین تصادفی