آخرین اخبار

عزیزترین آدم‌های جنگ را جدا کرده و درباره آنها قصه گفتم/صادق بودم

11:00:18 1395/02/04


پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم سینمایی «اروند» که فیلمش دیروز ۳ اردیبهشت ماه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که چرا این فیلم سینمایی در بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نکرد؟ گفت: فیلمبرداری این اثر سینمایی هشتم بهمن ماه سال ۹۴ به پایان رسید و آن زمان هم اگر دبیر جشنواره به ما وقت لازم برای آماده کردن فیلم را می داد، باز ممکن بود نتیجه ای که می خواستیم به دست نیاوریم. به عنوان مثال ممکن بود یک نمایش برای بیستم بهمن ماه در اختیار ما می گذاشتند و باید در آن فرصت کم ویژوال افکت و دیگر مراحل فنی را به سرعت پشت سر می گذاشتیم و این عجله به نفع فیلم نبود.

وی با تاکید بر اینکه «اروند» از سوی هیچ ارگان دولتی حمایت نشده است، توضیح داد: من و آقای داوری تهیه‌کننده بعد از به پایان رسیدن «تجریش ناتمام» بارها در مورد ساخت فیلمی با مضمون دفاع مقدس صحبت کردیم. بعد از تفحص و ورود پیکر ۱۷۵ غواص دست بسته به کشور، من قصه کوچکی با این مضمون نوشتم که مورد توجه مهدی داوری قرار گرفت و نگارش فیلمنامه آغاز شد. در هیچ کدام از مراحل نگارش، ساخت و پس از تولید کسی به ما نگفت که این فیلم را چگونه بسازیم و یا چه تغییری در آن ایجاد کنیم زیرا هیچ کس پولی برای ساخت فیلم به ما نداده بود.

این کارگردان سینما با اشاره به ۸ سال دفاع مقدس و علاقه‌اش به این موضوع گفت: ارتباط من با ماجرای جنگ یک ارتباط دلی است، یعنی من فارغ از هر ماجرای سیاسی و مذهبی از صمیم قلب به همه آدم‌هایی که به جنگ رفته اند احساس دین دارم و چون رابطه من با این موضوع دلی است هیچگونه سفارش، تبلیغ و یا نگاه منفی درباره شخص یا گروه خاصی در این فیلم دیده نمی شود. «اروند» نیز مانند دیگر کارهای من یک اثر سینمایی کاملاً مستقل است.

وی افزود: من با خودم درباره ساخت این فیلم کاملاً صادق بودم و «اروند» یک داستان روایی درباره رخدادی است که اتفاق افتاده است. داستانی که بدون آنکه قضاوت کنم و یا سعی در نشان دادن مقصری داشته باشم، ساخته شده است. من فکر می کنم تعداد بسیاری از آدم ها که می دانستند قرار است چه اتفاقی برایشان رخ دهد، جان خود را کف دستشان گذاشتند و با این اتفاق روبرو شدند و این فوق العاده ترین حسی است که می تواند در درون یک انسان به وجود آید؛ حسی که من فکر نمی کنم هرگز بتوانم به دست آورم.

کارگردان فیلم سینمایی «دوردست» در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بسیاری از کارگردانان برای ماجرای ۱۷۵ غواص و ساخت فیلم به دنبال یک دلیل قانع کننده برای رخ دادن این اتفاق هستند ولی در این فیلم هیچ اشاره ای به این مضمون نشده است، توضیح داد: یک اتفاق به نام جنگ رخ داده و ۸ سال طول کشیده است. قطعاً برخی آدم‌هایی که به جنگ رفته بودند می‌توانستند شهید نشوند یا بهتر فرماندهی شوند تا عملیات لو نرود اما چنین اتفاق هایی در هر جنگی رخ می دهد. من به عنوان یک فیلمساز با پدیده ای مواجه هستم با نام جنگ که سال‌ها از آن گذشته است و نمی توانم بگویم چه کسی اشتباه کرده و چه کسی تصمیم درستی در این دوران گرفته است.

آذربایجانی تاکید کرد: در این راستا تنها می‌توانم عزیزترین آدم های جنگ را جدا کنم و درباره آنها قصه بگویم؛ کاری که در «اروند» انجام شد. در آن زمان احساس کردم باید قصه ای درباره عزیزترین آدم های جنگ که از نظر من همین‌هایی بودند که در فیلم نشان داده شده است، ساخته شود.

این کارگردان سینما با اشاره به سکانس رابطه جوانان ایرانی و عراقی بعد از گذشت سال‌ها از جنگ و صمیمیتی که بین آنها به وجود آمده است، توضیح داد: به نظر من هر جنگی در جهان چیز بدی است. قرار گرفتن این سکانس در فیلم برای من به این معنا است که آدم ها فی نفسه با یکدیگر مشکلی ندارند اما سیاست، سیاستمداران و اقتصاد این مشکلات را بین مردم و کشورها به وجود می آورد؛ مشکلاتی که باعث می شود جنگ ها ساخته شود، آدم ها به جنگ بروند و شهید شوند.

وی با اشاره به حضور سعید آقاخانی در این اثر سینمایی در نقشی متفاوت توضیح داد: قرار بود من با سعید آقاخانی در یک فیلم دیگر تجربه همکاری داشته باشم که متاسفانه یا خوشبختانه آن فیلم ساخته نشد و قسمت همکاری ما با هم در «اروند» بود. در واقع ساخته نشدن آن فیلم شرایطی را به وجود آورد که من و آقاخانی با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بعد از پیشنهاد بازی در فیلم «اروند» و مطالعه فیلمنامه توسط این بازیگر، او حضور در این اثر سینمایی را پذیرفت.

آذربایجانی در پایان درباره زمان اکران «اروند» گفت: برای این فیلم درخواست پروانه نمایش داده ایم و برای پخش با شرکت نیمروزفیلم قرارداد بسته ایم، البته هنوز زمان اکران فیلم مشخص نشده است.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی