آخرین اخبار

فیلمبردار «ایندیانا جونز» در ۱۰۳ سالگی درگذشت

19:53:00 1394/12/04


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، داگلاس اسلوکومب، فیلمبردار فیلم «مهاجمان صندوق گمشده» در ۱۰۳ سالگی در لندن درگذشت.

این فیلمبردار بریتانیایی نامزد دریافت جایزه اسکار بیشتر از همه به خاطر سه فیلم اول «ایندیانا جونز» در دهه ۱۹۸۰ و تقریبا تمام فیلم‌های کمدی کلاسیک استودیوی ایلینگ واقع در لندن از جمله «قلب‌های مهربان» و «نیم‌تاج‌ها» سال ۱۹۴۹ و «تبهکاران لاوندر هیل» سال ۱۹۵۱، شهرت دارد.

در طی دوران حرفه‌ای کاری‌اش، اسلوکومب برای کار روی «سفرهای من و عمه‌ام» محصول سال ۱۹۷۳، «جولیا» محصول سال ۱۹۷۸ و «مهاجمان صندوق گمشده» محصول سال ۱۹۸۲ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از دیگر فیلم‌های معروف او هم می‌توان از «مسیر ابرستاره» محصول سال ۱۹۷۳، «گتسبی بزرگ» محصول سال ۱۹۷۴ و «رولربال» محصول سال ۱۹۷۵ اشاره کرد.

اسلوکومب که در لندن به دنیا آمده بود، در فرانسه بزرگ شد اما در سال ۱۹۳۳ به بریتانیا بازگشت. در سال ۱۹۳۹، او از اولین نبردهای جنگ جهانی دوم در لهستان و آمستردام فیلم گرفت که از آن‌ها در مستندهای هربرت کلاین، آلبرتو کاوالکانتی و استودیوی ایلینگ استفاده شد. اولین فیلم سینمایی اسلوکومب «محاصره بزرگ» محصول سال ۱۹۴۲ بود. سومین فیلم «ایندیانا جونز» او یعنی «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» آخرین پروژه‌اش بود.

اسلوکومب برای «پیشخدمت» محصول سال ۱۹۶۳، «گتسبی بزرگ» و «جولیا» برنده جایزه بفتا شد و همچنین سال ۱۹۹۵ جایزه یک عمر دستاورد انجمن فیلمبرداران بریتانیا را از آن خود کرد.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی