آخرین اخبار

جزئیات دومین جشنواره فیلم «سما» تشریح شد/ حضور بر سر مزار آوینی

11:01:12 1395/01/18


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جشنواره فیلم کوتاه سما با حضور مجتبی امینی دبیر این جشنواره صبح امروز سه شنبه هجدهم فروردین ماه ۱۳۹۵ در محل موسسه شهید آوینی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجتبی امینی دبیر جشنواره با اشاره به اینکه نام جشنواره «سما» از نام سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی (سینمای مرتضی آوینی) است، گفت: از لحاظ تقویمی دومین جشنواره فیلم کوتاه سما، اولین رویداد فرهنگی هنری کشور در سال ۹۵ به شمار می رود. خوشبختانه این جشنواره در اولین دوره خود با استقبال خوبی همراه بود و ۲ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با توجه به موضوع خاص این جشنواره به عنوان جشنواره ای با رویکرد اسلامی-ایرانی، چنین استقبالی برای ما قابل توجه بود.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره و بعد از گذشت ۴ ماه از آغاز فعالیت دبیرخانه، ۱۹۱۷ اثر در ۵ بخش کوتاه، مستند، فیلمنامه، پویانمایی و بخش عروج از منا به دبیرخانه ارسال شد. بخش «عروج از منا» برای اولین بار در این جشنواره گنجانده شده که دارای دو بخش فیلمنامه و بخش مستند است. در واقع بخش «عروج از منا» به پاسداشت یاد شهدای حادثه منا در سال گذشته برگزار می شود.

دبیر دومین جشنواره فیلم «سما» بیان کرد: از بین آثار ارسالی به دبیرخانه ۲۷۵ اثر که شامل ۱۰ درصد کل آثار است، به بخش رقابتی راه یافته است. در این میان ۱۱ اثر در بخش داستانی نسل نو، ۱۱ اثر در بخش مستند نسل نو، ۴ اثر در بخش پویانمایی نسل نو، ۵۵ اثر در بخش داستانی ملی، ۵۲ اثر در بخش مستند ملی، ۱۵ اثر در بخش پویانمایی ملی، ۸۴ اثر در بخش فیلمنامه، ۱۶ اثر در بخش مستند عروج از منا و ۲۷ اثر در بخش فیلمنامه عروج از منا به بخش رقابتی راه یافتند.

امینی با اشاره به آغاز این جشنواره از روز ۲۲ فروردین ماه توضیح داد: در این دوره از جشنواره مراسم افتتاحیه برگزار نمی شود. در صبح روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی به همراه تعدادی از فیلمسازان بر سر مزار این شهید مطهر حاضر می شویم و با او بیعت می کنیم. در این مراسم تابلوی بیعتی با شهید آوینی توسط فیلمسازان حاضر در این مراسم امضا می شود. همچنین برنامه نمایش فیلم ها از ظهر یکشنبه در سینما فلسطین آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم «سما» پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود، گفت: جلسات داوری این جشنواره از اول فروردین ماه آغاز شده است و هیات داوران در حال دیدن فیلم ها هستند. خوشبختانه هیات انتخاب این دوره از جشنواره نیز بعد از تماشای فیلم ها از رشد قابل توجه در حوزه داستانی و افزایش فضای کیفی تولیدات در آثار ارسالی به این جشنواره خبر دادند.

دبیر دومین جشنواره فیلم «سما» با اشاره به برنامه های متعددی که در طول برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است، توضیح داد: ۴ سمینار آموزشی مختلف در این دوره از جشنواره برگزار می شود که شامل سمینار بازیگری با حضور رضا کیانیان در روز اول، سمینار نقد در حوزه فرهنگ و هنر با حضور مسعود فراستی در روز دوم، سمینار کارگردانی با حضور همایون اسعدی در روز سوم و سمینار تصویر و دیجیتال با حضور محمود کلاری در ساعت ۱۶ برگزار می شود.

امینی بیان کرد: در طول برگزاری این جشنواره چهار فیلم منتخب از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با موضوع اسلامی-ایرانی از جمله فیلم «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان و «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی در سانس ۱۸ نمایش داده می شود.

وی ادامه داد: چهار مستند بلند «فصل هرس»، «پل»، «A۱۵۷» و «خاطرات خانه متروک» نیز در طول روزهای برگزاری جشنواره در سانس ساعت ۱۴ نمایش داده می شود.

امینی توضیح داد: در نظر داریم که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم سما یک اثر سینمایی تولید سال ۹۴ را که تا به امروز دیده نشده است نمایش دهیم. همچنین در مراسم اختتامیه دو مراسم بزرگداشت و گرامیداشت نیز خواهیم داشت.

دبیر دومین جشنواره فیلم «سما» با اشاره به حضور داوران در این دوره تاکید کرد: تمام تلاش خود را کردیم تا این دوره از جشنواره نیز مانند دوره قبلی آن از هیات داوران برجسته و شناخته شده ای بهره بگیرد و به زودی نام هیات داوران توسط ستاد خبری جشنواره اعلام می شود.

وی در ادامه با اشاره به مراسم افتتاحیه جشنواره توضیح داد: برای برگزاری این مراسم از هیچ کدام از مدیران سینمایی دعوت نکرده ایم، چرا که فکر می کنم در جشنواره ای که مخاطبان آن هنرمندان جوان هستند، حضور مدیران سینمایی و سخنرانی چهره های شناخته شده نیازی نیست. ما کسی را به این مراسم دعوت نمی کنیم اما هر کس که بخواهد می تواند با ما در مراسم حضور در مزار مطهر شهید آوینی شرکت کند.

امینی در پایان با اشاره به اینکه فیلمنامه های منتخب مورد حمایت جشنواره قرار می گیرند، گفت: سال گذشته از بین چهره های شناخته شده سینمای ایران، شهاب حسینی با فیلم «قرار ملاقات» در این جشنواره به صورت مهمان حضور داشت. البته با توجه به اینکه تهیه کنندگی این اثر توسط من انجام شده بود، این فیلم نمی توانست در بخش رقابتی قرار گیرد اما حضور شهاب حسینی در این جشنواره توانست دلیلی برای تشویق فیلمسازان جوان برای ادامه فعالیت در حوزه فیلم کوتاه باشد. امسال نیز از بین چهره های شناخته شده، بهرام عظیمی با انیمیشن «بابا» در بخش پویانمایی شرکت می کند.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی