آخرین اخبار

«گذشته» فرهادی نامزد جایزه انتخاب منتقدان شد

17:20:25 1392/09/26


تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در نوزدهمین دوره جوایز سالانه انتخاب منتقدان نامزد جایزه بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان است.

انجمن منتقدان فیلم رسانه‌‌‌ای (‌BFCA) که بانی جوایز سینمایی انتخاب منتقدان است، دوشنبه شب اسامی نامزدهای این دوره را اعلام کرد.

در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم‌های «آبی گرم‌ترین رنگ است» از فرانسه، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا، «شکار» از دانمارک،  «گذشته» از ایران و «وجده»‌ از عربستان سعودی نامزد هستند.

تازه‌ترین فیلم فرهادی یکی از نامزدهای جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان است و به نمایندگی از ایران در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت می‌کند.

«گذشته» اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بره‌نیس بژو شد.

فرهادی دو سال پیش با «جدایی نادر از سیمین» در جوایز انتخاب منتقدان جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را دریافت کرد.

فیلم‌های «12 سال بردگی» به کارگردانی استیو مکویین و «حقه‌بازی آمریکایی» ساخته دیوید ا. راسل هر یک در 13 بخش بخت دریافت جوایز انتخاب منتقدان را دارند که یکی از شاخص‌های قابل اعتماد برای پیش‌بینی نامزدها و برندگان جوایز اسکار است.

رقبای بخش بهترین فیلم عبارتند از «حقه‌بازی آمریکایی»، «کاپیتان فیلیپس» (شش نامزدی)، «Dallas Buyers Club» (سه نامزدی)، «جاذبه» (10 نامزدی)، «او» (شش نامزدی)، «درون لوئین دیویس» (چهار نامزدی)، «نبراسکا» (شش نامزدی)، «نجات آقای بنکس» (چهار نامزدی)، «12 سال بردگی» و «گرگ وال استریت» (شش نامزدی).

سال گذشته هشت فیلم از 10 فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم نامزد اسکار این بخش هم شدند. این در حالی است که پارسال 9 فیلم شانس دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم را داشتند. از 2009 تا 2011 زمانی که اسکار بیش از پنج نامزد برای بخش بهترین فیلم داشت، به ترتیب 9، 9 و هفت فیلم از 10 نامزد BFCA نامزد اسکار بهترین فیلم هم شدند. از 2003 تا 2008 زمانی که اسکار پنج نامزد داشت، هر پنج نامزد اسکار بهترین فیلم در میان 10 فیلم BFCA بودند.

از سوی دیگر، فیلم‌های «هابیت: ویرانی اسموگ» با پنج نامزدی، «August: Osage County»، «به اندازه کافی گفته شد»، «آیرون من 3» و «شتاب» هر یک در چهار بخش نامزد دریافت جوایز سالانه انتخاب منتقدان هستند.

انجمن منتقدان فیلم رسانه‌‌‌ای سال 1995 تاسیس شد و شامل 300 منتقد تلویزیونی، رادیویی و آنلاین در ایالات متحده و کاناداست. در 10 سال گذشته در هفت مورد برنده جایزه BFCA با برنده اسکار بهترین فیلم یکی بوده  است.

نوزدهمین دوره جوایز سالانه انتخاب منتقدان 16 ژانویه 2014 (26 دی) در مراسمی در بارکر هنگار در سانتا مونیکا برگزار می‌شود.



.

خبرآنلاین

عناوین تصادفی