آخرین اخبار

برنامه‌های رادیو نمایش در سال ۹۵/ رویکرد طنز جدی‌تر می‌شود

11:00:36 1395/02/05


محمدرضا قربانی مدیر رادیو نمایش درباره برنامه های این شبکه در سال ۹۵ به خبرنگار مهر گفت: ماموریت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در دو بخش ارایه می شود؛ بخش اول، تولید و ارسال برنامه های نمایشی به سایر شبکه ها و بخش دیگر تولید نمایش و برنامه های نمایشی برای پخش از رادیو نمایش است. برای سال ۹۵ هم به نحوی برنامه ریزی شده که متناسب با ماموریت هر شبکه رادیویی، نمایش‌هایی تولید شود. علاوه بر آن مجموعه‌هایی بر اساس مناسبت‌های رسمی و تقویمی هم در قالب برنامه های نمایشی تولید و به شبکه های رادیویی ارسال می شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی محتوایی سال ۹۵ در رادیو نمایش در سه ماهه پایانی سال ۹۴ انجام شد که ضمن سفارش متون مناسب نمایشی به گروه نویسندگان، طرح های قابل اجرا دریافت و به تصویب رسید. بعضی از این طرح ها به صورت سریالی و بعضی تک قسمتی هستند، نظیر مجموعه های «کاخ بلند»، «شب و قلندر» و «داراب» که موضوع آنها تاریخی سیاسی است. برای ماه مبارک رمضان نیز چهار مجموعه نمایشی در قالب ۱۲۰ قطعه نمایش تصویب شده که به همت هنرمندان رادیو نمایش در حال تولید و آماده سازی است.

رویکرد طنز در تولیدات رادیو نمایش

مدیر رادیو نمایش با اشاره به آثار طنز یادآور شد: بخش عمده ای از تولیدات ما رویکرد طنز خواهند داشت. در این خصوص پنج مجموعه در حال تولید است که عناوین آنها عبارتند از «کت و شلوار شیک»، «تقویم قمر در عقرب»، «تاجر خوشنام»، «یک روز پرماجرا» و «دریاکنار» که مراحل نگارش و تصویب این مجموعه ها به پایان رسیده و در نوبت تولید قرار دارند.

قربانی با اشاره به رویکردهای جدید رادیو نمایش عنوان کرد: دو موضوع «اقتصاد مقاومتی» و «سبک زندگی» نیز از اولویت های مهم سال ۹۵ رادیو نمایش است. درباره موضوع «سبک زندگی» گروه نویسندگان طی جلسات مختلف، طرح ۳۰۰ قطعه نمایش را پیشنهاد دادند. با توجه به گستردگی و اهمیت موضوع «سبک زندگی» موضوع بین نویسندگان توزیع و در نهایت قرار شد به صورت گروهی و تیمی متون نوشته و ارایه شود. این ۳۰۰ قطعه نمایش در قالب هفت مجموعه نمایشی با عناوین «فرشتگان»، «زیر آسمان خدا»، «خواب نیستم»، «صمیمی ها» و «گلابدون» به تدریج تا پایان سال ۹۵ تولید و به صورت مستمر در جدول پخش رادیو نمایش قرار می گیرند

توجه به اقتصاد مقاومتی

وی درباره پرداختن به حوزه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی در آخرین روزهای سال گذشته در رادیو نمایش به عنوان یکی از اولویت های اصلی تولید محتوا در سال ۹۵ قرار گرفت که خوشبختانه مقارن شد با پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و شعار سال جدید، در این زمینه ۶ مجموعه نمایشی مراحل تصویب و نگارش را پشت سر گذاشته اند و در نوبت تولید قرار دارند.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: برنامه ریزی سال ۹۵ به همت مجموعه همکاران و مدیران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و حمایت های خانم آبروانی معاون محترم صدا به نحوی انجام گرفته که تا پایان سال بتوانیم به تمامی موضوعات بپردازیم. در حال حاضر هم متون و نمایش های مناسبتی بر اساس رویکردها و اولویت های موضوعی دریافت و تصویب شده که تا پایان شهریور ۹۵ تولید آنها به اتمام می رسد و تا آن زمان به تدریج به سایر شبکه های رادیویی ارسال می شود.

قربانی درباره ماموریت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در حوزه دفاع مقدس بیان کرد: این ماموریت در سال گذشته پررنگ تر و برجسته تر جلوه کرد. تولید کتاب های صوتی و شنیداری نظیر «دختر شینا»، «فرنگیس» و «آن بیست و سه نفر» همچنین تولید مستمر برنامه روایی نمایشی «مسافران بهشت» که به روایت زندگی شهدای گرانقدر جنگ تحمیلی اختصاص دارد از جمله فعالیت های مستمر سال گذشته بود. علاوه بر آن، تمامی مناسبت های مرتبط با دفاع مقدس نیز در قالب نمایش تولید و عرضه شد که ان شاءالله در روزهای آتی در قالب «تقویم شنیداری دفاع مقدس» به صورت یک مجموعه کامل با حضور مسئولان بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس ارایه خواهد شد.

«همپای صاعقه» گلعلی بابایی در قالب کتاب شنیداری

وی با اشاره به چند نمایش رادیویی یادآور شد: علاوه بر آن مجموعه های «مرجان خاک»، «هوایی»، «برای نفس کشیدن»، «اقلیم وجود»، «من و خط فاصله»، «ستاره بارون»، «سرباز خاک» از جمله نمایش هایی هستند که تصویب شده و تا پایان شهریور ۹۵ در جدول پخش قرار می گیرند. کتاب «همپای صاعقه» نیز نوشته گلعلی بابایی به زودی در قالب کتاب شنیداری به علاقه‌مندان این حوزه عرضه خواهد. شد.

مدیر رادیو نمایش رویکرد اصلی شبکه را صرفاً تولید و ارائه محصولات شنیداری نمایشی دانست و گفت: برنامه های ترکیبی نمایشی نیز شامل این تعریف می شوند، مجموعه رادیویی «از طهرون تا تهران» نمونه ای از برنامه های ترکیبی نمایشی است که از کارشناس و مجری بهره گرفته است. برنامه روایی نمایشی «مسافران بهشت» هم به صورت روزانه در دو نوبت پخش می شود که به بازخوانی و بازآفرینی زندگی شهدا اختصاص دارد. برنامه «سایه سار مهر» نیز بر اساس فرازهایی از فرمایشات رهبر انقلاب شامل قطعات نمایشی مرتبط با سبک زندگی اخلاق گرا ارائه می شود.

قربانی ادامه داد: «با درام نویسان معاصر» نیز برنامه جدیدی است که بخشی از آن به گفتگو با نویسندگان و بخشی دیگر به بازآفرینی آثار نمایشی آنها اختصاص دارد. اینها نمونه هایی از برنامه های ترکیبی و گفتگومحور این مجموعه بود ولی در مجموع، تعداد آنها باید با توجه به ماهیت نمایشی این اداره کل محدود باشد.

وی در پایان درباره هنرمندان این شبکه یادآور شد: علاوه بر همکاران و کارمندان ستادی بیش از ۱۵۰ تن از هنرمندان با این مجموعه همکاری دارند. با توجه به اینکه رادیو نمایش مجموعه ای متعلق به سازمان صدا و سیما است هرگونه همکاری و جذب نیرو نیز تابع مقررات این سازمان است. در دوره های پیشین هنرمندان بسیاری به همت مدیران طی چند مرحله تست به اداره کل نمایش افزوده شده اند که این موضوع باعث شده در این مرحله با ازدیاد نیروی انسانی مواجه شویم. از طرفی با توجه به محدودیت های مالی که از سوی دولت به سازمان صدا و سیما تحمیل شده فرآیند تولید برای هنرمندان به سختی انجام می گیرد. همچنین همکاران و هنرمندان پیشکسوت نیز در عرصه های مختلف کارگردانی و بازیگری همچنان با این مجموعه فعالیت دارند.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی