آخرین اخبار

جودی فاستر ستاره جشنواره کن شد/ سوال خبرنگار ایرانی درباره کلونی

21:02:10 1395/02/24


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، جودی فاستر به عنوان کارگردان فیلم «هیولای پول» دیروز با جرج کلونی و جولیا رابرتز روی فرش قرمز جشنواره کن رفت و پس از نمایش فیلمش در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

این بازیگر و کارگردان سرشناس در این نشست به نبودن کارگردان‌های زن در بدنه اصلی هالیوود اشاره کرد و گفت: مدیران استودیوها از این مساله می‌ترسند.

جودی فاستر گفت: من سخنگوی کسی نیستم و چیزی هم نمی‌دانم.

فاستر که با چهارمین فیلمی که کارگردانی کرده خارج از بخش رقابتی جشنواره حضور دارد پیش از این در سال ۱۹۹۱ فیلم «مرد کوچولو»، در سال ۱۹۹۵ کمدی جشن شکرگزاری با عنوان «خانه‌ای برای تعطیلات» و در سال ۲۰۱۱ فیلمی با بازی مل گیبسون با عنوان «سگ آبی» را ساخته بود.

این بازیگر که دو جایزه اسکار در کارنامه‌اش دارد از کودکی جلوی دوربین رفته است. او در کن به سابقه ۵۰ ساله‌اش در صنعت سینما اشاره کرد و از این گفت که باور دارد زنان با وجود همه چالش‌هایی که هنوز پیش روی‌شان است، به هالیوود آمده‌اند. این در حالی است که در گزارشی که به تازگی منتشر شده اعلام شده زنان تنها ۷ درصد از کارگردانی ۲۵۰ فیلم اول هالیوود در سال ۲۰۱۴ را برعهده داشتند.

فاستر گفت تغیرات شدیدی در این زمینه می‌بیند و وقتی جوان‌تر بود زنان تنها سرپرستی نوشتن فیلمنامه‌‌ها را برعهده داشتند و در موارد گریم و بازیگری فعالیت می‌کردند، اما اکنون می‌توان شاهد حضور زنان بیشتر در گروه سازنده فیلم بود.

فاستر که نقش اصلی فیلم «سکوت بره‌ها» را برعهده داشت در پاسخ به این که حضور زنان در بخش‌ها و نقش‌های اصلی بیشتر در فیلم‌های مستقل و برنامه‌های تلویزیونی مشاهده می‌شود، گفت: به نظرم این دوره خطرناک‌ترین دوره در تاریخ فیلمسازی است. با توجه به مسایل اقتصادی خیلی چیزها در ساختار استودیوها تغییر کرده و خیلی چیزها در این صنعت و تجارت در حال تغییر است.

وی افزود: ساخت هر فیلم یک نوآوری و یک اختراع جدید است. ما کارخانه تولید کفش نیستیم بنابراین مقررات متفاوتی بر این صنعت حاکم است.

فاستر که یک اپیزود از سریال «بازی تاج و تخت» و نیر سریال «نارنجی سیاه جدید است» را برای تلویزیون کارگردانی کرده، از این رسانه برای باز بودن به روی زنان تقدیر کرد و از این که به زنان فرصت‌های بیشتری برای ارایه توانایی هایشان داده می‌شود قدردانی کرد و علت آن را خطرات کمتر مالی خواند.

جرج کلونی: ترامپ رییس جمهوری نمی‌شود

در نشست عوامل این فیلم جرج کلونی نیز بار دیگر به مساله دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت قرار نیست ترامپ پیروز ریاست جمهوری آمریکا شود چون هیچ گاه ترس نمی‌تواند کشور ما را پیش ببرد.

او در فیلم «هیولای پول» در نقش لی گیتس یک فعال مالی ظاهر شده که مدیر او با بازی جولیا رابرتز باید برنامه‌ای را در تلویزیون روی آنتن ببرد. او به برنامه‌های تلویزیونی نیز انتقاد وارد کرد که برای یافتن سوژه، ترامپ را تا این حد بالا آورده‌اند و گفت فیلم «هیولای پول» نیز درباره همین است که بین خبر و سرگرمی چه رابطه‌ای وجود دارد و چطور می‌تواند مشکل ساز شود.

فاستر آخرین بار پنج سال پیش در جشنواره فیلم کن حضور داشت.

جولیا رابرتز نیز که برای نخستین بار به جشنواره کن آمده است، در پاسخ به این که آیا دوست دارد کارگردانی کند گفت از هوش و حوصله کافی برای این کار برخوردار نیست.

در نهایت روزنامه‌نگاری از ایران از فاستر پرسید آیا رابرتز و کلونی کیفیت خاصی را وارد نقش‌هایشان کرده‌اند. وی گفت: مثلا وقتی به آقای کلونی نگاه می‌کنم تصویری از یک رییس جمهوری آینده را می‌بینم. کلونی نیز با شوخی به او جواب داد: از طرف جوانی از ایران، این معنای زیادی دارد.  



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی